تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 11:51
کد خبر : 152313

کنترل مصارف لاکچری مشترکان پرمصرف گازی!

کنترل مصارف لاکچری مشترکان پرمصرف گازی!

آمارهای موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور ما دارد. همین امر کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند. به‌طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع و نیازهای بخش خانگی را برطرف کنیم.  داده‌های وزارت نفت نشان می‌دهد که طبقات مرفه جامعه، پرمصرف‌ها هستند. به همین دلیل

آمارهای موجود نشان از مصرف بیش از حد گاز طبیعی در کشور ما دارد. همین امر کشور را در ماه‌های سرد سال با مشکل مواجه می‌کند. به‌طوری که مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع و نیازهای بخش خانگی را برطرف کنیم.

 داده‌های وزارت نفت نشان می‌دهد که طبقات مرفه جامعه، پرمصرف‌ها هستند. به همین دلیل برخی پیشنهاد می‌کنند که بهترین راهکار برای مدیریت مصرف، اعمال سیاست‌های قیمتی برای پرمصرف‌ها است.

تاکنون بر اثر اجرای قانون تعرفه‌گذاری پلکانی قبوض گاز توانسته‌ایم به نتایج خوبی در زمینه مدیریت مصرف دست پیدا کنیم. به زعم کارشناسان، این روش مزایای متعددی دارد.

با استفاده از این روش، ضمن اینکه طبقات پایین جامعه و کم مصرف‌ها متحمل هزینه اضافی نمی‌شوند، پرمصرف‌ها بهای اضافه مصرف خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند. به این ترتیب، عدالت بیشتری در ارایه یارانه پنهان انرژی اعمال می‌شود.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  روش تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل مصارف لاکچری مشترکان پرمصرف گازی است. از یک طرف، زمینه را برای مدیریت مصرف مهیا می‌کند و از طرف دیگر، عدالت در اعطای یارانه‌های پنهان انرژی به وجود می‌آورد.

در همین رابطه نظرات جهانبخش امینی، نماینده ادوار مجلس در کمیسیون انرژی و منصور دفتریان، رییس انجمن مهندسی گاز ایران را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

نماینده ادوار کمیسیون انرژی مجلس  توضیح داد: اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی گاز روشی معقول در کنترل مصرف پرمصرف‌ها و تحقق عدالت یارانه‌ای است

جهانبخش امینی، نماینده ادوار مجلس در کمیسیون انرژی در خصوص روش تعرفه‌گذاری پلکانی و مزیت‌هایی که برایمان می‌تواند داشته باشد سوال کردیم و وی ، توضیح داد: قطعاً کسانی که مصرف معقولی دارند باید از یارانه انرژی بهره مند شوند. در روش تعرفه‌گذاری پلکانی باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مشترکانی که داخل الگو مصرف می‌کنند، دچار اضافه پرداخت نشوند.

وی ادامه داد: افرادی که زیر الگوی مصرف از گاز استفاده می‌کنند عمدتاً در طبقات پایین جامعه به لحاظ درآمدی قرار دارند و از امکانات زیادی برخوردار نیستند. در روش تعرفه‌گذاری پلکانی این افراد مشمول بخشودگی می‌شوند و استفاده حداکثری از یارانه انرژی دارند.

نماینده ادوار مجلس در کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: در برخی موارد لازم است یارانه انرژی پرداخت کنیم. به‌طور مثال، تولیدکنندگان نیاز به گاز دارند و باید آن را به صورت یارانه‌ای در اختیار داشته باشند. مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها نیز باید از گاز یارانه‌ای بهره مند شوند. اما در برخی موارد ضرورتی ندارد به ارایه گاز یارانه‌ای بپردازیم.

امینی گفت: کسانی که ویلاهای بزرگ دارند و در خانه‌های چند صد متری زندگی می‌کنند، آنقدر تمکن مالی دارند که هزینه گاز مصرفی شان را به صورت آزاد پرداخت کنند. نیازی نیست به ارایه یارانه به این افراد بپردازیم.

وی ادامه داد: این منطقی نیست که تمامی طبقات درآمدی کشور گاز را به صورت یارانه‌ای دریافت کنند. کسانی که در طبقات بالای جامعه هستند و مصرف بالایی دارند باید هزینه گاز مصرفی شان را به قیمت‌های واقعی پرداخت کنند.

نماینده ادوار مجلس در کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: اگر ملاحظاتی را در اجرای روش تعرفه‌گذاری پلکانی مدنظر داشته باشیم و هر مصرف بالایی را مشمول قیمت واقعی گاز نکنیم، این روش به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر است و به هدفمندی یارانه‌ها نیز کمک می‌کند.

امینی گفت: در استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی باید به دسته‌بندی دقیق ماهیت مصرف بپردازیم. به نحوی که مشخص شود مصارف مسکونی، تولیدی یا خدماتی هستند. با هر کدام از این مصارف به شیوه خاص خودش باید برخورد کنیم.

امینی در پایان تأکید کرد: مدیریت مصرف گاز در کشور ضروری است. زیرا هدررفت این ماده گرانبها ضرر چندوجهی برایمان داریم. علاوه بر اینکه در تأمین گازی مصرفی خانوارها به مشکل می‌خوریم، مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم که ضرر بالایی به لحاظ اقتصادی به کشور تحمیل می‌کند. از طرف دیگر، نمی‌توانیم به تعهدات خود در زمینه صادرات گاز عمل کنیم که این موضوع نیز برایمان ضرر زیادی دارد.

رییس انجمن مهندسی گاز ایران: در روش غیرتعرفه‌گذاری پلکانی، به پرمصرف‌های پردرآمد بیشتر یارانه می‌دهیم

منصور دفتریان، رییس انجمن مهندسی گاز ایران در خصوص اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی که قرار است پرمصرف‌ها قیمت گاز را به صورت واقعی و آزاد پرداخت کنند و کسانی که در الگوی مصرف از گاز استفاده می‌کنند از یارنه انرژی بهره مند شوند و حتی برخی بخشودگی قبوض را داشته باشند ، تصریح کرد: استفاده از تعرفه‌گذاری پلکانی در مدیریت مصرف گاز بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی فعلی تا جایی‌که می‌توانیم باید از اقشار ضعیف و متوسط جامعه که اتفاقاً مصارف معقولی نیز دارند، حمایت کنیم. این مشترکان باید از یارانه انرژی بهره مند شوند.

رییس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: پرمصرف‌ها که اغلب جزو اقشار پردرآمد جامعه هستند، باید هزینه گاز مصرفی خودشان را به صورت آزاد بپردازند. نیازی نیست برای مصارف مازاد به اعطای یارانه بپردازیم.

دفتریان گفت: باید قیمت‌ها به نحوی به صورت پلکانی افزایش پیدا کند که برای اقشار مرفه و پرمصرف قدرت بازدارندگی داشته باشد. در غیر این صورت، به هدف مورد نظر یعنی مدیریت مصرف دست پیدا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: باید سیاست‌گذاری‌ها در حوزه انرژی به سمتی برود که مردم متوجه ارزش حامل‌های انرژی شوند. متاسفانه ما در حوزه انرژی متولی‌ای نداریم که در خصوص مقابله با هدررفت انرژی در حوزه‌های مختلف ورود کند و به بازخواست خاطیان بپردازد. این موضوع بسیار عجیب است که مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور که حوزه انرژی است، بدون متولی رها شده است.

رییس انجمن مهندسی گاز ایران خاطرنشان کرد: حتی اگر تعرفه‌های بالا برای پرمصرف‌ها و قشر مرفه کشور قدرت بازدارندگی نداشته باشد، حداقل مزیتش این است که برای مصرف مازاد و خارج از الگوی مصرف یارانه نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: الان گاز با قیمت بسیار پایینی و به صورت یارانه‌ای در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد. از کسانی که خارج از الگوی مصرف از گاز استفاده می‌کنند و پرمصرف محسوب می‌شوند، باید هزینه واقعی و غیریارانه‌ای گاز اخذ شود.

دفتریان گفت: عدالت دقیقاً یعنی همین که به اعمال تعرفه‌گذاری پلکانی بپردازیم و از اعطای یارانه به اقشار مرفه جامعه که مصارف بالایی دارند، پرهیز کنیم. شرایط فعلی نوعی بی‌عدالتی است، زیرا هر چقدر مشترکان بیشتر مصرف کنند، از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: الان اقشار متوسط و ضعیف جامعه که مصرف معقولی دارند، از یارانه کمتری نسبت به اغنیا که پرمصرف هستند، استفاده می‌کنند. این بی‌عدالتی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....