تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 11:05
کد خبر : 165629

ضرورت اصلاحات تجارت انرژی کشور!

ضرورت اصلاحات تجارت انرژی کشور!

کشورمان ایران جزو دارندگان منابع عظیم نفت و گاز است. همچنین به لحاظ جغرافیایی در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم به عنوان واسطه تأمین انرژی برای دیگران عمل کنیم و تبدیل به هاب انرژی منطقه شویم.  دستیابی به این موفقیت‌ها در گرو به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی قوی است. کشورهای دارنده انرژی نیازمند به

کشورمان ایران جزو دارندگان منابع عظیم نفت و گاز است. همچنین به لحاظ جغرافیایی در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم به عنوان واسطه تأمین انرژی برای دیگران عمل کنیم و تبدیل به هاب انرژی منطقه شویم.  دستیابی به این موفقیت‌ها در گرو به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی قوی است. کشورهای دارنده انرژی نیازمند به کار گرفتن دیپلماسی فعالی در این حوزه هستند. به نحوی که بتوانند در وهله اول به فروش نفت و گاز کشورشان بپردازند و در مرحله دوم، تقویت جایگاه خودشان را در منطقه و عرصه جهانی داشته باشند. در همین راستا، دولت به اجرای سیاست‌های فعالی در حوزه انرژی مبادرت کرده است. بخشی از این دیپلماسی مربوط به افزایش روابط با اسلام‌آباد و تلاش برای احیای خط لوله صلح می‌شود. بهبود روابط با عراق، ترکیه و ترکمنستان در حوزه انرژی نیز از دیگر سیاست‌هایی است که وزارت نفت به اجرا گذاشته است. سیاست‌هایی مانند اتکا به خود و استفاده از توان داخلی و دانش بنیانی کشور در راستای خنثی سازی تحریم‌ها به اجرا گذاشته شد. دانش بنیان‌ها در شرایط تحریمی نقش مهمی ایفا کردند. این رویکرد بازوهای تکنولوژیکی کمک کردند که نیاز کشور به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز تا حد زیادی برآورده شود. سیاست اتکا به خود و استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور، نه تنها نیازهای کشور را برآورده کردیم، بلکه زمینه برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر نیز فراهم شد. به این ترتیب، سیاست سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی و عرضه نفت را به اجرا گذاشتیم که نتایج خوبی برایمان داشت. در ادامه نظرات حمیدرضا صالحی، نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران را در خصوص سیاست‌های فعال انرژی در زمینه توسعه تجارت انرژی فرامنطقه‌ای کشور را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

تمرکز اصلاحات تجارت انرژی کشور بر محور فروش حداکثری نفت و گاز در منطقه و فرامنطقه

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، صالحی در خصوص دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و بهبود روابط با همسایگان تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یک موضوع لطمه دیده در کشور ماست. طی سالیان گذشته آن طور که شایسته بوده از این ظرفیت بهره نبرده ایم. هر چقدر در این زمینه فعال شویم، به نفع کشور است.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک کشور دارنده منابع عظیم نفت و گاز و کشوری که در موقعیت خوبی به لحاظ ژئوپلیتیک قرار گرفته ایم، ظرفیت‌های فراوانی در حوزه انرژی داریم. ما می‌توانستیم تعیین کننده بسیاری از مسائل در حوزه انرژی در منطقه باشیم، اما از این فرصت به خوبی استفاده نکرده ایم.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: یک سری واقعیات وجود دارد. به‌طور مثال، اسلام‌آباد منابع مالی خوبی ندارد و نمی‌تواند هزینه‌های انرژی خود را بپردارد. به همین دلیل می‌بینیم که در مقابل انرژی‌ای که از ایران دریافت می‌کند، اقلامی مانند برنج و نارنگی تحویل می‌دهد. اما به هر حال توسعه روابط با کشورهای همسایه در حوزه انرژی مثبت ارزیابی می‌شود و به درستی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

صالحی گفت: گسترش تعاملات در حوزه انرژی با پاکستان می‌تواند بستری برای سرمایه‌گذاری در این کشور منجر شود که برایمان مزیت دارد. در زمینه گسترش روابط در حوزه انرژی با پاکستان ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد. روابط ما با این کشور فقط به حوزه گازی ختم نمی‌شود. برق نیز یکی از شاخه‌هایی است که می‌توانیم روابط خوبی با اسلام‌آباد داشته باشیم.

وی ادامه داد: به‌طور کلی، در حوزه انرژی می‌توانیم اقدامات متنوعی را در زمینه گسترش روابط با کشورهای همسایه به اجرا بگذاریم. به‌طور مثال، عملیاتی کردن خط انتقال برق به پاکستان، عمان و امارات از جمله کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. در زمینه میادین گازی مشترک با ارمنستان، قطر و امارات نیز می‌توانیم فعال شویم.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: گسترش روابط با ترکمنستان در زمینه سوآپ گاز این کشور نیز مثبت ارزیابی می‌شود. حل و فصل موضوع بدهکاری ما به عشق آباد که در حال انجام است، اقدام خوبی محسوب می‌شود. نیاز است روابط خود را با ترکمنستان برای ۵۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم که روابط مان در حوزه انرژی با این کشور چه طور خواهد بود. باید به دنبال قراردادهای بلندمدت باشیم.

صالحی در پایان تأکید کرد: اقدامات وزارت نفت در خصوص استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور نیز مثبت ارزیابی می‌شود. از این طریق توانستیم در شرایط تحریم به رفع نیازهای خودمان بپردازیم. پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران نیز بر همین مبنا اقدامی راهبردی و مهم در جهت فروش نفت خام با کمک صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....