تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 16:59
کد خبر : 123564

کشور را واردکننده بنزین هم کردید

کشور را واردکننده بنزین هم کردید

در صورت واردات ۵ میلیون لیتر بنزین با فرض قیمت ۶۰سنت برای هر لیتر، روزانه ۳میلیون دلار صرف واردات می‌شود. اقتصاددان: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر واردات بنزین از ابتدای سال جاری به گوش می‌رسد و بعضا گفته می‌شود تا روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است. ادعایی که با توجه به

در صورت واردات ۵ میلیون لیتر بنزین با فرض قیمت ۶۰سنت برای هر لیتر، روزانه ۳میلیون دلار صرف واردات می‌شود.

اقتصاددان: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر واردات بنزین از ابتدای سال جاری به گوش می‌رسد و بعضا گفته می‌شود تا روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

ادعایی که با توجه به شکاف بین مصرف و تولید بنزین دور از انتظار نیست.

در این صورت با فرض قیمت ۶۰سنت برای هر لیتر بنزین، روزانه ۳میلیون دلار صرف واردات می‌شود.

که با چنین فرضی در کل طول سال میزان ارز لازم برای واردات بیش از ۱میلیارد دلار می‌شود.

با توجه به قیمت ۶سنتی فروش بنزین در داخل، عملا حدود ۱ میلیارد دلار یارانه جدید توسط دولت مورد نیاز است که با قیمت‌های فعلی معادل حدود ۵۰هزار میلیارد تومان می‌شود.

این عدد تنها گوشه کوچکی از یارانه پرداختی در این حوزه است و در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون میلیارد تومان برای مصرف بنزین تولید داخل، یارانه پرداخت می‌شود.

البته برخی از افراد که سیاست‌های پیشنهادی آنها کشوری با این حجم عظیم از منابع نفتی را تبدیل به واردکننده بنزین کرده، مفهوم یارانه پنهان را جعلی می‌دانستند و می‌گفتند نباید معادل قیمت جهانی را برای بنزین تولید داخل محاسبه کرد.

هر چند به وضوح وقتی کالایی که حداقل با ۶۰سنت قابل صادرات بود، به قیمت ۶ سنت در داخل به فروش می‌رسید، به معنی صرف نظر کردن از ۵۴سنت به ازای هر لیتر بنزین بود و بنابراین روزانه بیش از ۳هزار میلیارد و سالانه بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای مصرف بنزین پرداخت می‌شد.

اما اکنون سوالی که این افراد باید پاسخ دهند این است که آیا حداقل این واردات بنزین ۶۰سنتی و فروش داخلی آن به قیمت یک دهم را به عنوان یارانه قبول دارند و اینکه آیا تبدیل‌کردن کشور به واردکننده بنزین برای کنار گذاشتن این بدفهمی کافی نیست؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....