تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 14:00
کد خبر : 156465

کاهش همزمان قیمت سکه و دلار در بازار ایران

کاهش همزمان قیمت سکه و دلار در بازار ایران

پس از چند هفته تلاطم و روند افزایشی قیمت، روز گذشته نرخ دلار و سکه در بازار داخلی ایران نزولی شد، کاهشی که برخی تحلیلگران علت آن را پایین آمدن سطح تنش‌ها در منطقه می‌دانند و البته دولت تاکید دارد که آنچه رخ داده، موقتی بوده و کاهش نرخ تا بازگشت ثبات ادامه خواهد داشت.

پس از چند هفته تلاطم و روند افزایشی قیمت، روز گذشته نرخ دلار و سکه در بازار داخلی ایران نزولی شد، کاهشی که برخی تحلیلگران علت آن را پایین آمدن سطح تنش‌ها در منطقه می‌دانند و البته دولت تاکید دارد که آنچه رخ داده، موقتی بوده و کاهش نرخ تا بازگشت ثبات ادامه خواهد داشت.
شب گذشته، نیروهای امریکایی با ورود به حریم هوایی سوریه و عراق، اقدام به حمله به مواضع نیروهای مقاومت کردند، حمله‌ای که هرچند امریکایی‌ها بر روی ان مانور قابل توجهی داده بودند اما طبق ارزیابی‌ها نسبت به آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد بسیار محدودتر بود و دولت بایدن نتوانست آسیب بزرگی به زیرساخت‌های مقاومت وارد کند. تا جایی که حتی رسانه‌های امریکایی نیز به آن اذعان کردند.
در گزارشی تحلیلی به قلم «نیک پاتون والش» خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به حمله اخیر گروه‌های مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی امریکا در اردن در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار واشنگتن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه که به کشته شدن سه نفر از نظامیان امریکایی و مجروح شدن ده‌ها نفر از آنها انجامید، ‌آمده است که حملات شب گذشته امریکا علیه گروه‌های مقاومت منطقه در عراق و سوریه، در مقایسه با بدترین تلفات نظامی امریکا در منطقه در نزدیک به سه سال اخیر، پاسخی نسبتا محدود بود.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، ستاد فرماندهی تروریستی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام)، بامداد روز (شنبه)، با تایید حملات هوایی در عراق و سوریه اعلام کرد چندین مکان مورد حمله قرار گرفته است. ارتش امریکا مدعی شده در این حملات ۸۵ هدف از جمله پست‌های فرماندهی و اطلاعات، انبارهای مهمات، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات لجستیکی گروه‌های مقاومت هدف قرار گرفته‌اند. پیش از این، گروه‌های مقامت عراق یک پایگاه نظامی امریکا در اردن را هدف قرار داده بودند که منجر به کشته شدن سه نظامی امریکایی و مجروح شدن بیش از سی نفر از آنها شد. در این گزارش که در وبگاه شبکه سی‌ان‌ان منتشر شده، آمده است: شامگاه جمعه تلاش کرد پر سر و صدا به نظر بیاید اما احتمالا پژواک آن چندان طولانی نخواهد شد. سنتکام اعلام کرد که امریکا بمب‌افکن‌های «B-۱۰» «B Lance» را اعزام کرد تا به ۸۵ هدف در هفت نقطه حمله کند. احتمالا قرار بود که خسارات این حمله با طلوع صبح بیشتر مشخص شود. اما از دردناک‌ترین ضربه‌ای که پنتاگون قادر بود وارد کند، فاصله زیادی داشت.
ممکن است حملات بیشتری در کار باشد؛ «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا گفته بود این فقط شروع است. اما روز جمعه، طبق اعلام کاخ سفید، پاسخ امریکا فقط سی دقیقه به طول انجامید. کوتاه بود، شاید کوبنده اما نه چندان شوک‌کننده. والش می‌نویسد: انتخابی شفاف و محاسبه‌شده بود. دولت بایدن با ماموریتی تقریبا ناممکن روبرو بود، اینکه شدت حمله آن قدر زیاد باشد که نشان بدهد واقعا در پاسخ خود جدی است اما همچنین اطمینان بیابد که طرف مقابل بدون برآشفتن و قصد تلافی کردن، آسیب ببیند. امریکا پیام پاسخی را که قرار بود بدهد، به مدت بیش از پنج روز از طریق مقامات امریکایی که در جریان ماهیت و شدت آن بودند مخابره کرده بوده و حتی درباره اهداف که قرار بود به آنها حمله شود نیز سرنخ‌هایی داده بودند. این هشدار، احتمالا، برای کاهش خطر سوءتفاهم‌ها و شاید فراهم کردن امکان تغییر مکان برای نیروهایی که مورد حمله قرار گرفته بودند و کاهش تلفات انسانی در نظر گرفته شده بود. احتمالا، قصد آن اطمینان یافتن از این بود که حملات امریکا با اقدامی از سوی رژیم صهیونیستی اشتباه گرفته نشود که ممکن بود حملاتی تلافی‌جویانه را علیه این رژیم و اراضی اشغالی به دنبال بیاورد و در بر دارنده چرخه دیگری از گسترش تنش‌ها باشد.
نگارنده معتقد است این بی‌ثباتی سطح گزینه‌های بایدن را تا حد کمترین توانمندی‌های امریکا تقلیل داد. اشتباهات یا موفقیت‌های پیش‌بینی نشده به بدتر و پیچیده‌تر شدن تدریجی وضعیت منجر شود که این موضوع می‌تواند به درگیری گریزناپذیر و گسترده‌ای بیانجامد. در ادامه این مطلب آمده است: جنگ‌ها معمولا، در مواقع نادری رخ می‌دهند که ۲ طرف نیز قصد آن را داشته باشند یا در موقعیتی رایج‌تر، وقتی رخ می‌دهند که طرفین به این تصمیم می‌رسند گریزی از جنگی گسترده نیست و گاهی نیز زمانی رخ می‌دهد که هیچ گزینه دیپلماتیک دیگری ندارند. در مواقع دیگری نیز طی یک روند تدریجی گسترش تنش‌ها درگیر جنگ می‌شوند. نویسنده با بیان این در ادامه با توجه به روابط تهران-واشنگتن آورده است: نه ایران و نه امریکا خواهان یک جنگ نیستند. دولت بایدن انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو دارد که طبعا با این وجود، تمایلی به داشتن یک ماجراجویی پرهزینه در خارج، دردسری در زمینه سیاستش در قبال اسراییل یا افزایش قیمت نفت ندارد.
این اقدام غیرقانونی امریکا، برای اقتصاد ایران نیز یک پیام داشت و آن کاهش نسبی تنش‌هایی بود که در هفته‌های اخیر بالا گرفته بود. نخستین نشانه از این اتفاق، کاهش قیمت سکه و دلار در بازار داخلی ایران بود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از ریزش قیمت‌ انواع قطعات سکه و بهای مصنوعات طلا در بازار داخل خبر داد که در پی کاهش نرخ ارز در بازار داخل اتفاق افتاده است.
نادر بذرافشان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: کاهش نرخ ارز در بازار روز (شنبه) سبب شد، بهای سکه و طلا در بازار داخل نیز کاهش پیدا کند؛ این در حالی است که قیمت جهانی طلا تغییر چندانی نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته (جمعه) که ٢٠۴١ دلار بود، دو دلار کاهش داشته و به ٢٠٣٩ دلار رسیده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز بر کاهش قیمت سکه و طلا، در رابطه با میزان کاهش قیمت‌ها نسبت به آخرین قیمت‌ها در هفته گذشته و قیمت‌های روز (شنبه) گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ٣٠٠ هزار تومان کاهش به ٣٢ میلیون تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان کاهش به ٣٠ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه در بازار امروز ١٨ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان قیمت دارد که نشان از کاهش ۴٠٠ هزار تومانی این قطعات سکه دارد، ربع سکه نیز ١١ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان قیمت دارد که ۴۵٠ هزار تومان ارزان‌تر شده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز امروز با کاهش ٢٠٠ هزار تومانی شش میلیون تومان قیمت دارد. وی افزود: هر گرم طلای ١٨ عیار در بازار دو میلیون و ٨٣٠ هزار تومان به ازای هر گرم معامله می‌شود که ۶۴ هزار تومان کمتر از قیمت آن در آخرین معاملات هفته گذشته است. حباب سکه اما تغییر چندانی نداشته در حال حاضر در محدوده پنج میلیون و ۵٠ هزار تومان قرار دارد.
همچنین قیمت دلار که در روزهای گذشته در بازار آزاد همسو با اخبار سیاسی تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفته بود، دیروز در ادامه روند کاهشی روز چهارشنبه و پنجشنبه، به کانال ۵۶ هزار تومان برگشت. برخلاف روند هفته گذشته دلار که از محدوده ۵۰ هزار تومان تا نزدیکی ۶۰ هزار تومان هم پیش رفته بود، دیروز زور دلالان بازار آزاد در فردوسی هم به بالا کشیدن دلار نرسید و این ارز از ۵۷ هزار تومان هم پایین‌تر آمد؛ به‌طوری که دلالان ارز قیمت خرید خود را در محدوده ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. این در حالی است که شب گذشته، در اخبار اعلام شد که ایالات متحده در واکنش به حمله به نیروهای امریکایی در اردن، حملات هوایی را در منطقه آغاز کرده است؛ این حملات در نزدیکی مرز سوریه و عراق رخ داده و البته اشاره‌هایی هم به نقش ایران در حمایت مالی و نظامی از گروه‌های مقاومت شده است. با وجود این، بر خلاف روزهای گذشته اخبار سیاسی و تنش‌ها در منطقه نتوانست تاثیر افزایشی بر قیمت دلار بگذارد. از ابتدای سال جاری، نرخ ارز روند باثباتی را طی کرد. سال گذشته نرخ دلار از محدوده ۳۰ هزار تومان و در جریان ناآرامی‌های پاییز، روند صعودی گرفت و شتابان از ۵۰ هزار تومان هم عبور کرد و در اسفند ۱۴۰۱، حتی به ۶۰ هزار تومان هم رسید اما در ماه‌های ابتدایی امسال به محدوده ۵۰ هزار تومان بازگشت. در عین حال رویدادهای سیاسی منطقه از جنگ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی در ابتدای مهر ماه تا حادثه تروریستی در کرمان در دی‌ماه و به‌دنبال آن ناآرامی‌ها در یمن و حمله‌ موشکی جمهوری اسلامی ایران به تروریست‌های پاکستان، بر بازار تاثیر افزایشی داشت؛ تا جایی که هفته گذشته ارز در بازار غیررسمی بار دیگر تا محدوده ۵۹ هزار تومان هم پیش رفت. با وجود این، روند صعودی نرخ ارز ثبات نداشت. امروز در اولین روز هفته و با وجود خط و نشان‌هایی که مقام‌های امریکایی برای خاورمیانه کشیدند و حملات هوایی به مرز سوریه و عراق، نرخ ارز در بازار آزاد هم کاهشی بود. دلالان بازار فردوسی هم به روند کاهشی بازار ارز اشاره داشتند. همچنین در مرکز مبادله، نرخ دلار بدون تغییر به قیمت ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ یورو به قیمت ۴۶ هزار و ۲۹۲ تومان مبادله شد.
در کنار آن، کارشناسان نزدیک به دولت نیز همچنان تاکید دارند که روند قیمتی اخیر زودگذر بوده است. عباس جعفری، کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش نرخ ارزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم به دلیل تنش‌های خاورمیانه است و دلیل بنیادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد. در این باره باید دقت داشت که سرمایه‌گذار، هم هوشمند است و هم ترسو و در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرد که سرمایه خود را به بازارهای پایدار مانند بازارهای طلا و ارز ببرد، اما تجارب قبلی نشان داد که با فروکش کردن بحران‌ها سرمایه‌گذاری و خرید هیجانی در بازار طلا و دلار نیز کاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: منابع زیادی از دارایی‌های ایران در خارج از کشور در حال آزاد‌سازی است، به خصوص وزیر امور خارجه در صحبت‌های اخیر خود تاکید کرد که منابع ایران در قطر آزاد و قابل استفاده است زیرا هم دولت امریکا و هم قطر مشکلی با آزاد‌سازی منابع ارزی ایران ندارند و در سازکاری مشخص، این منابع استفاده می‌شود. این موضوع موجب تزریق جو روانی به جامعه و کاهش انتظارات مردم خواهد شد که کاهش نرخ ارز را در بر خواهد داشت.
جعفری تصریح کرد: از طرف دیگر فشارها بر رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و شاهد تغییراتی در رویکرد این رژیم خواهیم بود و در کنار آن دیگر بحران‌های منطقه‌ای نیز فروکش خواهد کرد که در نتیجه نرخ ارز در داخل کشور کاهش می‌یابد؛ یعنی نرخ دلار از کانال فعلی عقب‌نشینی می‌کند و قطعا تا سطوح قبلی ریزش خواهد داشت. این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اینکه بعد روانی ناشی از بحران‌های سیاسی خارجی و داخلی عامل افزایش نرخ ارز بوده است، گفت: با توجه به روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه، دسترسی به منابع و افزایش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و صادرات غیرنفتی و البته با مدیریت هوشمندانه بازار ارز، شاهد بازگشت قیمت‌ها خواهیم بود. وی در پایان تاکید کرد: بازارساز در این شرایط بسیار هوشمندانه رفتار می‌کند و بدون ارزپاشی و با ابزارهایی که در اختیار دارد، نوسان بازار ارز را مانند تجارب قبلی در ماه‌های گذشته کنترل خواهد کرد و قیمت دلار را کاهش خواهد داد.
به این ترتیب پس از چند هفته تلاطم، روز گذشته سرانجام بازارها در ایران کاهشی شدند و باید دید که آیا دولت می‌تواند همین روند را در هفته جاری ادامه دهد یا باز هم خبرهای بین‌المللی بر روی بازار سایه می‌افکند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....