تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 12:37
کد خبر : 149344

کاهش سهم ماینرهای ایرانی از بازار ماینینگ جهانی

کاهش سهم ماینرهای ایرانی از بازار ماینینگ جهانی

صنعت ماینیگ در ایران از زمان شکل‌گیری با استقبال زیادی از طرف فعالان این حوزه مواجه شده است. اما جدای از مشکلاتی مانند عمل نشدن به مصوبات این صنعت از طرف برخی نهاد‌های دولتی که امروزه به نظر می‌رسد منجر به واگذاری قدرت تصمیم‌گیری در شبکه بیت‌کوین شده، سهم ماینینگ ایران در کل شبکه بیت‌کوین

صنعت ماینیگ در ایران از زمان شکل‌گیری با استقبال زیادی از طرف فعالان این حوزه مواجه شده است. اما جدای از مشکلاتی مانند عمل نشدن به مصوبات این صنعت از طرف برخی نهاد‌های دولتی که امروزه به نظر می‌رسد منجر به واگذاری قدرت تصمیم‌گیری در شبکه بیت‌کوین شده، سهم ماینینگ ایران در کل شبکه بیت‌کوین قابل توجه است.

با افزایش فشارهای نظارتی جهانی در حوزه رمزارزها و اقدامات استخرهای استخراج در جهت سانسور تراکنش‌ها، زنگ خطری برای فعالان این حوزه به صدا درآمده است. فعالان معتقدند ایران سهمی ۱۰ درصدی از شبکه دارد و بی‌توجهی به این حوزه باعث واگذاری بازی و اجازه تصمیم‌گیری به دیگر کشورها می‌شود. به گزارش پیوست، در سال‌های گذشته و تقریبا از سال ۲۰۱۶ روند متصل شدن ماینرهای ایرانی به شبکه بیت‌کوین، پرشتاب‌تر شد. روندی که نیازمند اتصال کاربران ایرانی به استخرهای استخراج بود و با گسترش استفاده از رمزارزها و تشدید فشارهای دولتی، پای فرآیندهای احراز هویت به این پلتفرم‌ها نیز باز شد. موضوعی که باتوجه به شرایط تحریمی ایران می‌تواند علاوه‌بر افزایش ریسک فعالیت در این پلتفرم‌ها، داده‌های حساسی را در اختیار آنها قرار دهد و به واسطه آن دیگر تعاملات مالی هم بهتر از گذشته در رادارهای نظارتی قرار گیرد.در این سال‌ها ماینرهای ایرانی فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کردند. افزایش تعرفه برق، خاموشی‌های دستوری یا محقق نشدن مصوبه هیات وزیران در مورد توسعه پلتفرمی برای تبادل دارایی‌های استخراج شده، تنها بخشی از این مشکلات است. همچنین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در بهره‌وری و درآمد ماینرها که اینترنت است هم در سال گذشته با اختلال شدید مواجه شد و به این ترتیب ماینینگ ایران شرایط نابسامانی را تجربه کرد. مسیح علوی عضو انجمن بلاک‌چین معتقد است: به واسطه قطعی و اختلال گسترده اینترنت در ۱۴۰۱، مشخص شد بیشتر از ۱۰ درصد پردازش شبکه بیت‌کوین از طرف ماینرهای ایرانی تامین شده است. البته در نتیجه افزایش فیلترینگ در سال ۱۴۰۱، ماینرها برای اتصال به شبکه با مشکلاتی مواجه شدند. البته در اینجا منظور ماینرهای قانونی هستند که سعی می‌کنند براساس قوانین و مصوبات عمل کنند. چراکه ماینرهای غیرقانونی با استفاده از vpn به استخرهای خارجی متصل می‌شوند. او ریسک فعالیت در پلتفرم‌های خارجی را اینگونه توضیح می‌دهد: در این سال‌ها و با افزایش تعداد و قدرت پردازشی در استخرهای استخراج، شاهد پیاده‌سازی فرآیند‌های احرازهویت کاربران، توسط این پلتفرم‌ها بودیم. به این ترتیب ماینرهای ایرانی امکان استفاده از این پلتفرم‌ها را از دست دادند و برخی از استخراج‌کنندگان هم به سمت استفاده از هویت‌های خارجی برای ادامه فعالیت خود رفتند. موضوعی که باعث افزایش ریسک می‌شود. به این صورت که با شناسایی هویت کاربر، یا پلفترم همکاری خود را قطع می‌کند یا ممکن است دارایی افراد را ضبط کند.

استخر استخراج داخلی

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، یکی از مواری که فعالان صنعت ماینینگ به دنبال راه‌اندازی آن برای استفاده از این ظرفیت بالای ماینینگ بودند، توسعه استخرهای استخراج داخلی بود. موضوعی که می‌توانست به افزایش تاثیرگذاری کشور در شبکه بیت‌کوین منجر شود و البته همانطور که امروزه فشارهای نظارتی متوجه استخرهای استخراج شده است، معلوم نیست فشارهای نظارتی داخلی چه تاثیری روی خروجی این استخرها می‌گذارد. اما این استخرها در ایران شکل نگرفتند. علوی با اشاره به موانعی بر سر راه صنعت ماینینگ بعد از قانونی شدن مانند رفع تعهد ارزش و وارد شدن دست اول دارایی‌های استخراج شده به پیوست گفت: امروزه نهادهای مالیاتی برای دریافت مالیات به مزارع استخراج مراجعه می‌کنند. با این حال هیچ سازوکار مشخصی برای تخمین درآمد ندارند. در این حالت حتی اگر مصرف برق را در کنار دستگاه‌های فعال در نظر بگیرند باز هم تخمین درستی از میزان ارز تولیدی به دست نمی‌آید. او در ادامه گفت: یکی از روش‌هایی که می‌تواند به تسهیل این روند کمک کند، استخر استخراج داخلی است. پلتفرمی که از طرف نهاد‌های نظارتی مورد قبول باشد. موضوعی که در کشورهای دیگر هم مرسوم است و حتی دریافت مالیات از طریق همین پلتفرم‌ها و به صورت اتوماتیک ممکن شده است. البته این موضوع در سال‌های گذشته مغفول مانده بود و پلتفرمی که به صورت کامل توسط توسعه‌دهنده‌های داخلی تولید شده باشد را نداشتیم. با این حال اخیرا اقداماتی برای توسعه این پلتفرم‌ها انجام شده است.

مشکلات استفاده از استخرهای استخراج خارجی

استفاده از پلتفرم‌های خارجی باتوجه به وجود فرآیندهای احراز هویت و ردیابی آدرس‌ها و تراکنش‌ها در این استخر‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. علوی مدیر ارشد ویراماینر در این مورد گفت: برخی عقیده دارند مانند استفاده از دیگر خدمات خارجی مانند ایمیل مشکلی به وجود نمی‌آید. اما توجه به این موضوع ضرروی است که در مسائل مالی تفاوت‌هایی وجود دارد و داده‌های فعالان داخلی در این پلتفرم‌ها می‌تواند مشکلات خطرناکی را در تعاملات مالی آنها به وجود بیاورد. برای مثال شرکت سایفرتریس در گزارشی که ۲۰۲۱ منتشر کرد که نشان می‌داد ۷۲ هزار آی‌پی ایرانی شناسایی شده است که با انجام دیتاماینینگ روی این ۷۲ هزار آی‌پی در نهایت ۴ میلیون آدرس ایرانی شناسایی شده است. او در ادامه گفت: آدرس‌هایی که در لیست SDN اوفک هم از آنها استفاده شده است و باتوجه به این موضوع که در حال حاضر ۱۱ استخر استخراج در سطح جهانی داریم، این استخرها می‌توانند به راحتی تراکنش‌ها و آدرس‌ها را تطبیق داده و شناسایی کنند. در چند ماه گذشته هم گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد در ایران ۱۲ میلیون کاربر دارای ارزهای دیجیتال، وجود دارد. به این ترتیب داده‌های کاربران ایرانی می‌تواند استفاده‌های متعددی مانند موارد تحریمی را شامل شود.

صرافی‌ها اقدامات امنیتی را رعایت نمی‌کنند

به گفته علوی، از بین استخرهای مطرح جهانی، ViaBTC تعداد ماینرهای ایرانی قابل توجهی دارد. وجود نام این استخر در گزارش سانسور تراکنش‌های بیت‌کوین، می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. او معتقد است: در اولین مواجهه هر ماینر با این پلتفرم‌ها، آی‌پی شناسایی می‌شود. حتی در صورتی که آی‌پی اصلی شناسایی نشود، آدرس ولت استفاده شده ثبت می‌شود. به این ترتیب انجام تراکنش با صرافی‌های داخلی کاملا قابل مشاهده است. هرچند که آدرس‌های صرافی‌های داخلی هم برای شرکت‌های آنالیز بلاک‌چین مانند سایفرتریس یا کریستال موجود است. چراکه پلتفرم‌های تبادل داخلی به هیچ‌وجه موارد امنیتی را رعایت نمی‌کنند. او در ادامه گفت: به همین دلیل است که می‌بینیم هر چند وقت یک‌بار، اطلاعات کاربران ایرانی کف اینترنت مشاهده می‌شود. دلیل این موضوع هم عمل نکردن به اقدامات امنیتی از طرف صرافی‌های داخلی است. به همین ترتیب تراکنش‌ها ردیابی و آدرس‌ها فلگ می‌شوند. پس آگاهی رسانی که فعالان و علاقه‌مندان این حوزه می‌تواند به کاهش این مشکلات منجر شود.

تمرکززدایی از استخراج بیت‌کوین

شکل‌گیری استخرهای استخراج غیرمتمرکز به سال ۲۰۱۱ و پروژه Eligius برمی‌گردد. پروژه‌ای که ایده آن توسط لوک‌دشجر، توسعه‌دهنده Bitcoin Core، داده شده است. با این حال صنعت استخراج در سال‌های بعد گرایش به تمرکز پیدا کرد و در نهایت چند استخر بزرگ توانستند حجم قابل توجهی از پردازش شبکه را در اختیار بگیرند. موضوعی که به تهدید ویژگی‌های بالقوه بیت‌کوین مانند امنیت و مقاومت در برابر سانسور منجر شد. با این حال این پروژه با سرمایه‌گذاری جک درسی، مدیرعامل Block و با نام Ocean Pool دوباره بازگشته است. گفتنی است که جک درسی حتی در زمانی که مدیرعاملی توییتر را برعهده داشت، انتقاداتی که وضعیت متمرکز ماینینگ مطرح کرده و به دنبال بهبود این فضا در جهت عدم تمرکز بود. علوی در این مورد می‌گوید: البته پلتفرم‌های غیرمتمرکز دیگری هم در این بین وجود دارد که سعی دارند به صورت ناشناس و بدون نیاز به احراز هویت یا ثبت‌نام به کاربران خدمت بدهند. اما پروتکل‌هایی مانند Stratum V2 داریم که برخی از مشکلات را برطرف و به بهبود وضعیت شبکه کمک می‌کند. در این پروتکل انتخاب سلیقه‌ای تراکنش‌ها وجود ندارد و با استفاده از این پروتکل ماینرها از طریق یک سرور پروکسی به استخر متصل می‌شوند و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. او در ادامه گفت: باید در نظر داشت ماینرهای ایرانی قدرت بسیار زیادی از پردازش شبکه بیت‌کوین را در اختیار دارند. به همین دلیل فعالان این حوزه نباید کمک کنند به متمرکز شدن این قدرت در برخی استخرهای خاص که در نهایت این استخرها برای ما تصمیم‌گیری کنند. استخرهای غیرمتمرکز در این راه می‌توانند کمک قابل توجهی بکنند و ما هم از این موضوع حمایت می‌کنیم. همچنین علوی معتقد است: واقعیت این است که کاربران داخلی اگر خدمت مناسبی را دریافت کنند، نیازی به استفاده از پلتفرم‌های خارجی نخواهند داشت. برای مثال اگر امکان فعالیت در بایننس برای کاربران فراهم شود، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای صرافی‌های داخلی از بایننس استفاده کنند و دلیل این موضوع هم خدمات مناسب است که البته ماینینگ هم از این قاعده مجزا نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....