کارگاهی با پرسشهای نو
داریوش کشاورز، خبرنگار اقتصاددان، شیراز برگزاری کارگاههای آموزشی-ترویجیِ مدیریت مصرف آب خانگی در شیراز در سال ۱۴۰۲ به گزارش خبرنگار اقتصاددان، برگزاری کارگاههای آموزشی-ترویجی مدیریت مصرف مشترکان خانگی شهر شیراز در تابستان و پاییز سال جاری در دست اقدام قرار گرفت. کارگاه چهارم در تاریخ ۴ آبان برگزار شدند. پنجمین و آخرین کارگاه آموزشی در
داریوش کشاورز، خبرنگار اقتصاددان، شیراز
برگزاری کارگاههای آموزشی-ترویجیِ مدیریت مصرف آب خانگی در شیراز در سال ۱۴۰۲
به گزارش خبرنگار اقتصاددان، برگزاری کارگاههای آموزشی-ترویجی مدیریت مصرف مشترکان خانگی شهر شیراز در تابستان و پاییز سال جاری در دست اقدام قرار گرفت. کارگاه چهارم در تاریخ ۴ آبان برگزار شدند. پنجمین و آخرین کارگاه آموزشی در روز پنجشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۲ در محل سالن آمفی تئاتر ساختمان شرکت آب و فاضلاب شیراز واقع در خیابان ساحلی شرقی و با حضور ۷۵ نفر مشترکین آب خانگی در منطقه (۵) آن شرکت برگزار گردید. این کارگاههای آموزشی در پنج منطقه تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شیراز برگزار شدند. هر کارگاه با دعوت از میان فهرست مشترکین هر کدام از مناطق پنجگانه محدوده عمل شرکت آب و فاضلاب شیراز برگزار شد. تعدادی از دانشآموزان دبیرستان عشایری شبانهروزی حضرت معصومه (ع) شیراز کارگاههای چهارم و پنجم را همراهی کردند. بخشهای مختلف کارگاه که به مدت ۴ ساعت برگزار گردید شامل سخنرانی مدیران شرکت آب و فاضلاب، کارگاه آموزشی ریشهیابی روانشناختی، برگزاری برنامه متنوع طنز و سخنرانی روشهای کاهش مصرف آب خانگی و پایان برنامه و توزیع جوایز با حضور مدیران شرکت آب و فاضلاب شیراز بوده است. مجری کلیه کارگاهها، حیدر اسکندری بوده است.
به گزارش اقتصاددان، راهکارهای هشت گانه (شامل پنج راهکار سختافزاری و سه راهکار نرمافزاری) در سطح خانوار عبارتند از:
- کاهش هدر رفت به میزان سالیانه ۱ درصد (سختافزاری)
- آموزش (فرهنگسازی) (نرمافزاری)
- نصب تجهیزات و شیرآلات کاهنده (سختافزاری)
- اعمال جریمه مازاد بر الگوی مصرف (نرمافزاری)
- جداسازی آب نوشیدنی و پخت و پز از آب بهداشتی (سختافزاری)
- بازچرخانی در سطح واحد مسکونی، خدماتی، تجاری و صنعتی و در سطح شبکه توزیع آب (سختافزاری)
- تعرفه (آببها) (نرمافزاری)
- جداسازی آب فضای سبز از سایر مصارف شهری (سختافزاری)
در این کارگاههای آموزشی به ابهاد مختلف اجرای راهکارهای یادشده که در سطح خانوار امکانپذیر میباشد پرداخته شد. ضمن اینکه برگزاری کارگاه آموزشی یکی از چندین راه مختلف فرهنگسازی مدیریت مصرف آب میباشد. در این کارگاهها حاضرین با پرسشهایی در خصوص نظرسنجیِ “شیوهی آموزش مدیریت مصرف آب” در کارگاه مشارکت کردند.
- موثرترین راه ارتباطی برای آموزش شیوههای کاهش مصرف آب کدامند؟؛ رادیو و تلویزیون، روزنامهها (مطبوعات)، اینترنت و فضای مجاز (شبکههای اجتماعی)، اتوبوسهای سطح شهر و فرودگاهها و اماکن عمومی
- مناسبترین سن برای آموزشپذیری مدیریت آب کدام سن است؟؛ کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، میانسالی و کهنسالی
- کدام محیط برای آموزش مدیریت مصرف آب خانگی مناسبتر است؟؛ آموزش در مدرسه، آموزش در مساجد و اماکن مذهبی، آموزش سربازی، آموزش عمومی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، آموزش عمومی خانوارها (همانند کارگاه حاضر)
- کدام گروه هدف برای آموزش مدیریت آب خانگی موثرتر است؟؛ دانشآموزان، زنان خانهدار، سرپرست خانوار
- کدام یک از افراد خانوار دقت کمتری در مصرف آب خانگی دارند؟؛ پدر، مادر، فرزندان، مادر بزرگ و پدر بزرگ
- کدام نوع سکونت ساختمان انگیزه بیشتری برای انجام روشهای کاهش مصرف آب فراهم میآورد؟؛ مستاجرین، مالکین
- مناسبترین فصل برای اجرای برنامههای آموزش مدیریت مصرف آب خانگی کدام فصل است؟؛ بهار، تابستان، پاییز و زمستان
- در کدام موارد زیر امکان بیشتری برای کاهش مصرف آب وجود دارد؟؛ آشامیدنی، پخت و پز و شستشوی ظروف، دوشگرفتن، ماشین لباسشویی (شستشوی پوشاک (لباس))، مسواکزدن، شستشوی دست و صورت، سرویس بهداشتی، کولر و تجهیزات سرمایشی
- در چه هنگامی قدر آب را بیشتر میدانید؟؛ همیشه، در هنگام قطع آب، در هنگام جیرهبندی آب، در سفر و گردش، در هنگام مصرف بیرویه آب توسط سایر شهروندان و همسایگان (شستشوی خودرو، شستشوی حیاط و .)
- چه مشکلاتی برای نصب شیرآلات کاهنده (پدالی و چشمی، سردوش کاهنده و …) دارید؟؛ نصب دشوار ، هزینه بالا، تعمیرات بالا، کیفیت پایین
بر پایه یافتههای این کارگاهها، حوزه آموزش بلندمدت پر هزینه و در همان حال موثر است و به تغییر نهادی و سازنده در جامعه میانجامد. اثربخشی آموزش در بلندمدت به دست میآید. آموزش، حوزهای است پر هزینه و با تاثیرگذاری بالا و منتها بلندمدت و آموزش باید به طور پیوسته باشد. در همان حال آموزش مکمل راهکارهای دیگر مدیریبت بهینه مصصرف آب خانگی است. برای دستیابی به یک آموزش عمومی موثر لازم است روشهای متعدد آموزشی و فرهنگسازی را آزمون کرد. بخشی از آموزش در سطح آموزش رسمی در مدارس و دانشگاهها میتواند اتفاق بیفتد. تعداد شرکتکنندگان کارگاهها در مقایسه با تعداد مشترکان کلانشهر شیراز بسیار اندک بوده و برگزاری کارگاه با هدف استخراج الگو و آسیبشناسی مدیریت مصرف آب خانگی بوده است.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :داریوش کشاورز ، شرکت آب و فاضلاب شیراز ، شیراز ، مدیریت مصرف آب خانگی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰