تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 11:23
کد خبر : 150786

چله نشینی گرانی ها

چله نشینی گرانی ها

طبق آنچه اتحادیه‌ها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، در حداقل‌ترین وضعیت، خرید یک کیلو آجیل مخصوص شب یلدا ۴۸۰ هزار تومان، یک کیلو شیرینی ۱۸۰ هزار تومان، دو کیلو انار ۱۰۰ هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود ۸۰ هزار تومان، دو کیلو خرمالو ۸۰ هزار تومان و یک هندوانه سه کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود

طبق آنچه اتحادیه‌ها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، در حداقل‌ترین وضعیت، خرید یک کیلو آجیل مخصوص شب یلدا ۴۸۰ هزار تومان، یک کیلو شیرینی ۱۸۰ هزار تومان، دو کیلو انار ۱۰۰ هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود ۸۰ هزار تومان، دو کیلو خرمالو ۸۰ هزار تومان و یک هندوانه سه کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود که در مجموع حدود یک میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که در این گزارش قیمت سایر اقلام مصرفی در این شب مانند میوه خشک که قیمت بالایی نسبت به سایر تنقلات یلدا دارد در نظرگرفته نشده است. با یک حساب سرانگشتی، هزینه شب نشینی یلدا برای یک خانواده چهار نفره آن هم بدون شام حدود ۲ میلیون تومان می‌شود که نسبت به سال گذشته، یک میلیون تومان بیشتر شده است. رصد میدانی بازار هم حکایت از فروش اقلام به قیمت بالاتری نسبت به قیمت اعلام شده اتحادیه‌ها دارد و رقم نهایی هزینه شب یلدا بیش از اینها خواهد بود که با حقوق ۷ میلیون تومانی کارگران سنخیتی ندارد.

مظنه یلدای ۱۴۰۲

گرانی‌های لب‌دوز به یلدای ۱۴۰۲ هم رسید؛ از میوه گرفته تا آجیل و شیرینی. قیمت‌ها آنقدر تند وتیز است، که گویا برخی فقط به تماشا نشسته‌اند و فراموش کرده‌اند، دو شب دیگر یلداست. در همین یک‌سالی که گذشت، قیمت‌ها در برخی اقلام دو تا حتی چند برابر شده است. اما رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار از پیش‌بینی افزایش تقاضا در شب یلدا می‌گوید. اسدالله کارگر، انار، هندوانه و خرمالو را اولویت خرید مردم برای شب چله می‌داند ودرباره قیمت این اقلام می‌گوید: قیمت انار تا ۲۷ آذرماه در سه سطح کف قیمت، سقف قیمت و قیمت ممتاز به ترتیب ۲۰، ۳۰ و ۵۵ هزار تومان است. قیمت هندوانه ۱۰، ۱۵ و ۲۲ هزار تومان است. قیمت خرمالو شمال ۱۵، ۲۰ و ۳۰ هزار تومان است. البته قیمت خرمالو کن و شهریار بالاتر و ۲۵، ۴۰ و ۶۰ هزار تومان است. قیمت کیوی نیز۲۰، ۳۵ و ۴۰ هزار تومان است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  در همین راستا، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری هم با بیان اینکه انار شب یلدا تامین است، گفت: میزان تولید انار بیش از نیاز و مصرف داخلی است و ظرفیت افزایش صادرات را نیز داریم. به گفته زهرا جلیلی مقدم، میزان صادرات هشت ماهه انار کشور ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن با ارزش حدود شش میلیون دلار است. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۲۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

اما اگر نگاهی به قیمت میوه‌های شب یلدا در سال ۱۴۰۱بیندازیم؛ می‌بینیم که در سال گذشته انار ساوه حداقل ۱۰هزار تومان، به‌طور میانگین ۲۰هزار تومان و حداکثر ۳۰هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به‌صورت عمده فروخته شده است. قیمت هر کیلوگرم انار شیراز نیز از ۱۵هزار تومان شروع شده و نرخ میانگین آن ۲۵ هزار تومان بوده و حداکثر با ۳۵ هزار تومان در میادین مرکزی میوه تهران به‌صورت عمده به فروش رسیده است. قیمت هندوانه نیز بر اساس کیفیت آن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با قیمت‌های ۵ هزار تومان، ۷ هزار تومان و ۹ هزار تومانی بوده است. قیمت پرتقال شمال در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بر اساس کیفیت با قیمت‌های ۶هزار تومان، ۱۰هزار تومان تا ۱۵هزار تومان به فروش می‌رسد. وقتی همین لیست قیمت‌های امسال و سال گذشته را کنار هم می‌ذاریم، خودش گویای دو یا چند برابری قیمتهاست.

قیمت آجیل چند؟

اما قیمت آجیل شب یلدای امسال چقدر قیمت خورده است؟ براساس اعلام غلامرضا خدامی، رییس اتحادیه آجیل‌فروشان، قیمت آجیل ویژه شب یلدا با بهترین کیفیت ۴۸۰ هزار تومان است که شامل پسته اکبری ممتاز، مغز گردو، بادام هندی، مغز فندق، انجیر، توت و باسلوق است. این نرخی است که اعلام شده و مصوب است. سایر آجیل‌ها قیمت دستوری ندارد و قیمت با توجه به مقداری که مخلوط می‌شود، متفاوت است. قیمت پسته هم متغیر است؛ چراکه فقط پسته اکبری ده نوع دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارد. قیمت اقلام خشکبار نسبت به شب عید ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر شده است. پسته در انواع مختلف ۱۵ تا ۲۵ درصد و تخمه ژاپنی هم تا ۳۵ درصد افت قیمت داشته و این سبب شده تا مردم امسال در آستانه شب یلدا استقبال بهتری به نسبت عید از خشکبار کرده‌اند. قیمت آجیل درجه یک در بازار سال ۱۴۰۱هر کیلو بین ۵۰۰ هزار تا ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده بود. خرید محصولات درجه ۲ نیز بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. قیمت هر کیلو پسته در بازار از کیلو ۳۶۰ هزار تومان تا ۵۱۰ هزار تومان بوده است.

یکی از فروشندگان و بنکدار آجیل در سطح بازار به اقتصاد ۲۴ گفته است: از سال گذشته تا امروز بازار آجیل در رکود بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است. مردم فقط از کنار مغازه‌های آجیل فروشی گذر می‌کنند و در سال جاری حتی به دنبال قیمت آن هم نبوده‌اند. به گفته این فروشنده، تلاش مردم برای خرید مایحتاج زندگی مانند گوشت و مرغ، برنج و میوه و نان و … است. همین اقلام ضروری و خوراکی نیز به‌شدت گران شده، از این رو یک کارگر با دریافت دستمزد ۸-۹ میلیون تومان چطور می‌تواند علاوه بر سایر هزینه‌های جاری به فکر خرید آجیل و خشکبار نیز باشد؟! این فعال صنفی تاکید می‌کند: شاید بیش از ۷۰ درصد مردم توان خرید آجیل آن هم برای سالی یک‌بار را هم نداشته باشند و این برای کشوری با سابقه طولانی در تولید خشکبار بسیار اسف باراست.

شیرینی چقدر گران‌تر شده؟

رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران از عدم افزایش قیمت شیرینی شب یلدا خبر داده است. علی بهره‌مند، گفته است که «در صنف قنادی و شیرینی‌فروشی هیچ‌وقت در آستانه شب یلدا قیمت ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کند، چراکه مواد اولیه به وفور وجود دارد.» در گزارشی هم که ایرنا منتشر کرده قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر و خامه‌ای را بین ۱۴۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی را بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرده است. این درحالی است که قیمت شیرینی‌تر در یلدای ۱۴۰۱ هرکیلو ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزارتومان، شیرینی دانمارکی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و شیرینی زبان از ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزارتومان بوده است، که شاهد افزایش قیمت انواع شیرینی در آذرماه سال ۱۴۰۲ هستیم. البته آنطور که اعتماد آنلاین با رسم یک اینفو گرافی نشان داده، میانگین هزینه شب نشینی یلدا و بدون شام حدود ۲ میلیون تومان آب می‌خورد، این مبلغ نسبت به سال گذشته حدود یک میلیون تومان بیشتر است! بر اساس این گزارش، قیمت پرتقال، انار، سیب، خیار، هندوانه، شیرینی، آجیل شب یلدا، پسته، بادام و تخمه برای یک خانواده چهار نفره به‌طور متوسط از ۳۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و با رشد ۳۰ تا ۲۰۰ درصدی نرخ‌ها همراه شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....