تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 11:38
کد خبر : 144434

چشم انداز پیش‌رو جنگ اسراییل با حماس

چشم انداز پیش‌رو جنگ اسراییل با حماس

غلامعلی دهقان با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : درگیری اسرائیل و حماس وارد سومین هفته خود شده است . چشم انداز هفته‌های پیش رو چگونه خواهد بود؟‌ قرائن و شواهد نشان از آن دارد که‌ اسرائیل از خیر حمله زمینی گذشته است، چراکه در آن شکست بزرگی می‌بیند. تاخیر در حمله زمینی را می‌توان‌

غلامعلی دهقان با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
درگیری اسرائیل و حماس وارد سومین هفته خود شده است . چشم انداز هفته‌های پیش رو چگونه خواهد بود؟‌

قرائن و شواهد نشان از آن دارد که‌ اسرائیل از خیر حمله زمینی گذشته است، چراکه در آن شکست بزرگی می‌بیند. تاخیر در حمله زمینی را می‌توان‌ ناشی از ترس اسرائیل و قدرت حماس دانست. برای همین است که وزیر جنگ اسرائیل، گالانت، از ادامه بمباران‌ها سخن می‌گوید.

دلیل تاخیر در حمله می‌تواند آن باشد که به‌احتمال زیاد، ارتش اسرائیل بازهم در درون شهر غزه با غافلگیری‌هایی روبه‌رو خواهد شد که خواب آن را هم نمی‌دیده است.

قرائن و شواهد نشان از حضور کماندوهای ویژه آمریکایی در مرحله آزادسازی گروگان‌ها دارد. اینکه این افراد تا چه حد موفق شوند، می‌بایست منتظر تحولات میدان بود.

براساس گفته‌های خود سران اسرائیل، آنان خود را برای عملیات درازمدت اماده می‌کنند که این خود نشان از صعوبت کارشان در غزه دارد.

اما پایان کار درغزه هرچه باشد، بر اساس شواهد تاریخی اگر گروه حماس شکست هم‌ بخورد، سالیان بعد حماسی خواهد آمد که “حماس‌تر” خواهد بود.

زمانی که ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) به رهبری یاسر عرفات در سال ۱۳۶۱شمسی در جنوب لبنان شکست خورد و نیروهایش درجهان عرب پخش شدند، کمتر کسی فکر می‌کرد دو دهه بعد گروهی با نام حزب‌الله با قدرت بیشتر در مخالفت با اسرائیل در جنوب لبنان سر بلند کند و ۴۰سال پس از آن زمان، تهدید جدی و به‌مراتب خطرناک‌تر برای اسرائیل شود.

چشم‌انداز جبهه شمال در مرز با لبنان هم نشان می‌دهد تخلیه شهرک کریات شمونه از سوی اسرائیل نشان از ترس اینان از بازگشایی جبهه دوم از سوی حزب‌الله لبنان است.

تا اینجای کار حزب‌الله لبنان بدون شتابزدگی توانسته بخشی از استحکامات مرزی اسرائیل را نابود و ضربه کاری به او وارد کند.

درباره ورود گسترده حزب‌الله به نبرد می‌بایست منتظر تحولات هفته‌های آتی بود. ازجهت افکارعمومی در سطح جهان هم پس از روزهای اولیه حمله که اسرائیل توانست از حمله حماس مظلوم‌نمایی کند.

در پی حمله به بیمارستان و در آخرین تحولات حمله به کلیسایی که در جنگ‌های صلیبی هم سالم مانده بود، اسرائیل موقعیت خوبی ندارد.

موضوعی که سبب شده علاوه بر اسرائیل موقعیت حامی اول او یعنی آمریکا هم نزد توده‌های مردم در غرب آسیا و حتی دیگر کشورها خدشه‌دار شود.

حمله به سفارتخانه‌های این دو کشور به نظر می‌رسد طی هفته‌های آتی به اوج خود برسد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....