تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 22:40
کد خبر : 162002

«مجمع آسیایی بوآئو»؛

چرا چین همچنان موتور رشد جهانی خواهد بود؟

چرا چین همچنان موتور رشد جهانی خواهد بود؟

یک گزارش کلیدی که روز سه شنبه منتشر شد نشان می‌دهد، با توجه به اینکه چین یک موتور رشد کلیدی محسوب می‌شود و سیاست پشتیبانی قدرتمند دولت چین وجود دارد، قاره آسیا نقشی حیاتی در تقویت رشد اقتصادی جهان در سال جاری ایفا خواهد کرد. گزارش مهم «نشست سالانه مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۴» تصریح کرد،

یک گزارش کلیدی که روز سه شنبه منتشر شد نشان می‌دهد، با توجه به اینکه چین یک موتور رشد کلیدی محسوب می‌شود و سیاست پشتیبانی قدرتمند دولت چین وجود دارد، قاره آسیا نقشی حیاتی در تقویت رشد اقتصادی جهان در سال جاری ایفا خواهد کرد.

گزارش مهم «نشست سالانه مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۴» تصریح کرد، رشد اقتصادی چین با وجود دست و پنجه نرم کردن با فشارهای چشم انداز جهانی تیره و تار و نااطمینانی‌های روزافزون، در حال ارسال سیگنالی مثبت به بقیه آسیا و کل جهان است.

رویداد چهار روزه «مجمع آسیایی بوآئو» با شعار «آسیا و جهان؛ چالش‌های مشترک، مسئولیت‌های مشترک» سه شنبه در شهر ساحلی بوآئو واقع در استان «های‌نان» (جنوب چین) آغاز به کار کرد.

«لی بائودونگ» دبیرکل مجمع آسیایی بوآئو گفت قاره آسیا سنگ بنای رشد اقتصادی جهانی در دوران پساکرونا محسوب می‌شود و نقش مهمی در پیشبرد چندقطبی عادلانه و منظم و جهانی سازی اقتصادی فراگیر بازی می‌کند.

وی در کنفرانس خبری روز سه شنبه در بوآئو خاطرنشان کرد: آسیا امسال همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان خواهد بود. اقتصاد چین از انعطاف پذیری قدرتمند و پتانسیل بالایی برخوردار است و به یک ستون اصلی توسعه جهانی پایدار در دوره پساکرونا تبدیل شده است.

بر اساس گزارش مذکور، پیش بینی می‌شود با توجه به اثربخشی سیاست کلان نوظهور چین و اقتصادهای بزرگ برای افزایش تقاضا و رشد اقتصادی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) آسیا در سال جاری میلادی ۴٫۵ درصد باشد.

«دورا لیو» جانشین مدیرعامل و مقام ارشد کیفیت و تحول مشاوره بازار شرکت «دولویت چین» تاکید کرد: اقتصادهای آسیا مزیت‌ها و توانمندی‌های منحصربفرد خود را در فناوری‌های کلیدی دارا هستند و یک چشم انداز گسترده در چنین کاربردهایی دارند.

به گفته لیو در بسیاری از بازارهای آسیایی به خاطر سیاست‌ها، سرمایه و کاربردها، فناورهای مرتبط با انرژی جدید مانند فتوولتائیک، برق بادی و ذخیره انرژی در حال تسریع چرخه تکرار خود هستند.

وی افزود برای مثال سال گذشته میلادی در حوزه انرژی پاک بیش از نیمی از سرمایه گذاری جهانی در این بخش از قاره آسیا بود. پیش بینی می‌شود کشورهای آسیایی به طور کلی راه حل‌های انرژی ایمن‌تر، اقتصادی‌تر و کارآمدتر را به جهان ارائه دهند.

گزارش فوق بر نقش کلیدی چین در حمایت از رشد اقتصادی آسیا و جهان تاکید می‌کند. بر اساس این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی چین طی سال ۲۰۲۴ احتمالا به ۵ درصد برشد که همان هدف تعیین شده برای امسال است.

گزارش بوآئو خاطر نشان می‌سازد «از یک سو، فاکتورهایی که رشد اقتصادی چین را محدود می‌سازند در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهند کرد… از سوی دیگر، فاکتورهای حامیِ رشد اقتصادی چین از جمله سیاست‌های مالی و پولی آرام، در سال ۲۰۲۴ تداوم خواهند داشت.»

طبق این گزارش، دولت چین مجموعه‌ای از سیاست‌ها را برای حمایت از توسعه بخش املاک و مسکن به اجرا درآورده که به بازگرداندن اعتماد مصرف ‌کننده تحت تاثیر سرمایه‌گذاری و ثروت صنایع بالادستی و پایین‌دستی کمک خواهد کرد.

این گزارش در حوزه صادرات برآورد کرده که چین جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادرکننده خودروی جهان را حفاظ خواهد کرد، عنوانی که سال گذشته میلادی برای نخستین بار آن را کسب نمود.

«ظفرالدین محمود» مشاور سیاستگذاری دبیرکل مجمع آسیایی بوآئو و رئیس «مجمع شناخت چین» درباره چشم اندازهای اقتصادی چین طی سال جاری، شدیدا خوش بین است.

او تاکید کرد که بر این باور است اقتصاد چین طی سال ۲۰۲۴ بیش از ۵ درصد رشد خواهد کرد و عامل اصلی رشد اقتصادی جهان باقی خواهد ماند.

به زعم ظفرالدین محمود «این یک علامت بسیار مثبت برای کل اقتصاد جهان است. اطمینان دارم چین نقش بسیار مهمی در توسعه بیشتر اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد.»

مشاور سیاستگذاری دبیرکل مجمع آسیایی بوآئو با رد این گمانه زنی که چین به اوج رشد تولید ناخالص داخلی خود رسیده گفت برای یک اقتصاد عظیم مانند چین، حفظ یک نرخ رشد حدود ۵ درصدی، قابل توجه خواهد بود.

وی با نگاهی به آینده گفت که فضای زیادی برای توسعه کیفی چین در آینده وجود دارد، امری که مشخصه آن سال‌ها رشد پایدار است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....