تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 16:23
کد خبر : 124544

چرا برخی کارکنان ادارات خسته و بی‌حال هستند ؟!؟

چرا برخی کارکنان ادارات خسته و بی‌حال هستند ؟!؟

به گزارش اقتصاددان دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:   ما دو نوع کارمند داریم. یک نوع کارمندانی هستند که وقتی صبح می‌شود می‌گویند آخ چه بد. بازم باید برم اداره. این یعنی نارضایتی. یک نوع هم کارمندانی هستند که وقتی صبح می‌شود می‌گویند

به گزارش اقتصاددان دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

 

ما دو نوع کارمند داریم. یک نوع کارمندانی هستند که وقتی صبح می‌شود می‌گویند آخ چه بد. بازم باید برم اداره. این یعنی نارضایتی. یک نوع هم کارمندانی هستند که وقتی صبح می‌شود می‌گویند آخ چه خوب. بازم میرم اداره. این یعنی رضایتمندی. صبح اول وقت برای کار اداری به یکی از ادارات رفتم. متاسفانه دیدم اکثرا خسته و بی حال و حوصله هستند. این وضعیت را خیلی جاهای دیگه هم دیده ام. کارکنان ما دل خوشی از محیط کار و روابط کاری و شرایط مادی و معنوی شغل خود ندارند. خوب مسلم است که متهم ردیف اول چنین اوضاع رقت انگیزی حقوق و مزایا و مسائل معیشتی و اقتصادی کارکنان دولت است. تا چند سال پیش وضع بخش خصوصی از بخش دولتی بهتر بود ولی الان متاسفانه بخش خصوصی هم کارکنانش خسته و کوفته هستند. کلاسیک‌های عرصه مدیریت را اعتقاد بر آن بود که کارگر شاد ؛ کارگر مولد است. اما امروزه واقعا چگونه باید کارکنانی شاد و سرزنده و خوشحال و با انگیزه داشته باشیم؟!؟ قطعا عدم رسیدگی لازم و کافی به معیشت و اقتصاد کارکنان دولت سبب بیکاری پنهان؛ بی تفاوتی؛ نارضایتی و نتیجتا عدم کارایی و بهره وری می‌شود که صد البته برآیند آن به ضرر دولت و کشور است. نمی‌دانم چرا فهم این مطلب برای سیستم امور اداری و استخدامی کشور و… سخت است؟!؟ البته تقصیر ندارند. وقتی در رأس سازمانهای اداری و استخدامی و صندوقهای بازنشستگی؛ انسانهای متخصص کاربلد مقتدر دلسوز نباشد؛ همین آش و همین کاسه خواهد بود. برای بررسی و تحلیل کارکنان بی حال و حوصله و خسته می‌بایست حتما به سراغ تناسب شغل با شاغل رفت. بسیاری از مشکلات مربوط به بی‌حالی و خستگی کارکنان به این برمی‌گردد که ویژگی‌های شغل با ویژگی‌های شاغل تناسبی ندارد فلذا افراد کارها را با اکراه و بی میلی انجام می‌دهند. طبیعتا علت اصلی این امر نیز برمی‌گردد به نظام جذب و استخدام و گزینش در ادارات که عمدتا فاقد مختصات فنی حرفه ای و انسانی است. مثلا برای شغل حسابرس علاوه بر دانش حسابداری و حسابرسی و امور مالی؛ شما نیازمند انسان‌هایی هستید که مثلا مشکلات هورمونی و غدد نداشته باشند و افرادی باشند صبور و پر حوصله و با روابط عمومی موثر. اما براستی کدام اداره و سازمان اینگونه نیروهای خود را جذب می‌کند؟!؟ بحث دیگر مربوط به اینکه چرا کارکنان ادارات بی صبر و حوصله و بی‌حال و… هستند این است که اساسا سیستم کارآمد کنترل و نظارت در ادارات وجود ندارد که افراد خاطی را بدرستی تنبیه و افراد ساعی را بدرستی تشویق نمایند. شما اگر از خدمات یک کارمند بانک ناراضی باشید و اعتراض کرده و یا از او شکایت کنید کلا باید از کار و زندگی خود بزنید و کلی هزینه کنید که شاید به نتیجه ای مطلوب برسید و این از عجایب سیستم اداری ماست. امید است مدیران و دست اندرکاران ضمن اهمیت دادن به معیشت لازم و کافی کارکنان ادارات ؛ از سیستم جذب و استخدام مناسب و سیستم کنترل و نظارت مناسب و سیستم تشویق و تنبیه مناسب نیز بهره مند گردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....