تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 بهمن 1402 - 20:06
کد خبر : 156169

پیدا و پنهانِ بازار شلوغ لاغری و جوانسازی شب عید

پیدا و پنهانِ بازار شلوغ لاغری و جوانسازی شب عید

سال نو برای خیلی‌ها یک شروع دوباره محسوب می‌شود، این نو شدن گاهی نیاز‌های افراطی جدیدی را ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها نیاز به نو شدن چهره است. کمتر از دوماه مانده به عید نوروز، تبلیغات مراکز زیبایی با سرعتی زیاد در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام منتشر می‌شود. آن‌ها انواع خدمات را ارائه می‌دهند و

سال نو برای خیلی‌ها یک شروع دوباره محسوب می‌شود، این نو شدن گاهی نیاز‌های افراطی جدیدی را ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها نیاز به نو شدن چهره است. کمتر از دوماه مانده به عید نوروز، تبلیغات مراکز زیبایی با سرعتی زیاد در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام منتشر می‌شود. آن‌ها انواع خدمات را ارائه می‌دهند و نقطه اشتراک شان هم این است که ادعا می‌کنند می‌توانند شما را تا شب عید به چهره و اندام ایده‌آل تان برسانند. نوروز همیشه برای ما زمانی بوده که تلاش داشته‌ایم در بهترین حالت خود به آن برسیم. حالا هم که چیزی تا عید نمانده، خیلی‌ها دنبال راهی سریع و میانبر هستند تا از قافله زیبایی نوروزی عقب نمانند. اسم این‌ها را به اصطلاح «زیباجو» گذاشته‌اند و در تبلیغات لاغری و زیبایی هم از همین اصطلاح استفاده می‌شود.

فوری “ایده آل” شوید

خدمات ارائه شده شب عید، بخش‌های مختلفی دارد، اما عموما در لاغری و جوانسازی صورت متمرکزند. شما ممکن است کل سال را با وزن بالا سپری کرده باشید، اما عید را باید در وزن ایده‌آل باشید. برای این کار انواع خدمات لاغری فوری را به شما پیشنهاد می‌کنند. از رژیم‌های لاغری سریع گرفته تا پکیج‌های ورزشی یک ماهه که تضمین می‌کند شما حداقل ۲۰ کیلو لاغر می‌شوید. این بسته‌های لاغری ورزشی چیزی بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان قیمت دارند و شامل یک سری تمرینات سخت است که البته برای مبتدی‌ها جواب نمی‌دهد، اما وقتی بسته را بخرید دیگر پول را داده‌اید و تضمینی هم برای آن وجود ندارد، چون قبل از فروش بسته تأکید می‌کنند که میزان وزن کم کردن، بستگی به بدن خودتان دارد و تلاشی که می‌کنید.

حاصل برخی از این تلاش‌های فوری البته چیزی جز آسیب‌های بدنی نیست که گاهی برای درمان آن چاره‌ای غیر از عمل جراحی وجود ندارد. لازم است گفته شود که بسیاری از کسانی که به فروش بسته‌های ورزشی لاغری اقدام می‌کنند هیچ تخصصی در زمینه آناتومی و تربیت بدنی ندارند، اما خود را مربی ورزشی جا می‌زنند و تنها با جذب فالوئر در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از تبلیغات اغواکننده پول زیادی به دست می‌آورند.

رژیم‌های لاغری هم شامل انواع رژیم‌های سریع است که معروف‌ترین آن، رژیم‌های کتوژنیک و رژیم تک‌خوری است به این معنی که مثلا ۶ روز فقط از یک نوع ماده غذایی استفاده می‌کنید. این رژیم‌های لاغری فوری البته بدون عوارض هم نیستند و آنچنان که متخصصان می‌گویند عوارضی همچون از دست دادن توده عضلانی، اختلالات هورمونی، مشکلات پوستی، ریزش مو، اختلالات گوارشی، اختلال در کیسه صفرا و اختلال در سیستم ایمنی بدن در انتظار استفاده کنندگان از چنین رژیم‌های لاغری فوری است.

زیر تیغ لاغری

“زیباجویان” اگر حوصله امتحان رژیم‌های لاغری و ورزش‌های سنگین را نداشته باشند، سراغ گزینه بعدی می‌روند؛ گزینه‌ای که یک راه میانبر به آنچه می‌خواهند محسوب می‌شود. این جور مواقع جراحی لیپوماتیک اولین گزینه‌ای است که برای لاغری سریع پیشنهاد می‌شود. در این جراحی که به آن چربی کِشی هم گفته می‌شود، به وسیله لوله دستگاهی به‌نام کانولا که از یک سوراخ کوچک وارد پوست می‌شود، در نقطه مورد نظر با ایجاد حرکات لرزشی، سلول‌های چربی بدون روش لیزری و حرارتی خارج شده و به طور کامل در درون محفظه دستگاه جمع می‌شود. البته با این روش نمی‌توان انتظار تغییر وزن زیادی داشت، چون تنها روی چربی‌های موضعی کارکرد دارد. عوارضی همچون مشکلات قلبی و کلیوی، واکنش‌های آلرژیک، سوختگی پوست، افتادگی و شل شدن پوست، حالت تهوع و سرگیجه برای این روش گزارش شده است.

علاقمندان به لاغری سریع و شب عید، اما سراغ دیگر روش‌های جراحی لاغری هم می‌روند که روش‌های تهاجمی‌تری محسوب می‌شوند و کاهش وزن بیشتری هم به همراه دارد.

علیرضا سرابی، جراح در این باره می‌گوید: «انواع روش‌های جراحی با شدت تهاجمی بالا می‌توانند بیمار را به وزن دلخواه برسانند البته اگر اصولی انجام شوند و با توجه به شرایط و سابقه بیمار تجویز شده باشند. از جمله این جراحی‌ها “بای پس” معده، عمل “بیلیو” پانکراس و عمل “اسلیو” معده است که در این روش‌ها آناتومی دستگاه گوارش فرد دچار تغییر می‌شود و به اصطلاح حجم معده او کم می‌شود و هورمون‌های گرسنگی هم کمتر ترشح می‌شوند. بین این روش‌ها اسلیو معده طرفدار زیادی دارد و تنها در ایران هم اینطور نیست و همه جای دنیا عمل محبوبی محسوب می‌شود. این روز‌ها هم درخواست برای این عمل زیاد است، اما باید توجه داشت که این جراحی نیاز به مراقبت‌های چند ماهه دارد و این طور نیست که الان عمل کنید و ماه بعد لزوما نتیجه گرفته باشید. همچنین باید سابقه بیمار در نظر گرفته شود و ایمنی و پایداری نتیجه عمل کاملا مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین انجام فوری آن برای رسیدن به اندام ایده‌آل در شب عید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چون فرد، با تن دادن به این کار، تنها خود و اطرافیانش را در روز‌های پایانی سال دچار دردسر و اضطراب می‌کند.»

هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستان‌های خصوصی به طور میانگین چیزی بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ گزارش شده است. آمار دقیقی از تعداد عمل‌های جراحی از این دست در ایران وجود ندارد، اما جالب است بدانید که در آمریکا سالانه حدود ۱۵۰ هزار و در سراسر جهان چیزی حدود ۳۸۰ هزار عمل اسلیو معده انجام می‌شود.

سال نو، صورت نو

سال نو برای خیلی‌ها یک شروع دوباره محسوب می‌شود و با نو شدن در تمام جنبه‌های زندگی همراه است. این نو شدن، اما گاهی حالت افراطی به خود می‌گیرد و نیاز‌های جدیدی را به تبع آن ایجاد می‌کند. یکی از این نیازها، نیاز به نو شدن و زیبایی چهره است. البته نقش تبلیغات و رسانه را هم نباید در ایجاد این نیاز‌ها نادیده گرفت. زمانی که زیبایی صورت، اصلی مهم شمرده می‌شود و شما مدام با چهره‌های جوان و بی عیب و نقص استفاده شده در تبلیغات مقایسه می‌شوید، بالطبع نیاز به داشتن زیبایی اصلی مهم تلقی خواهد شد.

بوتاکس و جوان سازی صورت با لیزر، فیلر و نخ از انواع روش‌هایی هستند که خصوصا در این ایام مانده به عید طرفداران زیادی دارد. به گفته یکی از کارکنان مرکز زیبایی در شمال شرق تهران، تمام وقت‌های انجام اعمال زیبایی تا شب عید پر شده و حتی تا آخرین ساعات پایانی سال نیز وقت داده‌اند. بیشتر مراجعان هم خواستار همین اعمال زیبایی نام برده شده هستند. البته به گفته این فرد تزریق بوتاکس و فیلر درست قبل از تعطیلات به هیچ عنوان کار اصولی و درستی نیست، چون ممکن است نیاز به مراجعه بعدی باشد تا عوارض احتمالی زیادی همچون نامتقارن بودن و افتادگی پوست و واکنش‌های آلرژیک بررسی و درمان شود که در تعطیلات عید این کار امکان‌پذیر نیست، اما مراجعان اصرار دارند حتی شب عید تزریق بوتاکس و فیلر انجام دهند تا سال تحویل را با چهره‌ای نو آغاز کنند که البته این چهره نو گاهی چهره‌های کبود و ورم کرده است.

تزریق بوتکس و فیلر یا همان پرکننده‌های پوستی، تجارتی پر سود در جهان به شمار می‌آید. بر اساس پژوهشی که نتایج آن در Future Market Insights منتشر شده، بازار جهانی پرکننده‌های پوستی و سم بوتولینوم (بوتاکس) تقریباً ۲۳.۱ درصد از بازار جهانی جوان‌سازی صورت را در اختیار دارد و انتظار می‌رود ارزش این بازار از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به ۱۰.۵ میلیارد دلار برسد. بر اساس این پژوهش رشد سریع تقاضا برای پرکننده‌های پوستی و بوتاکس به دلیل افزایش آگاهی در رابطه با زیبایی شناسی و نیز افزایش درآمد در سطح جهانی است.

همانطور که گفته شد، تبلیغات نقش مهمی در رشد تجارت زیبایی دارد و به دست آوردن جوانی و طراوت از دست رفته هم چیزی است که برای تمام افراد دارای جذابیت است. تبلیغات دائم به شما القا می‌کنند که خطوط پیشانی و دور چشم و دهان، ظاهری زشت به افراد می‌دهد و آن‌ها را از مرکز توجه دور کرده و از پاره‌ای امتیازات اجتماعی محروم می‌کند. زمانی که جوانی ارزش محسوب می‌شود طبیعی است که بازار جوان ساز‌های پوستی هم دارای رونق فراوان باشد. با این اوصاف زیبایی و جوانی صورت آن هم به صورت فوری، می‌تواند به راحتی به صورت یک نیاز جلوه کند و تجارت پرسود زیبایی را پرسودتر سازد. به عبارتی شما باید همیشه جوان باشید یا خودتان را جوان جلوه دهید تا دوست داشتنی و مورد قبول باقی بمانید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....