یک روز بعد از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به بغداد و دیدار با محمدشیاع السودانی، نخست‌‌‌وزیر عراق، این مقام بلندپایه عراقی در آغاز سفر منطقه‌‌‌ای‌‌‌اش به تهران سفر کرد و با مقام معظم رهبری و رئیس‌‌‌جمهور ایران دیدار و رایزنی داشت. با توجه به برخی اخبار منتشر شده و همچنین سفر روز یکشنبه بلینکن به بغداد و صحبت‌‌‌های وی، به نظر می‌رسد که السودانی در این سفر حامل پیامی برای تهران از طرف واشنگتن بوده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این رابطه گفت که طی سه روز گذشته آمریکایی‌‌‌ها به ما پیام دادند که ما به دنبال آتش‌‌‌بس هستیم، اما در عمل فقط از کشتارجمعی و نسل‌‌‌کشی در غزه حمایت کرده‌‌‌اند.وی ادامه داد: «ما امیدواریم آمریکا هر چه زودتر سیاست خود را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.»

روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز هم در این رابطه نوشت که مقام‌‌‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شدند که واشنگتن از طریق شرکای خود در منطقه به ایران و حزب‌‌‌الله، پیام‌‌‌هایی ارسال کرده و هشدار داده است در صورت حمله به اسرائیل آماده مداخله نظامی علیه آنهاست. به گزارش «ایلنا»، نیویورک‌تایمز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه در فرودگاه بغداد هنگام خروج از عراق نسبت به حملات به نیروهای آمریکایی و اهداف غیرنظامی در منطقه هشدار داد. بلینکن در اظهارات بی‌‌‌اساس خود بدون اشاره به حمایت آمریکا از اسرائیل در کشتار غیرنظامیان در غزه مدعی شد: «حملات و تهدیدهای شبه‌نظامیان متحد با ایران کاملا غیرقابل قبول است. ما برای محافظت از نیروهای خود، نظامی یا غیرنظامی هر کاری که لازم باشد، انجام خواهیم داد.»به گزارش پایگاه خبری انتخاب، وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفت که یک پیام واضح برای هرکسی که ممکن است به دنبال سوءاستفاده از درگیری در غزه برای تهدید نیروهای ما در اینجا یا هر جای دیگر در منطقه باشد ارسال می‌‌‌کنیم، این کار را نکنید.بلینکن در ادامه درباره گفت‌وگویش با السودانی افزود: «همان‌طور که گفتم، گفت‌وگوی صریح و مهمی داشتیم. به طور گسترده‌‌‌تر، ما بسیار سخت کار می‌‌‌کنیم تا مطمئن شویم که درگیری در غزه تشدید نمی‌شود، به جاهای دیگر سرایت نمی‌‌‌کند – چه اینجا باشد، چه در جاهای دیگر منطقه. این کار بسیار حیاتی و فوری دیپلماسی آمریکایی است و این همان چیزی است که ما در طول این سفر نیز درگیر آن بوده‌‌‌ایم.»

شاید بلینکن حامل پیام باشد

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  روز گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه وزارت خارجه درباره اینکه آیا بلینکن حامل پیامی برای تهران است، گفت: «اینکه ایشان حامل پیامی هستند اطلاع ندارم، اما در خصوص امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه این احتمال وارد است.» همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد ادعاهای بلینکن، در جریان سفر وی به عراق گفت: «اتهام‌‌‌زنی به ایران از سوی آمریکایی‌‌‌ها برای انحراف افکار عمومی جهان از این موضوع که دولت آمریکا یک طرف جنگ است، انجام می‌شود.» کنعانی با بیان اینکه جریان مقاومت در منطقه مستقل است و مستقل تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران به دوستان و متحدان خود امر و نهی نمی‌‌‌کند.»  کنعانی در ادامه با بیان اینکه دولت آمریکا نباید اقدامات ملت‌‌‌های مقاومت علیه خود را در ارتباط با دولت‌‌‌های دیگری جست‌وجو کند، ادامه داد: «اگر آمریکا رفتار درستی داشت، لازم نبود وزیر خارجه جلیقه ضد گلوله بر تن کند و از بغداد خارج شود. آمریکا در رفتار خود بازبینی کند. چه اقدامی انجام داده که وزیر خارجه باید با جلیقه ضد گلوله وارد و خارج شود.»

السودانی در تهران چه گفت؟

روز یکشنبه خبرگزاری رسمی عراق (واع) از سفر منطقه‌‌‌ای جدید نخست‌‌‌وزیر این کشور با محوریت تحولات غزه خبر داده و نوشته بود که السودانی در این سفر منطقه‌‌‌ای که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، ابتدا به تهران و سپس به پایتخت چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس خواهد رفت.نخست‌‌‌وزیر عراق که روز گذشته وارد تهران شد در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد به صورت رسمی مورد استقبال ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سپس با مقام معظم رهبری و رئیس‌‌‌جمهور ایران دیدار و رایزنی داشت. رئیسی پس از دیدار با السودانی در نشست خبری مشترک با تاکید بر لزوم برقراری هرچه سریع‌تر آتش‌‌‌بس در غزه، گفت: «این جنایت هولناک، جنایت علیه بشریت و نسل‌‌‌کشی و کودک‌‌‌کشی است که از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.»

به گزارش «ایسنا»، رئیسی با بیان اینکه برقراری آتش‌‌‌بس و کمک‌‌‌رسانی به غزه باید هرچه زودتر انجام شود، اظهار کرد: «مواضع ایران و عراق در موضوع فلسطین مشترک است. هرچه سریع‌تر باید بمباران‌‌‌ها قطع شود. این جنایت هولناک، جنایت علیه بشریت و نسل‌‌‌کشی و کودک‌‌‌کشی است که از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.» رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: «متاسفانه کمک‌‌‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی آنان را برای قتل، کشتار و اقدامات بی‌‌‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند. ادعای آمریکا برای کمک به غزه و برقراری آتش‌‌‌بس یک ادعای دروغ است‌‌‌. آنچه می‌‌‌بینیم این است که آمریکا قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کند و در عمل دست رژیم صهیونیستی را برای کشتار بازتر می‌‌‌سازد.»رئیسی با بیان اینکه ما این جنایات را به حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی می‌‌‌گذاریم، ادامه داد: «آنان در همه این جنایات شریک هستند و این اعتقاد ماست. حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و شکستی که برایشان به همراه داشت، معتقدیم این رژیم فروریخته است. آمریکایی‌‌‌ها می‌‌‌خواهند این رژیم پابرجا بماند. تاکنون برآورد همه جهان پیروزی ملت فلسطین است. کشتن کودکان و زنان و خراب‌‌‌کردن خانه‌‌‌ها برای رژیم صهیونیستی پیروزی تلقی نمی‌شود. نسل‌‌‌کشی و جنایت علیه بشریت این شکست را برایشان جبران نمی‌‌‌کند.»

رئیس‌‌‌جمهوری یادآور شد: «امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان و آنانی که به خدا معتقدند در برابر خدا، آنانی که به وجدان بشری معتقدند در برابر وجدان و آنانی که به تاریخ معتقدند در برابر تاریخ نمی‌توانند پاسخگوی سکوت در مواجهه با این جنایات باشند. ما از هر اقدام و همکاری که در سطح کشورهای اسلامی، منطقه یا در سطح بین‌الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌‌‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، استقبال می‌‌‌کنیم.» محمد شیاع السودانی،  نخست وزیر عراق نیز در این نشست مطبوعاتی بحث و تبادل نظر درباره آخرین تحولات غزه و پیگیری تفاهمات و تعاملات دوجانبه میان ایران و عراق را از جمله دلایل سفرش به تهران عنوان کرد و با محکومیت کشتار سازمان‌‌‌یافته و دسته‌‌‌جمعی مردم غزه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی،  حمایت از مبارزه مشروع ملت فلسطین برای آزادی سرزمین خود و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف را موضع اصولی عراق در قبال مساله فلسطین اعلام کرد.نخست وزیر عراق در ادامه عملیات طوفان الاقصی را واکنشی به سیاست‌‌‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در کشتار و کوچاندن فلسطینیان،  شهرک‌‌‌سازی و هتک حرمت به مسجدالاقصی عنوان کرد و گفت‌‌‌: «سال‌‌‌های طولانی است که ساکنان غزه در مقابل چشم جهانیان در زندانی بزرگ به سر می‌‌‌برند و هیچ اقدامی برای اجرای قطعنامه‌‌‌های بین‌المللی درباره این منطقه صورت نمی‌‌‌گیرد.»