تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 19:35
کد خبر : 148948

پژوهشگری که ایران را بر غرب ترجیح داده است

پژوهشگری که ایران را بر غرب ترجیح داده است

اقتصاددان : دکتر بهنام ملکی اولین معاون نخبگان ریاست جمهوری ضمن ارایه تقدیر نامه سمن نخبگان ایران به پروفسور امین گفت تقدیر از نخبگان نکو‌داشت علم دانش ادب انسانیت و‌ پیشرفت است وی با تشکر و قدردانی از انبوه جمعیت حاضر در سالن افزود جامعه ای توسعه پیدا می کند که نخبگان بر صدر بنشینند

اقتصاددان : دکتر بهنام ملکی اولین معاون نخبگان ریاست جمهوری ضمن ارایه تقدیر نامه سمن نخبگان ایران به پروفسور امین گفت تقدیر از نخبگان نکو‌داشت علم دانش ادب انسانیت و‌ پیشرفت است وی با تشکر و قدردانی از انبوه جمعیت حاضر در سالن افزود جامعه ای توسعه پیدا می کند که نخبگان بر صدر بنشینند و قدر بینند
امیدوارم با ایجاد تحول و قدردانی از نخبگان در جامعه شاهد کند کردن روند مهاجرت به خارج از کشور باشیم.

photo 2023 12 03 18 56 45 اقتصاددان نوشته

ناصرالدین قاضی زاده: مراسم نکوداشت سیدحسن امین با حضور چهره‌های ادب و قلم، علم و فلسفه و حقوق هفته گذشته در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

 

photo 2023 12 03 18 56 48 اقتصاددان نوشته

اولین سخنران این برنامه، پرفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران بود. وی با اشاره به جامعیت علمی و هویت حکمی و فلسفی پرفسور امین گفت: یکی از ویژگی‌های جوامع پیشرفته وموفق، با توجه به جایگاه دانشمندان در اداره کشور و حکمرانی  مشخص می‌شود و اگر مسئولین در شیوه حکمرانی به نقش آفرینی حکیمان توجه و اهتمام کنند و حکیم را در قلمرو سیاست ورزی، بر صدر نشانند، بخش زیادی از آسیب‌ها مرتفع خواهد شد.

توجه به حوزه تمدنی ایرانی و اسلامی 

مصطفی ملکیان، فیلسوف و پژوهشگر در این مراسم گفت: من در تمام دورانی که در محضر حسن امین بودم‌، بدون اغراق کسب فیض کردم و او با تولید و توزیع آثار خودش همواره الهام بخش بسیاری از دانشجویان و عاشقان بحث وفحص بوده است.   احاطه علمی امین بر معارف ادبی، تاریخی، فلسفی و حقوقی بر کسی پوشیده نیست و کتمان شهادت بر فضائل او در علوم و معارف انسانی، به هیچ رو جایز نیست.
ملکیان خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم امین به تعلق خاطر او به ایران و حوزه تمدنی و سنت‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی شناخته می‌شود؛ به طوری که هرچند که آقای امین بخشی از زندگی و حتی آثار خودش را در مورد جهان غربی نوشته است، ولی هیچ گاه تمرکز خودش را از میراث علمی و فرهنگی ایران بر نداشته و مهمترین فعالیت‌های او در مقولات حوزه تمدنی ایرانی و اسلامی ثبت شده است.

 

photo 2023 12 03 18 56 59 اقتصاددان نوشته

بازگشت به میهن

نادر کریمیان سردشتی در ادامه مراسم گفت: سید حسن امین در طول حیات علمی خودش آثار فراوانی برجا گذاشته که مورد استفاده پژوهشگران و دانشجویان می‌باشد. وی افزود: با آنکه پرفسور امین در غرب زندگی کرده است و در آنجا تحصیل و تدریس کرده، ولی شیفته فرهنگ غرب نشد و در اوج شکوفایی به مام میهن بازگشت.

photo 2023 12 03 18 56 55 اقتصاددان نوشته

نوشتن از فرهنگ ایران زمین

صفی اله ملکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه رفیع علمی و فرهنگی حسن امین گفت: جامعه علمی ایران در سالهای گذشته چهره‌های زیادی داشته است که به دلایل گوناگونی از ایران مهاجرت کردند و اگر این روند بازنگری نشود، جامعه دانشگاهی آسیب بیشتری خواهد دید. وی تصریح کرد: امین از جمله کسانی است که برای بازگشت به ایران و نوشتن از فرهنگ ایران زمین، تردیدی نکرد و این ویژگی باید به نحوی در مجامع علمی و مبلمان شهری به اسم این استاد ثبت و تقدیر شود.

انتقال میراث علمی به نسل بعد

در پایان این مراسم، امین گفت: روند زندگی اهالی علم و فرهنگ چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد و  آنان که امروز این همایش فرهنگی را رقم زدند، بیشتر از آنکه یک فرد متعین به زمان و مکان و فرهنگ خاصی را در نظر داشته باشند،‌ جایگاه علم وفرهنگ را پاس داشته‌اند. وی با اشاره به بخشی از میراث علمی و انتشار کتاب‌هایش در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی گفت: بنده از جهاتی خوش اقبال بودم که معارفی را که آموخته‌ام را به نسل‌های بعدی انتقال دهم. زیرا حفظ و انتقال میراث علمی پیشینیان سرمشقی برای دانایی و تحول زندگی نسل‌های بعدی است. وی افزود: بنده حتی امروز را به کوشش فکری و فرهنگی مشغول بودم و هنگامی که در مسیر مترو مشغول نوشتن بودم از مسیر ایستگاه خودم عبور کردم، ولی این حادثه هم خیریتی داشت. زیرا در مترو با یکی از دانشجویان و علاقمندانی که با خواندن آثار قلمی من، زندگی‌اش متحول شد و امروز مسئول انتشارات کانون وکلای دادگستری مرکز است. روبرو شدم و ایشان این حادثه شیرین را در ویدیو در همان ایستگاه مترو ضبط کرد که منتشر شد و این تصادف شیرین، در روز تولدم برایم یک هدیه بزرگ پیش بینی نشده بود که بدانم زحمات من بی تأثیر نبوده و چنین استعدادهایی با تأثیرپذیری از آثار من از قوه به فعلیت رسیده. امین در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که جایگاه علم و فرهنگ در کشور بیشتر از گذشته، بین شهروندان و متولیان امور حفظ شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....