تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 فروردین 1401 - 20:29
کد خبر : 82829

پوتین در برابر اروپا کوتاه آمد؟

پوتین در برابر اروپا کوتاه آمد؟

نخست‌وزیر ایتالیا خبر داد که پوتین به او گفته است خرید گاز توسط اروپا همچنان می‌تواند به یورو انجام شود. این خبر پیامی را که توسط دولت آلمان مخابره شده بود تقویت کرد و نشانه‌ای از عقب‌نشینی احتمالی کرملین در خصوص انجام معاملات با روبل (پول ملی روسیه) است.  ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد

نخست‌وزیر ایتالیا خبر داد که پوتین به او گفته است خرید گاز توسط اروپا همچنان می‌تواند به یورو انجام شود. این خبر پیامی را که توسط دولت آلمان مخابره شده بود تقویت کرد و نشانه‌ای از عقب‌نشینی احتمالی کرملین در خصوص انجام معاملات با روبل (پول ملی روسیه) است.

 ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه در تماسی تلفنی به او گفت که شرکت‌های اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند بهای گاز را به یورو یا دلار بپردازند و تبدیل روبل به صورت داخلی انجام می‌شود.

این امر تاییدکننده اظهارات اخیر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان است. دولت آلمان نیز گفته بود ولادیمیر پوتین با درخواست اولاف شولتس مبنی بر پرداخت مبلغ گاز خریداری شده آلمان از روسیه به واحد پولی یورو موافقت کرده است.

نخست وزیر ایتالیا تصریح کرد که تغییر ارز برای چنین قراردادهایی کار ساده‌ای نیست. دراگی در یک کنفرانس مطبوعاتی پنجشنبه گفت: «تغییر ارز مورد استفاده برای پرداخت کالاهای کلیدی در سطح بین‌المللی مطلقاً آسان نیست. او گفت که تبدیل پرداخت به یورو در سال های اخیر به اندازه کافی دشوار بوده است».

ولادیمیر پوتین با تعیین ضرب الاجل ۳۱ مارس، اعلام کرد از اول آوریل خرید گاز روسیه توسط کشورهای «غیر دوست» باید با روبل پرداخت شود. برای اینکه کشورهای غربی از روسیه گاز بخرند باید در بانک های روسیه حساب باز کنند. پوتین می‌گوید در صورت امتناع از پرداخت بهای گاز به روبل، قراردادهای جاری خرید گاز متوقف خواهد شد.

کرملین در مورد جزئیات این موضوع چندان شفاف نبود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ارشد پوتین گفت اگرچه به خبرنگاران در مسکو گفت که «آن‌ها با ارزی که در قرارداد عرضه تعیین شده است، روبل خواهند خرید» تاکید داشت که پس از تغییر رویه پرداخت، عملاً هیچ تغییری برای خریداران گاز روسیه ایجاد نخواهد شد.

چرا پوتین خواهان پرداخت به روبل است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   پس از تهاجم روسیه، ارزش روبل روسیه سقوط کرد. با عبور تانک‌ها از مرزهای اوکراین، ارزش روبل به یورو از حدود ۸۵ در سال گذشته به ۱۱۰ کاهش یافت. البته پس از مداخله بانک مرکزی روسیه نرخ برابری روبل به یورو به ۹۴.۱ یورو رسید.

با معامله روبل در چنین سطوح پایینی، صادرات روسیه پول کمتری را برای کمک به خدمات دولتی و تأمین مالی جنگ از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت به ارمغان آورد.

ارزش بالاتر روبل نه تنها پول نقد بیشتری را به همراه خواهد داشت، بلکه باعث افتخار پوتین خواهد بود که کشورهای تجاری آماده پرداخت هزینه صادرات روسیه به ارز روسیه هستند. افزایش تقاضای روبل که از سوی کشورها و شرکت‌های خارجی برای کالاهای روسی ایجاد می‌شود، به مسکو اجازه می دهد تا سلطه ایالات متحده را از طریق دلار بر بازارهای پول جهانی به چالش بکشد، اگرچه مشخص نیست چرا چین از چنین طرحی حمایت می‌کند.

همچنین به عقیده برخی تحلیلگران، در حالی که تحریم‌ها در حال تشدید هستند دلار و یورو کمتر برای مسکو مفیدند. برای مثال، روسیه بدون دسترسی به دلار و یورو از طریق مبادلات بین‌المللی، پیشنهاد می‌کند که سود بدهی‌های یورویی خود را با روبل پرداخت کند.

 

آخرین تحولات روسیه و اوکراین

به گفته یکی از مقامات ارشد اوکراینی، مذاکرات مستقیم بین روسیه و اوکراین قرار است جمعه از سر گرفته شود. این گفت‌وگوها به دنبال مذاکرات هفته جاری در ترکیه که نتوانست پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، انجام خواهند گرفت.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روسیه را متهم کرد که به دنبال آسیب رساندن به بخش کشاورزی این کشور است و به طور بالقوه باعث ایجاد یک بحران جهانی غذا می‌شود.

رئیس ناتو گفت که نیروهای روسیه از بخش‌هایی از اوکراین خارج نمی‌شوند، حتی با تمرکز بر منطقه شرقی دونباس – و فشار را بر کیف ادامه خواهند داد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....