تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اسفند 1400 - 19:44
کد خبر : 79576

پنج عامل سرنوشت‌ساز بیت‌کوین

پنج عامل سرنوشت‌ساز بیت‌کوین

بیت‌کوین هفته جدیدی را در سایه یک درگیری ژئوپلیتیکی جدید آغاز می کند. مهمترین سوالی که مطرح می‌شود این است که مهمترین موانع اصلی سرمایه‌گذاران چیست؟ در شرایط نامطمئن و غیر قابل تشخص کلان موجود بیت‌کوین نیز مانند بسیاری از دارایی‌های دیگر تحت فشار است. تهاجم روسیه به اوکراین و جنگ، می‌تواند بازارهای جهانی را

بیت‌کوین هفته جدیدی را در سایه یک درگیری ژئوپلیتیکی جدید آغاز می کند. مهمترین سوالی که مطرح می‌شود این است که مهمترین موانع اصلی سرمایه‌گذاران چیست؟ در شرایط نامطمئن و غیر قابل تشخص کلان موجود بیت‌کوین نیز مانند بسیاری از دارایی‌های دیگر تحت فشار است. تهاجم روسیه به اوکراین و جنگ، می‌تواند بازارهای جهانی را ویران کند. در این شرایط ممکن است تحولات عظیمی در طی چند ساعت و چند دقیقه رخ دهد. این تیر به بیت‌کوین نیز سرایت کرده و کیفیت آن به عنوان منبع امن در حال آزمایش جدی است، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت هستند و سهامداران فیات به دنبال خروجی هستند. در این گزارش سعی شده نگاهی به روند کوتاه‌مدت بیت‌کوین داشته باشیم تا ببینیم تا چه اندازه در برابر رویدادهای کلان پیچیده و تقریباً سورئال مقاومت می کند.

 

جنگ عامل مهم این هفته

ناگفته نماند که درگیری روسیه و اوکراین عامل اصلی عملکرد بازار در این هفته است.

این وضعیت که تنها پنج روز پیش به شکل کنونی خود پدید آمده است، همچنان در یک حالت نوسانی ثابت باقی مانده است در حالی که تحریم‌ها ادامه دارد و هر دو طرف و متحدان آن‌ها به پایین کشیدن خود ادامه می‌دهند. درنتیجه بازارها به تهدیدها و احتمالات جدید واکنش نشان می‌دهند.

مهم‌ترین آنها اقتصاد روسیه است که در روز دوشنبه آماده آشفتگی است. معاملات سهام حداقل به ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی به عقب کشیده شده است و پیش‌بینی برای ارز آن، روبل، که در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود معامله می‌شود، تیره و تار است.

مذاکرات قرار است از دوشنبه آغاز شود و هر روزنه امیدی می تواند باعث تغییر در چشم انداز کوتاه مدت و در نتیجه تغییر چهره بازارها شود.

با این حال، در حالی که قوانین عدم قطعیت وجود دارد، همه به دنبال پناهگاه امن نهایی خواهند بود و استفاده از بیت‌کوین، چه توسط روس‌ها و اوکراینی‌های معمولی یا دولت‌های آنها، در حال حاضر محل بحث است.

ارتش اوکراین در حال حاضر میلیون ها دلار کمک ارز دیجیتال جمع آوری کرده است و تحریم های گسترده علیه مسکو هنوز می تواند چرخش بیت‌کوین را به عنوان یک ابزار اقتصادی تسهیل کند.

در حال حاضر بیت‌کوین نقش دوگانه‌ای پیدا کرده است که آن را می‌توان به چاقویی به دست جراح یا چاقویی به دست یک مجرم تشبیه کرد.

مانند هر فناوری ارزشمندی در طول زمان، ارزش آن ناشی از قصد استفاده از آن است.

در همین حال، بازارها احتمالاً بسته به تغییرات در رویدادها در زمین و تأثیرات منفی برای دولت ها هدایت خواهند شد.

تا کنون، نفت، یکی از معدود ذینفعان جنگ بوده است، در حالی که بیت‌کوین توانسته نسبتاً پایدار بماند. برخلاف این دو، طلا ابتدا به سرعت افزایش یافت و سپس تمام زمین های تازه به دست آمده خود را از دست داد.

با این حال، همبستگی بیت‌کوین و آلت کوین ها با بازارهای سهام سنتی باقی مانده است، بنابراین صرف نظر از اینکه جنگ چه تغییری می کند، ممکن است دردسر واقعی برای معامله گران ایجاد شود.

 

اقدام قیمت نقطه‌ای با فورس ماژور کلان مواجه است

به گزارش اقتصاددان ببه نقل از بورسان،  با توجه به اینکه بازارهای سنتی ممکن است در روز جاری با نوسانات شدید همراه باشند، حدس اینکه آینده بیت‌کوین در کوتاه ترین بازه های زمانی چگونه خواهد بود یک مشکل واقعی است.

جدای از همبستگی‌ها، بیت‌کوین تاکنون توانسته است در محدوده نسبتاً فشرده باقی بماند و ۴۰ هزار دلار منطقه مقاومت واضحی برای شکست گاوها است.

با این حال، مشکل این است که تغییرات کلان شدید، جشم‌انداز آینده را نامطمن‌تر می‌کند.

مایک مک گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ، هشدار داد که با کاهش حدود ۴ درصدی که بیت‌کوین در روز گذشته داشت احتمالا یک هفته سخت و پر ریسکی داشته باشد.

 

در همین حال، حساب محبوب توییتر Decodejar اشاره کرد که سطوح فعلی به اصطلاح نقطه کنترل در ۱۵ ماه گذشته است و ۳۸ هزار دلار سطح مهمی نسبت به سایر نقاط است. برای حرکت صعودی بیت‌کوین نیاز دارد سطح اشاره شده را حفظ کند در این صورت می‌توان به ۴۴ هزار دلار امیدوار بود.

با توجه به باز شدن بازارهای ایالات متحده در زمان نگارش مقاله، ممکن است قبل از انتشار روند گفته شده کاملاً تغییر کند.

برای بررسی شرایط بیت‌کوین شاید مقایسه آن با مارس ۲۰۲ مفید باشد. در آن زمان، بیت‌کوین ابتدا مطابق با بازارهای جهانی سقوط کرد، اما در شرایطی که احتمال آن بسیار اندک بود رشد قیمتی شدیدی را شروع کرد.

 

حرکت بیت‌کوین بر خلاف انتظارات

اگر قیمت بیت‌کوین در این ماه در سطح کمتر از ۳۸ هزار دلار بسته شود، برای اولین بار در ۴ سال اخیر ۴ کندل متوالی قرمز را ثبت خواهد کرد. اکنون بیت‌کوین از حمایت میانگین متحرک ۲۱ ماهه برخوردار است که در صورت ادامه ریزش احتمال از دشت رفتن آن وجود دارد. شکسته شدن میانگین متحرک اشاره شده یکی از ویژگی‌های روند نزولی کلان برای بیت‌کوین است.

در تایم فریم روزانه بیت‌کوین قبلا حمایت میانگین متحرک ۲۱ و۵۰ روزه را از دست داده بود و کارشناسان عدد ۲۸ هزار دلار را هدف قیمتی بیت‌کوین تعیین کرده بودند.

 

دشواری شبکه بیت‌کوین

سرمایه‌گذاران با روی گردانی از ژئوپلیتیک، دلایل زیادی برای حفظ قدرت شبکه بیت‌کوین دارند.

علیرغم فشارهای قیمتی و عدم قطعیت عملاً در هر زمانی، ماینرها به استخراج ادامه می دهند و نرخ هش و سختی آن همچنان بالا می رود.

این هفته ممکن است شاهد چالشی برای وضعیت موجود باشد. درحالی که نرخ هش ثابت است، اما دشواری برای اولین بار در ۱۲ هفته کاهش یافته است. این موضوع لزوما منعکس کننده شرایط ناامید کننده نیست. کاهش ۱٫۲۵ درصدی طبق استانداردهای بیت‌کوین بسیار کم است و احتمالاً به جای شروع یک روند جدید، منعکس کننده تغییرات شرایطی در مشارکت ماینرها است.

بر اساس منبع نظارتی MiningPoolStats، نرخ هش، به نوبه خود، بالای ۲۰۰ اگزاهش در ثانیه باقی می‌ماند، که حتی نسبت به ماه‌ها قبل که بیت‌کوین به بالاترین حد خود رسید، یک تغییر بزرگ است.

«بسته شدن کندل ماهانه بسیار مهم است.اگر قیمت بیت‌کوین در زیر ۳۷۰۰۰ دلار بسته شود، سیگنال نزولی مشابه سایر روندهای نزولی کلان قبلی را به ما می‌دهد.

واگرایی شرایط فاندامنتال و قیمت در سال گذشته به طور گسترده پوشش داده شده است.اکنون سوال این است که آیا قیمت مانند سال های گذشته از نرخ هش پیروی می کند؟

 

غلبه ترس بر بازار

با توجه به شاخص ترس و طمع ، بازار در ترس شدید قرار دارد

بیت‌کوین در طول شب دوشنبه افت نسبتاً کمی را تجربه کرد، اما این همچنان کافی بود تا شاخص را دوباره به قلمرو ترس شدید بکشاند.

پایین‌ترین عدد این شاخص در ژانویه در حدود عدد ۱۰ و ۱۱ بود.

با این حال، مفسران در واکنش اعتقاد دارند که کاهش قیمت در روز دوشنبه می‌تواند هشداری از سوی بازار آزاد باشد که در آغاز معاملات بازار سنتی، ناکامی و تیرگی حاکم خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....