تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 11:34
کد خبر : 129655

پشت پرده پلمب‌ صنوف

پشت پرده پلمب‌ صنوف

اقتصاددان : رییس جدید اتاق اصناف ایران در نشستی از تدوین سند راهبری اصناف خبر داد. حسین طاهرمحمدی همچنین «آموزش و توانمندسازی اصناف، هوشمندسازی و تجمیع بازرسی و بازرسی از واحدهای آنلاین، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تامین منابع مالی تشکل‌های صنفی و اصلاح قانون نظام صنفی» را از جمله اقداماتی عنوان کرد

اقتصاددان : رییس جدید اتاق اصناف ایران در نشستی از تدوین سند راهبری اصناف خبر داد. حسین طاهرمحمدی همچنین «آموزش و توانمندسازی اصناف، هوشمندسازی و تجمیع بازرسی و بازرسی از واحدهای آنلاین، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تامین منابع مالی تشکل‌های صنفی و اصلاح قانون نظام صنفی» را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در دستور کار اتاق اصناف قرار دارد. او از پیشنهاداتی که در جلسه با متولیان وزارت اقتصاد و رییس کمیسیون اقتصادی مطرح شد، نیز سخن گفت. «درخواست تمدید تسلیم اظهارنامه مالیاتی» یکی از این موارد بود که فرایند قانونی آن در حال طی شدن است. او درباره پلمب کسبه به دلیل بی‌حجابی مشتریان نیز شفاف‌سازی کرد و در توضیحاتی عنوان کرد که روسای اتحادیه‌ها در جریان پلمب قرار دارند، اما هفته آینده جلسات تخصصی در این رابطه داریم تا بتوانیم چالش‌های موجود در این زمینه را بررسی کنیم. طاهر محمدی همچنین از ابلاغ دستورالعمل برای حجاب متصدیان واحدهای صنفی خبر داد.

   تدوین سند راهبری اصناف

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور تحت نظارت ۸ هزار اتحادیه داریم، روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش خصوصی مستقل برای دولت و نظام حیاتی است زیرا می‌تواند در جامعه بسیار اثرگذار باشد و افق روشنی را برای اجرای برنامه‌ها ترسیم کند. حسین طاهرمحمدی افزود: یکم تیر، در نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران ضمن گرامیداشت این روز فرخنده و تقدیر از بزرگان اصناف و شهدای اصناف، سند راهبردی اصناف را تببین خواهیم کرد و همچنین گزارشی ابتدایی از شروع برنامه‌های دوره هشتم اتاق اصناف ایران ارایه خواهد شد.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه وضعیت موجود با وضعیت ایده آل فاصله زیادی دارد، گفت: آموزش و توانمندسازی اصناف در دستورکار است تا یک دگرگون‌سازی اساسی را شاهد باشیم. هوشمندسازی و تجمیع بازرسی و همچنین بازرسی از واحدهای آنلاین نیز در برنامه است تا آرامش فعالان کسب و کار فراهم شود. وی ادامه داد: همچنین بین گرانی و گرانفروشی باید وجه تمایز قائل شویم و تخلفات را به درستی پیگیری کنیم. طاهرمحمدی به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اشاره کرد و گفت: همه تابع قانون هستند. فقط در این مورد یک نقطه نظری داریم که‌ای کاش قبل از این قانون، قانون نظام صنفی اصلاح می‌شد.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به خوبی اجرا شود، منتهی در فرایند اجرا با چالش‌هایی مواجه هستیم که امیدواریم با تدابیری، این موانع به حداقل خواهد رسید و در زمان اندکی فرایندها را متناسب با قانون خواهیم کرد. طاهرمحمدی با بیان اینکه منابع مالی تشکل‌های صنفی متناسب با اهدافشان نیست، گفت: با پیشنهاداتی که به مجلس و دولت خواهیم داد و در صورت لزوم استفاده از ظرفیت‌های برنامه هفتم، منابعی را برای اصناف در نظر بگیریم. با ایجاد این رویکرد شاهد بهبود عملکرد تشکل‌های صنفی خواهیم بود. وی یادآور شد: در حوزه تأمین منابع مالی در چند سال اخیر، آنچنان که باید منابع مالی اتاق‌ها تأمین نشد. با این حال در انجام وظایف حتی در زمان کرونا، کوچک‌ترین تخطی‌ای صورت نگرفت.

   امتیاز مالیاتی به صنوف

رییس اتاق اصناف ایران در بخش بعدی سخنانش گریزی به اظهارات رییس سازمان مالیای در مورد معافیت مالیاتی ۴ میلیون واحد صنفی زد و گفت: تکلیف قانونی هر فعال اقتصاد پرداخت مالیات است و کسی مخالف پرداخت مالیات نیست و کسبه هم برای پرداخت همراهی می‌کنند. ثبت تعداد زیاد اظهارنامه‌های کسبه مهر تأییدی بر این موضوع است. وی افزود: آقای سبحانیان با سایر حِرف غیرصنفی اعلام می‌کنند، زیرا ما فقط ۳ میلیون واحد صنفی داریم.

بنابراین رییس سازمان مالیاتی در سطح کلان آمار می‌دهد. طاهرمحمدی در بخش بعدی سخنان خود و در پاسخ به پرسش درباره اینکه برخی از واحدهای صنفی به دلیل مالیات ستانی طی روزهای گذشته دست به اعتصاب زده‌اند، چه برنامه‌ای برای حمایت از کسبه در تعامل با دولت دارید، گفت: کسبه به خاطر مالیات تعطیل نشده‌اند زیرا اصناف اختیار دارند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند یا اظهارنامه بدهند و درخواست رسیدگی کنند. حتی فضا برای طرح دعوا و شکایت نیز فراهم است. وی افزود: دوشنبه شب، وزیر اقتصاد با رییس سازمان حمایت و رییس کمیسیون اقتصادی و مقامات صنفی جلسه داشت تا مباحث مربوط به مالیات اصناف و مودیان به صورت دقیق تشریح شود. ما در پیشنهاداتی از جمله استمهال برای تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه دادیم که باید فرایند قانونی آن طی شود.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در تلاش هستیم تا برای آن دسته از مشاغلی که امکان استفاده از ماده ۱۰۰ را دارند ظرفیت‌های ماده را افزایش و دامنه آن را گسترش دهیم تا استفاده حداکثری از این ماده شود. وی در مورد عدم استفاده اصناف از کارتخوان نیز اینطور گفت: نکته اول اینکه همه مشاغل صنفی الزام به استفاده از کارتخوان ندارند. نکته دوم اینکه باید سامانه جامع مالیاتی اجرا تا عدالت مالیاتی محقق شود. طاهرمحمدی افزود: امروز هیچ کارتخوان بدون هویتی در کشور وجود ندارد، بنابراین اگر از کارتخوان شخص دیگری هم استفاده شود باید مالیاتش را بپردازد.

  کارتخوان استفاده نکنید حسابتان رصد می‌شود

وی درباره اینکه برخی از اصناف به جای استفاده از کارتخوان اقدام به وکارت به کارت می‌کنند هم گفت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند به هر حسابی که از یک تعداد تراکنشی بیشتر تراکنش داشته باشد، ورود کند تا ببیند حساب تجاری است یا خیر. در این صورت فرایند اخذ مالیات طی می‌شود. بنابراین احتمال فرار مالیاتی اصناف کم است. رییس اتاق اصناف ایران در مورد صدور مجوزهای واحدهای صنفی، تصریح کرد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چند وقتی است اجرا شده و کلیه مجوزها از این طریق صادر می‌شود، منتهی ما نقطه نظراتی در این رابطه داریم که به اطلاع وزارت اقتصاد رساندیم و طی روزهای آینده در جلسه‌ای به صورت کامل برای مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار این مسائل را عنوان خواهیم کرد. طاهرمحمدی اضافه کرد: هر کسی که می‌خواهد واحد صنفی تأسیس کند باید برای دریافت مجور به سامانه ایران‌مجوز مراجعه می‌کنند و ثبت تقاضا انجام می‌شود و فرایندها به صورت خودکار جلو می‌رود. وی در مورد کمبود کالاها گفت: به دنبال ترسیم طرحی برای برنامه پیش رو در حوزه کالاهای اساسی از جمله نان هستیم. طاهرمحمدی افزود: عرضه کالا تابع مولفه‌های قبل است.

در تولید تأمین مواد اولیه و هزینه‌ها، انتقال به بازار، شبکه توزیع و … دست به دست هم می‌دهند و در تعیین قیمت نهایی کالا نقش مستقیم دارد. رییس اتاق اصناف ایران به تشکیل وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنظیم بازار چندپاره است و حوزه‌های مختلف در امر تصمیم‌سازی‌ها و مدیریت در فرایندهای مختلف، دخیل هستند. بنابراین ممکن است یک ناهماهنگی یا تأخیر در اجرای برنامه‌ها و عدم عرضه به موقع کالا موجب افزایش تقاضا و رشد قیمت شود. بنابراین باید صبر کنیم تا ببینیم تشکیل وزارت بازرگانی به نتیجه می‌رسد یا خیر.

    روسای اتحادیه‌ها در جریان  پلمب‌ها هستند!

طاهرمحمدی در مورد پلمب واحدهای صنفی به خاطر حجاب، اظهار داشت: جلسه کوتاهی در این خصوص داشتیم و هفته آینده هم جلسات تخصصی در این رابطه داریم تا چالش‌ها را بررسی کنیم. دستورالعمل‌هایی به واحدهای صنفی درمورد حجاب متصدیان واحدهای صنفی ابلاغ شده و امیدواریم بتوانیم ساز و کار خوبی با همکاری کسبه طراحی کنیم.  او افزود: اگر واحد صنفی به دلیل ندانستن، بخواهد از قانون حجاب تخطی کند تا سه بار تذکر می‌دهیم. معمولا هم اگر متصدی صنفی حجاب ندارد از روی نا آگاهی است و این موارد را با تذکر درست می‌کنیم. طاهر محمدی در پاسخ به اینکه آیا واحدهای صنفی بدون اطلاع اتحادیه مربوطه و طی مراحل قانونی پلمب می‌شوند؟ گفت: بعید می‌دانم، اما اتحادیه‌ها در جریان پلمب‌ها هستند. در چارچوب قانون باید منافع جامعه صنفی حفظ شود و مبانی قانونی کشور هم باید حفظ شود. وقتی این اتفاق بیفتد منافع هیچکس به خطر نمی‌افتد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....