تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402 - 21:55
کد خبر : 123844

 پروژه های عمرانی در سال مهار تورم و رشد تولید

 پروژه های عمرانی در سال مهار تورم و رشد تولید

به گزارش اقتصاددان  حمید یزدانیان دکترای مدیریت کسب و کار در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: بپروژه های عمرانی را می‌توان در چند گروه‌ دسته بندی کرد ۱٫ ساختمانی: شامل مسکونی- تجاری- اداری-صنعتی- آموزشی و دانشگاهی- درمانی و بهداشتی و… ۲٫ راه‌سازی: شامل – جاده و بزرگراه- پل و تونل- فرودگاه و …. ۳٫ آب

به گزارش اقتصاددان  حمید یزدانیان دکترای مدیریت کسب و کار در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

بپروژه های عمرانی را می‌توان در چند گروه‌ دسته بندی کرد

۱٫ ساختمانی: شامل مسکونی- تجاری- اداری-صنعتی- آموزشی و دانشگاهی- درمانی و بهداشتی و…

۲٫ راه‌سازی: شامل – جاده و بزرگراه- پل و تونل- فرودگاه و ….

۳٫ آب و فاضلاب: شامل – شبکه آبرسانی و تصفیه آب- شبکه فاضلاب و تصفیه آن و…

۴٫ انرژی: شامل – نصب توربین بادی و خورشیدی- نصب خطوط انتقال برق و…

۵٫ سایر پروژه‌های عمرانی: از قبیل – پارک های شهری، میدان های عمومی، مجتمع های تفرجگاهی بازار های محلّی، کارخانجات، سد و …

۶٫ پروژه‌ های خدمات شهری: شامل – احداث پاساژ و ساماندهی بازار – ساخت پارکینگها – ساماندهی محله ها و خیابان ها – مراکز خرید و مال ها -تجهیز و توسعه اماکن گردشگری و…

انتقادات زیادی به فعالیت های عمرانی و پروژه های ساخت و ساز در ایران مطرح می شود که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

۱- عدم رعایت استانداردها:
متاسفانه بسیاری از ساختمان‌های ساخته شده در ایران، استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌ و این موضوع باعث شده که چنین ساختمان‌هایی در برابر زلزله و حوادث غیرمترقبه دچار خسارات جدی شوند.و علاوه بر خسارات مادی بعضا باعث خسارات معنوی از جمله جان باختن هموطنان عزیز گردند.

۲- تخریب منابع طبیعی:
پروژه های عمرانی و فعالیت‌های ساخت و ساز در بسیاری از مناطق باعث تخریب منابع طبیعی مثل جنگل‌ها، رودخانه‌ها و منابع آب شده است. تخریب های زیست محیطی و تغییر شرایط اقلیمی از بدیهی ترین آثار اجرای چنین پروژه های غیرکارشناسانه است.

۳- عدم شهروندمحوری:
برخی از پروژه‌های عمرانی و فعالیت های ساخت و ساز در ایران بدون توجه به نیازهای شهروندان و مشکلات و تبعات آن‌ها اجرا می‌شود. به عنوان مثال، در بسیاری از شهرهای ایران، با اجرای برخی پروژه ها ، ترافیک تشدید، و کمبود پارکینگ محرز و مشکلات جانبی و حاشیه ای دامن‌گیر منطقه می شود.

۴- فساد:
فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های ساخت و ساز در ایران بعضا با فساد و رشوه همراه است. نتیجه طبیعی چنین روندی ، اجرای پروژه‌های با کیفیت پایین و هزینه بالا است. لذا اغلب بودجه های عمرانی دستگاه ها کفاف ، نیازمندی های اساسی مناطق را نمی کند.

۵- عدم توجه به زیبایی‌شناسی:
برخی از ساختمان‌های ساخته شده در ایران، زیبایی لازم و طرح دارای خلاقیت مناسب را ندارد. به عنوان مثال، بسیاری از ساختمان‌های جدید در کلان شهرها و با تراکم فروشی شهرداری ها، منظر و مرعای دل انگیزی نداشته و سبب کسلی و افسردگی بیننده می شود. در حالی که در معماری سده های گذشته از طرح ها و ایده های خلاقانه تری استفاده می گردیده و زیبایی بصری بهتری داشته است.

حال سوال کلیدی اینجاست که برای بهبود وضعیت پروژه های عمرانی چه اقداماتی باید صورت پذیرد

۱٫ مدیریت علمی پروژه ها:
برای بهبود فعالیت های عمرانی و پروژه های ساخت و ساز در ایران، مدیریت پروژه ها باید علمی تر و با دانش بروزتر دنبال شود. تعیین و تحلیل ریسک ها، برنامه ریزی دقیق و کنترل مناسب بودجه و زمان از جمله اقداماتی است که متاسفانه قبلا کمتر مورد توجه بوده است و نیاز به توجه جدی تر دارد.

۲٫ استفاده از فناوریهای روز:
استفاده از فناوری در فعالیت های عمرانی و پروژه های ساخت و ساز مثل ساختمان سازی، جاده سازی و … باعث بهبود کارایی و کاهش خطاها می شود.

۳٫ آموزش:
آموزش در زمینه استفاده از تجهیزات جدید و نحوه استفاده صحیح از آن ها باعث بهبود کارایی و کاهش اشتباهات خواهد شد.

۴٫ اولویت دهی به زیرساخت های حمل و نقلی:
توسعه زیرساخت های حمل و نقل مثل جاده ها، راه آهن، فرودگاه ها و … باعث بهبود و تسریع و تسهیل حرکت دستگاه های عمرانی و کاهش هزینه های پروژه ها می شود.

۵٫ توسعه دانش فنی و مهندسی:
توسعه دانش فنی و مهندسی و دقت بیشتر در تربیت نیروی انسانی متخصص این حوزه در زمینه های ساختمان سازی، جاده سازی و … باعث بهبود کارایی و اثربخشی می شود.

۶٫ تعامل بهتر دولت و بخش خصوصی: افزایش همکاری بین دولت و بخش خصوصی در زمینه فعالیت های عمرانی و پروژه های ساخت و ساز باعث ارتقاء کارایی، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت پروژه ها می گردد.

در نهایت به طور خلاصه

افزایش شفافیت در فرآیند انجام پروژه‌ها، استفاده از فناوری های نوین در طراحی و اجرای پروژه ها، تلاش برای کاهش هزینه های ساخت و اجرای پروژه ها، تامین منابع مالی کافی برای اجرای پروژه ها، تلاش برای حفظ استانداردهای کیفیت در ساخت و اجرا، تسهیل در فرآیند صدور مجوز و مستندات لازم برای شروع پروژه، تامین نظارت مناسب بر روند اجرا، توجه به مسائل محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی از موضوعات مهمی است که بایستی در سال *مهار تورم و رشد تولید* مورد توجه دستگاه های اجرایی و مقامات دولتی و تقنینی قرار بگیرد تا ان شاءالله گام جدی در تحقق شعار سال در حوزه پروژه های عمرانی برداشته شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....