تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 22:05
کد خبر : 59234

واقعیت کمک‌های ایران به لبنان چیست؟

واقعیت کمک‌های ایران به لبنان چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معنای اظهارات اخیر دبیر کل حزب الله لبنان در رابطه با خرید سوخت از ایران را تشریح کرد. جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه ، در خصوص ارسال سوخت از ایران به لبنان، گفت: رسانه‌ها معنای سخنان حسن نصرالله در مورد کمک گرفتن از ایران را به درستی مطرح نکردند؛ ضمن این

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معنای اظهارات اخیر دبیر کل حزب الله لبنان در رابطه با خرید سوخت از ایران را تشریح کرد.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه ، در خصوص ارسال سوخت از ایران به لبنان، گفت: رسانه‌ها معنای سخنان حسن نصرالله در مورد کمک گرفتن از ایران را به درستی مطرح نکردند؛ ضمن این که تحلیلگران مربوط نیز مفهوم و مسائل پشت صحنه اظهارات نصرالله را برای افکار عمومی تشریح نکردند.

قنادباشی بیان کرد: دبیر کل حزب الله لبنان ۲ مرتبه راجع به کمک‌های ایران به لبنان صحبت کرده است. یک بار زمانی بود که کشورهای عربی قصد داشتند با کمک به لبنان حرکت حزب الله را مبتنی بر اراده خود مطرح کنند و محبوبیت کسب کنند. دولت‌های ارتجاعی عرب در رسانه‌ها می‌گفتند که لبنان از کمک کشورهای عربی استفاده می‌کند؛ اما به نام ایران ثبت می‌شود. بنابراین حزب الله کمک ایران را مطرح کرد تا سیاست کشورهای عربی را خنثی کند.

وی افزود: یک بار دیگر نیز برخی سعی کردند حزب الله را متهم به درآمدزایی از طریق حمل و فروش مواد مخدر کنند تا چهره آن را مخدوش کنند. در این زمان نیز نصرالله بحث کمک‌های ایران را مطرح کرد تا ثابت کند که لبنان از کمک هیچ کشور عربی برخوردار نیست و فروش مواد مخدر به آن اتهام است. همچنین حزب الله به این دلیل که در آن زمان تحت فشار بود که علیه اسرائیل و به نفع ایران در حال سنگرسازی است؛ بحث کمک‌های ایران به خود را مطرح کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،    این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: واقعیت این است که هزینه‌هایی که ایران در لبنان و سوریه انجام داده است؛ بخشی از هزینه‌های دفاعی کشور به روش جدید است. کشورهای عربی ۴۷۲ برابر بیش از هزینه ایران در لبنان و سوریه برای خرید سلاح‌های غربی هزینه کردند و پاسخ مناسبی نیز دریافت نکردند. اما ایران امنیت دسته جمعی را در منطقه پیاده کرد.

قنادباشی گفت: پشت صحنه مطرح کردن موضوع دریافت سوخت از ایران توسط لبنان یک ابتکار عمل جالب نهفته است. اول این که سوخت‌ها را تجار لبنانی خریداری کردند. به دنبال جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵ برخی از مردم این کشور را ترک کردند؛ برای نمونه در غرب آفریقا تجار لبنانی وجود دارند که سودهای خود را در این کشور هزینه می‌کنند. بنابراین این سوخت‌ها خریداری شده است.

وی ادامه داد: سال‌ها است که عده‌ای قصد حذف حزب الله را از صحنه سیاسی لبنان دارند و می‌گویند حزب الله باعث تحریم لبنان و مشکلات اقتصادی این کشور شده است. تا سلاح‌های آنها را بگیرند و دوستی با ایران را قطع کنند. اما نصرالله ابتکار به خرج داد و گفت از ایران نفت خریدیم و با کشتی در حال انتقال است. این کشتی‌ها از زمانی که حرکت خود را از ایران آغاز می‌کنند تا وقتی که به ما برسند؛ در خاک لبنان هستند و هر کس خاک لبنان را تهدید کند با آن مقابله می‌کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: نصرالله در واقع گفت، سلاحی که در دست حزب الله است، در حال حاضر برای حل حادترین مشکل لبنان بعنی کمبود سوخت به کار گرفته شده است و محموله‌های سوخت تحت حفاظت این گروه است. در نتیجه با این روش مردم لبنان به ارزش تسلیحاتی که در اختیار نصرالله است، پی برده و خواستار تداوم نقش مسلحانه حزب الله شوند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....