تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 20:24
کد خبر : 140433

هفته تلخ برای خریداران طلا!

هفته تلخ برای خریداران طلا!

رشد کوتاه‌مدت انس در هفته گذشته پس از رسیدن به محدوده پرعرضه ۱۹۵۰ دلار، به سرعت باعث تغییر روند بازار شد. اتخاذ سیاست بدون تغییر ماندن نرخ بهره در کنار فشار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، چشم‌انداز نزولی را در دیدگاه معامله‌گران تقویت کرد. جریان معاملات در ابتدای هفته گذشته، میدان نبرد انس

رشد کوتاه‌مدت انس در هفته گذشته پس از رسیدن به محدوده پرعرضه ۱۹۵۰ دلار، به سرعت باعث تغییر روند بازار شد. اتخاذ سیاست بدون تغییر ماندن نرخ بهره در کنار فشار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، چشم‌انداز نزولی را در دیدگاه معامله‌گران تقویت کرد.

جریان معاملات در ابتدای هفته گذشته، میدان نبرد انس طلای جهانی با سرمای پاییزی را تداعی می‌کرد. در این میان، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران انس، رفتاری محافظه‌کارانه از خود نشان دادند.

بررسی‌هانشان می‌دهد در هفته‌هایی که تعداد جلسات بانک مرکزی بیش از حد معمول است و قرار بر مشخص شدن تصمیمات فدرال رزرو پیرامون سیاست‌های پولی است، معمولا تا مشخص شدن گام بعدی سیاست‌ها از سوی این نهاد، معامله‌گران دست به حجم‌های بالا نمی‌برند.

جلسه سپتامبر فدرال رزرو با تصمیم بر تغییر ندادن نرخ بهره (Interest Rate) 5.5 درصدی سپری شد. اتخاذ این تصمیم از قبل توسط بازار پیش‌بینی شده بود و بر همین اساس تغییر چشمگیری در جریان دادوستدها صورت نگرفت. با این حال زمزمه‌ها حول این موضوع که احتمال افزایش یک پله‌ای نرخ بهره پیش از پایان سال میلادی، یک شانس واقعی است، با موضع‌گیری اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، رسمیت بیشتری به خود گرفت.

اجماع نظر اعضای این کمیته (FOMC) روی این سیاست با تاکید جروم پاول بر آمادگی فدرال رزرو در افزایش یک پله‌ای نرخ بهره در صورت نیاز، برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران واضح شد. لحن هاوکیش اعضای بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا باعث تهاجمی شدن سنتیمت حاکم بر بازار انس در راستای تقویت دلار شد. از سویی افزایش بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده مزید بر علت شد تا طلای جهانی رالی نزولی دیگری را تجربه کند.

رویدادهای تاثیرگذار بر پیش بینی قیمت طلای جهانی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ،  مهم‌ترین رویدادهای هفته پیش رو عبارتند از، انتشار نهایی رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه ماهه دوم و نیز شاخص بهای هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه آگوست به عنوان معیار ترجیحی فدرال رزرو جهت سنجش تورم در امریکا.

همچنین روز جمعه شاخص بهای هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه آگوست منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود که شاخص خالص بهای PCE ماهانه، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را محسوب نمی‌کند، ۰٫۲ درصد افزایش یابد تا با افزایش ماه جولای مطابقت داشته باشد. اگر تفاوت قابل توجهی با برآورد بازار وجود نداشته باشد، واکنش بازار به این داده‌ها می تواند کوتاه‌مدت باقی بماند.

از این رو با توجه به پایان دوره خاموشی، فعالان بازار به نظرات مقامات فدرال رزرو توجه زیادی خواهند کرد؛ زیرا چگونگی انتشار این داده‌های اقتصادی می‌تواند بر بازار و رویکرد آتی سیاست‌گذاران پولی اثرگذار باشد.

در نیمه دوم هفته، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) انتشار نهایی رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) را برای سه ماهه دوم منتشر خواهد کرد که انتظار می‌رود کمی بالاتر از ۲٫۱ به ۲٫۲ درصد بازبینی شود.

پیش بینی قیمت طلای جهانی

هفته گذشته مطابق با پیش بینی تمایل نوسانات صعودی انس طلای جهانی، این فلز گرانبها تا سطح ۱۹۴۷ دلار نیز پیش رفت. محدوده پرعرضه ۱۹۵۰ دلار اما اجازه بیشتر به سطوح بالایی را نداد. بنابراین پس از ریجکت شدن خریداران و فشار شدید عرضه‌ها، موج جدید روند نزولی بزرگ انس آغاز شد.

با نگاهی به نمودار قیمت طلای جهانی می‌توان دریافت طی دو هفته اخیر، نوسانات طلا در میان کف ۱۹۰۰ دلاری و سقف ۱۹۳۵ دلار صورت پذیرفته است. کارشناسان در ابتدای هفته اظهار داشتند، کندل هفتگی منتهی به جمعه ۲۹ سپتامبر در صورتی که خارج از این محدوده ثبت شود تا حدود زیادی جهت مسیر احتمالی آینده را مشخص می‌سازد.

در حال حاضر عصر جمعه در میانه سشن بازار آمریکا، انس جهانی در محدوده ۱۸۸۳ دلاری قرار گرفته است. تداوم روند نزولی این هفته، از دید کارشناسان، سرنوشت انس جهانی طلا را به سطوح بسیار پایین‌تری از محدوده‌های یاد شده هدایت می‌کند.

انس در جریان معاملات سشن لندن، حمایت ۱۹۰۰ دلاری خود را از دست داد. بنابراین این محدوده با تغییر قطبیت، تبدیل به یک مقاومت مهم در مسیر طلای جهانی شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، محدوده ۱۸۸۰ دلار ایستادگی خوبی نسبت به فشار فروش عرضه‌کنندگان نشان داده است. کارشناسان انتظار دارند انس تا پیش از روز جمعه که اخبار مهمی در راه است، میان دو محدوده ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ دلاری، روند رنج در پیش گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....