تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 14:41
کد خبر : 145040

هرات ترمز دلار تهران را کشید

هرات ترمز دلار تهران را کشید

قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته نزولی شد. در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی اسکناس آمریکایی در سومین روز هفته را چگونه پیش‌بینی کرده‌اند؟ اقتصاددان: قیمت دلار در اولین روز هفته جاری رشد معناداری را ثبت کرد و به کانال ۵۲ هزار تومان رسید اما در روز یکشنبه دنده‌معکوس زد و در معاملات

قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته نزولی شد. در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی اسکناس آمریکایی در سومین روز هفته را چگونه پیش‌بینی کرده‌اند؟

اقتصاددان: قیمت دلار در اولین روز هفته جاری رشد معناداری را ثبت کرد و به کانال ۵۲ هزار تومان رسید اما در روز یکشنبه دنده‌معکوس زد و در معاملات پشت خطی دیشب، روی ۵۱ هزار و ۳۵۰ تومان ایستاد. برخی از معامله‌گران می‌گفتند که ترمز افزایش قیمت دلار به سه دلیل کشیده شد.

نخستین دلیل کاهشی شدن اسکناس آمریکایی در تهران به سیگنال نزولی هرات برمی‌گردد. دلار هرات در روز یکشنبه با گپ منفی ۳۰۰ تومانی در ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان شروع به کار کرد و با کاهش حتی این کانال را از دست داد اما در ادامه دوباره کانال ۵۱ هزار تومان را پس گرفت. در نهایت بازار ارز هرات در پشت خط یکشنبه در ۵۱ هزار و ۵۰ تومان بسته شد.

از سوی دیگر، قیمت درهم امارات صبح روز گذشته با ۱۴ هزار و ۱۹۰ تومان به فروش رسید اما در ادامه روز،‌ نه تنها تا کف کانال ۱۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد بلکه کانال یاد شده را از دست داد و با ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان نرخ‌گذاری شد.

البته در کنار این دو عامل، تحلیل‌گران و معامله‌گران معتقدند که اخبار جنگ حماس و اسرائیل یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر قیمت دلار در بازار تهران است. روز قبل نیویورک‌تایمز ادعا کرد که اسرائیل طرح‌های حمله زمینی گسترده به غزه را متوقف کرده و آن را با حملات نفوذ محدود جایگزین کرده است. رویترز هم مدعی ادامه مذاکرات حماس و اسرائیل با میانجی‌گری قطر شده است که پس از خبر حمله تمام‌عیار بامداد شنبه، این خبر اندکی از میزان نگرانی‌های معامله‌گران کاست.

معامله‌گران معتقدند اگر قیمت درهم امروز در بالای ۱۴ هزار تومان تثبیت دهد می‌تواند افزایشی شود و قیمت دلار را در کانال ۵۱ هزار تومان تثبیت کند. اما اگر قیمت درهم امارات امروز کانال ۱۴ هزار تومان را از دست بدهد قیمت دلار هم با کاهش وارد کانال ۵۰ هزار تومان خواهد شد.

البته در پشت خط یکشنبه‌شب خبر باقی ماندن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز مورد توجه قرار گرفت؛ خبری که از عدم تغییر وضعیت ایران در این گروه حکایت دارد؛ درست همانند وضعیتی که در گزارش ژوئیه ۲۰۲۳ FATF درباره وضعیت ایران شرح داده شده بود.

فعالان اقتصادی می‌گویند از لحاظ بنیادی اگر امروز اخبار جنگ دوباره پررنگ‌ شود، قیمت دلار با خبر گروه ویژه اقدام مالی و اخبار جنگ اسرائیل در غزه می‌تواند از فاز نزول خارج شود. تحلیل‌گران فنی معتقدند با کاهش قیمت در روز یکشنبه، قیمت دلار هرات به سطوح حمایتی رسیده و اگر این سطوح از دست بروند بازار به کاهش ادامه می‌دهد. گروهی از معامله‌گران هم بر این باورند که قیمت دلار هرات در محدوده ۵۱ تا ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان گپ دارد و کاهش قیمت یکشنبه برای پر شدن این گپ بود. اما در مقابل گروهی می‌گویند بازار ارز دوباره از تب‌وتاب افزایش افتاده تا فاند خبری جدیدی به آن تزریق شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....