تاریخ انتشار : دوشنبه 23 بهمن 1402 - 10:57
کد خبر : 157311

نگاه بدبینانه بنگاه‌ها به آینده

نگاه بدبینانه بنگاه‌ها به آینده

گزارش شاخص مدیران خرید در دی ماه هرچند نشان می‌دهد سایه رکود از بنگا‌های اقتصادی برداشته شده، اما ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که فعالان اقتصادی همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که این امر نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت بنگا‌ه‌های اقتصادی و احتمالا بازگشت به دوران رکودرا به وجود آورده است. یکی از

گزارش شاخص مدیران خرید در دی ماه هرچند نشان می‌دهد سایه رکود از بنگا‌های اقتصادی برداشته شده، اما ارزیابی‌ها نشان‌دهنده آن است که فعالان اقتصادی همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که این امر نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت بنگا‌ه‌های اقتصادی و احتمالا بازگشت به دوران رکودرا به وجود آورده است. یکی از مشکلاتی که فعالان این بخش به آن اشاره می‌کنند به ترخیص مواد اولیه در گمرک باز می‌گردد، به گفته فعالان این بخش در حال حاضر ترخیص از مبادی ورودی کشور بسیار زمانبر شده و با موانع بسیاری روبروست و عدم ترخیص مواد اولیه و قطعات از سوی گمرک، کمبود شدید مواد اولیه را به همراه داشته و از طرفی تخصیص ارز نیز برای واردات مواد اولیه به کندی صورت می‌گیرد.

مشکلات اصلی بنگاه‌های اقتصادی

براساس ارزیابی‌ها عدد به دست آمده برای این شاخص در کل اقتصاد ۵۰,۸۴ و بخش صنعت ۵۱.۶۵ بوده که نسبت به ماه قبل بهبود اندکی داشته‌اند و توانسته از مرز رکود خارج شوند. بروز مشکلات در تامین مواد اولیه را به دنبال داشته و به نظر می‌رسد به دلیل ناپایداری و افزایش نرخ ارز شوک جدیدی به بخش تولید وارد شود. از طرفی، تداوم سیاست‌های نادرست و وضع قوانین غیرکارشناسانه نیز ادامه کاهش صادرات را به دنبال داشته است. در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  که با توجه به اعداد به دست آمده می‌توان گفت این شاخص در دی ماه توانسته از مرز رکورد خارج شود و در سایه امنیت قرار گیرد. با توجه به گزارش شاخص مدیران خرید اقتصاد در دی‌ماه این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی براین شاخص اثرگذار بوده است. با توجه به عدد به دست آمده در شامخ کل و شامخ بخش صنعت فعالان اقتصادی در این خصوص به ۹ چالش بنگاه‌های اقتصادی اشاره می‌کنند و معتقدند که این عوامل بیشترین اثر را در شاخص مدیران خرید داشته است. در این خصوص فعالان اقتصادی به این نکته اشاره می‌کنند که با وجود بهبود عدد این شاخص در دی ماه، اما برخی عوامل همچنان مشکلات بسیاری را برای بنگاه‌های اقتصادی به همراه دارد. یکی از مشکلاتی که فعالان این بخش به آن اشاره می‌کنند به ترخیص مواد اولیه در گمرک باز می‌گردد، به گفته فعالان این بخش در حال حاضر ترخیص از مبادی ورودی کشور بسیار زمانبر شده و با موانع بسیاری روبروست و عدم ترخیص مواد اولیه و قطعات از سوی گمرک، کمبود شدید مواد اولیه را به همراه داشته و از طرفی تخصیص ارز نیز برای واردات مواد اولیه به کندی صورت می‌گیرد.  از سوی دیگر به گفته فعالان این بخش تداوم فرآیند طولانی تخصیص ارز و ترخیص از گمرک باعث کمبود مواد اولیه و به طبع آن تولید در ظرفیت‌های پایین‌تر از توان تولیدی و درنتیجه تعدیل نیروی کار شده‌ است.  به‌طورکلی کمبود نقدینگی و مشکل در تامین مواد اولیه و همچنین کاهش شدید قدرت خرید و کمبود تقاضای مشتریان، تعدیل نیرو در شرکت‌ها را به همراه داشته است.  علاوه بر عوامل مذکور فعالان اقتصادی معتقدند که نوسان نرخ ارز، شرایط اقتصادی جامعه و … پیش‌بینی انتظارات برای ماه آینده را بسیار دشوار کرده و علی‌رغم نزدیک شدن به پایان سال، تاحدی بدبینانه است و کسب و کارها پیش‌بینی می‌کنند دوباره با چالش‌های افزایش نرخ ارز و تامین مواد اولیه و… روبرو شوند. از سوی دیگر به این نکته نیز باید اشاره کرد که نوسان نرخ ارز باعث مشکل در زنجیره تامین مواداولیه شده و عرضه مواد اولیه توسط عرضه‌کنندگان انجام نمی‌شود.  از مشکلات ذکر شده که عبور کنیم نارضایتی نیروی کار از حقوق و دستمزد و عدم تمایل به اشتغال با توجه به فشار هزینه‌های زندگی هم باعث کاهش اشتغال شده ‌است. برخی فعالان اقتصادی به این نکته اشاره می‌کنند در حال حاضر تمایل برای اشتغال در کشور به‌شدت کاهش یافته است. محدودیت‌های صادراتی به برخی از کشورهای همسایه یکی دیگر از مشکلاتی است که فعالان اقتصادی به آن اشاره می‌کنند، ‌در حال حاضر بسیاری از محصولاتی که قبلا صادر می‌شدند امکان صادرات ندارند. به گفته فعالان اقتصادی تداوم کاهش قدرت خرید و تقاضای مشتریان در بازار ادامه رکود در بسیاری از رشته فعالیت‌ها را به همراه داشته است. اما مانع تراشی برای بخش خصوصی از اعطای مجوزها تا ایجاد مشکل در تامین مواداولیه به یکی از رویه‌های دایمی و چالش‌های همیشگی در بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده‌ است که فعالان اقتصادی از آن به عنوان مشکل یاد می‌کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....