تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 15:06
کد خبر : 145775

نوسان شدید در بازار طلا

نوسان شدید در بازار طلا

فعالان بازار طلا اعتقاد دارند که به اعتقاد او، الان شرایط منطقی برای دادوستد طلا نیست، هر زمان که ثبات واقعی به قیمت‌ها بازگردد، دادوستدها و تقاضا بیشتر خواهد شد. اقتصاددان: بازار طلا سکه هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت؛ از فرود به پایین کانال ۲۹ میلیون تومان تا ورود دوباره به کانال ۳۰ میلیون

فعالان بازار طلا اعتقاد دارند که به اعتقاد او، الان شرایط منطقی برای دادوستد طلا نیست، هر زمان که ثبات واقعی به قیمت‌ها بازگردد، دادوستدها و تقاضا بیشتر خواهد شد.

اقتصاددان: بازار طلا سکه هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت؛ از فرود به پایین کانال ۲۹ میلیون تومان تا ورود دوباره به کانال ۳۰ میلیون تومان. طلا هم در کانال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جا خوش کرده بود، اما در پایان هفته، تا بالای سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان صعود کرد.

بررسی‌ها از عملکرد بازار سکه در طول یک هفته گذشته نشان می‌دهد که ۴۰۵ هزار تومان و به عبارتی ۱.۳ درصد گران شده است. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز در یک هفته گذشته افزایش ۴۰ هزار تومانی و به عبارتی ۱.۶ درصد را ثبت کرده است.

اما افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در حالی است که نوسان قیمت جهانی طلا رو به پایین بوده است؛ به طوری که طلای جهانی از کانال ۲ هزار دلار سقوط کرد و ۲۰ دلار کاهش قیمت داشت. در حال حاضر اونس طلا در بازار جهانی یک هزار و ۹۸۶ دلار قیمت دارد.

چرا طلا و سکه گران شد؟

با وجود این نوسانات اما، کارشناسان و فعالان بازار طلا معتقدند که هنوز نقاضای چندانی به این بازار بازنگشته است و با توجه به شرایط انتظار رشد شارپی را در بازار طلا ندارند.

کارشناسان بازار طلا اعتقاد دارند یکی از عوامل اصلی تغییرات در بازارهای مالی چه بازار سهام، چه بازار طلا و بازارهای دیگر، تحولات سیاسی و اقتصادی است.

به باور آن‌ها، امروز هم شرایط سیاسی منطقه خاورمیانه تاثیر بسیاری بر قیمت طلا و فلزات دیگر و بازار سهام و بورس و بسیاری از بازارهای مالی گذاشته است.

در همین رابطه محمد کشتی‌آرا فعال اقتصادی و کارشناس بازار طلا و جواهر با اشاره به عدم رشد تقاضا در بازار طلا می‌گوید: ‌روند رشد انس جهانی طلا متعاقب رخدادهای منطقه خاورمیانه شدت گرفته است. این در حالی است که در هفته گذشته افزایش قیمت دلار و نوسانات انس جهانی موجب شد تا حدودی قیمت انواع سکه و طلا رشد داشته باشد.

وی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در نیمه نخست هفته گذشته متذکر می‌شود: این موضوع به کاهش تقاضا در بازار طلا منجر شد اما افزایش بهای انس جهانی و نوسانات قیمت دلار موجب شد تا حدودی قیمت طلا و سکه رشد کند.

کشتی‌آرای با بیان اینکه هم اکنون بازار طلا آرام است، تصریح نی‌کند: پیش‌بینی می‌شود در شرایط فعلی که بهای انس جهانی نوسان چندانی نداشت و نرخ ارز هم تحت کنترل و مدیریت بانک مرکزی است بازار تغییر قابل توجهی نداشته باشد البته ممکن است نوسانات جزیی را شاهد باشیم اما افزایش نخواهیم داشت.

طلا و سکه بخریم یا نخریم؟

در این شرایط، ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا درباره آخرین وضعیت بازار سکه و طلا می‌گوید: به دلیل نوسان زیاد قمیت طلا و سکه در روزهای اخیر، بازار در رکود به سر به می‌برد و استقبالی برای خرید وجود ندارد.

به اعتقاد او، الان شرایط منطقی برای دادوستد طلا نیست، هر زمان که ثبات واقعی به قیمت‌ها بازگردد، دادوستدها و تقاضا بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز اخیر به دلیل نوسان قیمت‌ها رکود بیشتر شده است، عنوان می‌کند: احتمال می‌دهیم اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، آرام آرام به آرامش قبلی بازار طلا بازگردیم و دادوستدها به روال عادی بازگردد.

محمدولی با اشاره به حرکت‌های افزایشی و کاهشی اونس جهانی، در تاثیر این روند در بازار داخلی نیز تصریح می‌کند: تنش‌های خاورمیانه عامل اصلی نوسان انس جهانی شده است. هر زمان که در بازار داخلی شاهد تغییر قیمت‌ها باشیم به دلیل انس جهانی است چون انس طلا هر زمانی افزایشی یا کاهشی شود در تمام کشورها روی قیمت طلا اثر می‌گذارد.

این فعال بازار طلا در تببین دلایل افزایش قیمت جهانی طلا متذکر می‌شود: اخبار سیاسی بلافاصله روی قیمت انس جهانی اثرگذار است، بنابراین در طول سال رخدادهای سیاسی اثر بیشتری دارد، تقاضا نیز در رابطه با قیمت تاثیر دارد اما در زمان‌هایی مانند پایان سال میلادی که کشورها ممکن است طلا بفروشند یا خرید کنند در آن زمان این عوامل تقاضایی روی قیمت اونس تاثیر می‌گذارد.

محمدولی احتمال تغییر چشمگیر قیمت طلای داخلی را نیز رد می‌کند و یادآور می‌شود: در حال حاضر هر مثقال طلا روی ۱۰ میلیون و ۹۶۰ تا ۹۹۰ هزار تومان در نوسان است. پیش.بینی ما این است مثقال طلا روی عدد ۱۱ میلیون تومان با یک تا دو درصد کاهش یا افزایش قیمت حرکت کند.

طلا و سکه گران می‌شود یا ارزان؟

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز وضعیت بازار را مساعد عنوان می‌کند و می‌گوید: در طول این هفته پس از روز شنبه آرامش نسبی به بازار بازگشت، قیمت‌ها ثبات نسبی داشت اما مجددا روز چهارشنبه و پنج شنبه علی رغم اینکه در بازارهای جهانی قیمت اونس کاهش یافت، اما نوسان ارزی باعث شد اندکی قیمت طلا وسکه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه نوسان ارزی و اونس جهانی به یکدیگر مرتبط هستند، می‌افزاید: عرضه و تقاضا نیز روی قیمت‌ها اثر می.گذارد، اما در روزهای اخیر با وجود اینکه تغییری در تقاضا نبود و بازار التهاب نداشت، اما نوسان نرخ ارز باعث شد تغییرات بازار داخلی متفاوت تر از قیمت جهانی باشد.

به گفته بذرافشان، بازار کنونی طلا و سکه التهاب ندارد و رفتارهای هیجانی در بازار مشاهده نشده است. وی اضافه می‌کند: به دلیل جنگ اسرائیل و فلسطین و تاثیرات آن روی قیمت، افزایش تقاضا رخ نداد، این برخلاف رویه سال‌های قبل بود. به همین خاطر بازار ملتهب نشد. قیمت‌ها به دلیل نوسان نرخ ارز و اونس جهانی تغییراتی دارد اما شرایط حاد نیست ثبات قیمت‌ها هم با توجه به شرایط موجود خوب است، بنابراین مردم منتظر افزایش یا کاهش قیمت‌ها نباشند و مبادلات خود را انجام دهند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش بینی قیمت‌ها را در این شرایط سخت می‌داند و به اقتصادآنلاین می‌گوید: برای پیش‌بینی باید ببینیم از ابتدای هفته بازارهای جهانی و تحولات سیاسی به کدام سمت حرکت می‌کند و نرخ ارز چه تغییراتی دارد. به طور کلی با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد نوسان چشمگیری در بازار نباشد، اما برای پیش‌بینی زود است و باید منتظر اتفاقات باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که تقاضای سکه و طلا چقدر کاهش یافته است نیز تاکید می‌کند: تقاضای مصنوعات طلا از ابتدای سال کمتر شده است نگاه مردم به خرید طلا و سکه به عنوان یک کالای سرمایه گذاری است به همین علت مانند گذشته روی مصنوعات طلا سرمایه گذاری نمی‌کنند و بیشتر تقاضا برای خرید طلای دست دوم، آب شده و سکه است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....