تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 12:10
کد خبر : 79028

نفت، طلا و بیت‌ کوین در شوک جنگ

نفت، طلا و بیت‌ کوین در شوک جنگ

دستور پوتین برای حمله نظامی به اوکراین، بازارهای جهانی را شوکه کرد. بازارهای سهام ریزشی شدند، قیمت اوراق بدهی بالا رفت و نفت برنت پرید.  شاخص اس‌اند‌پی۵۰۰ و نزدک ۱۰۰ بیش از ۲ درصد کاهش یافتند. معاملات آتی سهام اروپا ۴ درصد کاهش یافت و شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه به کمترین میزان از سال ۲۰۲۰ رسید.

دستور پوتین برای حمله نظامی به اوکراین، بازارهای جهانی را شوکه کرد. بازارهای سهام ریزشی شدند، قیمت اوراق بدهی بالا رفت و نفت برنت پرید.

 شاخص اس‌اند‌پی۵۰۰ و نزدک ۱۰۰ بیش از ۲ درصد کاهش یافتند. معاملات آتی سهام اروپا ۴ درصد کاهش یافت و شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه به کمترین میزان از سال ۲۰۲۰ رسید. بورس مسکو معاملات را در تمام بازارها به حالت تعلیق درآورد.

پس از دستور پوتین برای خلع نظامیان اوکراین در سراسر این کشور، وزیر امور خارجه اوکراین درباره «حمله تمام عیار» هشدار داد و در کشور حکومت نظامی اعلام شد. پوتین گفت روسیه قصد «اشغال» همسایه خود را ندارد، اما روسیه باید «از خود در برابر کسانی که اوکراین را گروگان گرفتند دفاع کند»؛ ایالات متحده و متحدانش با گسترش ائتلاف ناتو از «خط قرمز» روسیه عبور کرده‌اند.

نفت خام به دلیل خطرات احتمالی برای صادرات انرژی روسیه افزایش یافت، به طوری که برنت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ارزش ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید. حرکت پول‌ها به سمت دارایی‌های امن باعث شد بازدهی اوراق قرضه اسناد خزانه ۱۰ ساله ایالات متحده به زیر ۱.۹۰ درصد کاهش یابد. طلا نیز به بالاترین سطح از اوایل سال ۲۰۲۱ رسید. دلار آمریکا و ین ژاپن جهش کردند، در حالی که یورو و ارزهای مرتبط با کالاها عقب‌نشینی کردند. روبل روسیه در مقابل دلار به کمترین سطح تاریخ خود رسید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  قدرت‌های غربی این تهاجم نظامی را محکوم کردند و متعهد شدند که مجازات‌ها را علیه روسیه تشدید کنند. رئیس‌جمهور جو بایدن گفت که ایالات متحده و متحدانش «تحریم‌های شدید» را اعمال خواهند کرد.

هزینه همه چیز از نفت گرفته تا غلات و فلزات به دلیل نگرانی از مختل شدن جریان مواد خام در حال گسترش افزایش یافته است. اوکراین صادرکننده عمده غلات است و تحریم‌ها می‌تواند روسیه را که یک نیروگاه کالا است منزوی کند.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی‌جی مارکت گفت: «اساسا هیچ سناریویی برای قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، زیرا کسی برآوردی از نتیجه و اثرات آن ندارد. این همیشه بدترین شرایط است. خبر بد یک چیز است، اما خبر بد با نتایج عملا ناشناخته یکی مورد دیگر است.

جون رونگ یپ، استراتژیست آی‌جی آسیا می‌گوید: تشدید تنش‌ها سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک سوق می‌دهد. به ویژه آنکه این وضعیت با اقدامات تلافی‌جویانه از سوی قدرت‌های غربی بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

در ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین با افزایش ریسک‌گریزی به زیر ۳۵۰۰۰ دلار سقوط کرد. دومین توکن بزرگ، یعنی اتر نیز متحمل ضررهای سنگین شد. این حرکت‌ها نشان می‌دهد که بازارهای سوداگرانه با دوره دردناکی روبه‌رو هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....