تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 فروردین 1402 - 17:27
کد خبر : 122331

نــقدینگی و نــقش آن درایجاد تــورم

نــقدینگی و نــقش آن درایجاد تــورم

در ســـال هـــای اخیر بـــاورهـــای رایج دربــاره نــقدینگی و نــقش آن درایجاد تــورم را بــه چــالــش کشیده اســت و می گــوید ارز، تــورم، نـــــقدینگی و ســـــایر قیمت هـــای کلیدی، مـــارپیچی شکل می دهـــد که سیاســـت گـــذار و جـــامـــعه را در دام خـــود اسیر می کند. هــرچــه می گــذرد، پــویایی هـای این مـارپیچ تـقویت می شـود.

در ســـال هـــای اخیر بـــاورهـــای رایج دربــاره نــقدینگی و نــقش آن درایجاد تــورم را بــه چــالــش کشیده اســت و می گــوید ارز، تــورم، نـــــقدینگی و ســـــایر قیمت هـــای کلیدی، مـــارپیچی شکل می دهـــد که سیاســـت گـــذار و جـــامـــعه را در دام خـــود اسیر می کند. هــرچــه می گــذرد، پــویایی هـای این مـارپیچ تـقویت می شـود. وقتی رونـد اینگونـه شـد، در میانـهراه فـرمـان بـه دسـت رانـت جـویان ائـتلاف غـالـب و ذینفعان می افـتد و آنـها بـه بـرنـدگـان اقـتصاد تـبدیل می شـونـد امـا عـوامـل مـولـد، حـقوق بگیران و کارمـندان بـازنـدگـان را تشگیل می دهـند. بـرنـدگـان بـه شـبکه بـانکی سیطره پیدا می کنند. هـمه دولـت هـای گـذشـته ازبـرنـامـه اول تـا حـالا، نـقدینگی را ۷ بـرابـر کرده انـد و رفـته انـد.

اقتصاددان : هـمه دولـت هـای گـذشـته ازبـرنـامـه اول تـا حـالا، نـقدینگی را ۷ بـرابـر کرده انـد و رفـته انـد. این دولـت هـا کیفیت نـقدینگی را هـم بـدتـر کرده انـد. حـدود ۸۰ درصـد نـقدینگی مـا شـبه پـول اسـت و حـدود ۷۴ درصـد آن دسـت یک درصـد از سـپرده گـذاران اسـت. همین کیفیت، شـوک تــولید می کند بــه این صــورت که تــرکیب نــقدینگی ارز، سکه، کالاهــای عــمده،زمین و مسکن را بــه شــدت بی ثــبات می کنند و از طــریق فــشار هزینه ها، قیمت هارا بالا می برد.

نـقدینگی وتـورم تـمامـامـعلول جـهش هـای مکرر ارزی اســت. تــووعــده داده ای که بــا این کارهــا رشــد و صــادرات را افــزایش می دهی امــا رشـــد رامنکوب کرده اید. آیا شـــما کالای هـــای تک صــــــــادرمی کـنیـد؟ فکـری بکـنیـد کـه از ایـن مــــارپیچ بیایید بیرون چــــراکه بــــعد ازاین بــــاید سـراغ بـنزین بـروید وبـازبـگویید قیمت درفـلان کشوراینقدراسـت وبـاید اینجا هـم انـقدربـاشـد تــا قــاچــاق نــشود. آنــوقــت بــازمــجبورمی شــوید یارانه نقــــدی بدهید و سپــــس نرخ ارزبالا بـرود. بـاید بـرای نـاتـرازی هـا فکری کرد. نـا تـرازی مـــعلول همین سیاســـت هـــا اســـت امـــا از همین اسـتفاده می کنند بـرای تـصویب سیاسـت هـای مــشابــه بــعدی اســت. شــما بــا تــورم هــای پیاپی صــندوق هــای بــازنشســتگی را نــابــود می کنید. بی ثــباتی نــقدینگی وبی ثــباتی قیمت هــا هــمه مـــــعلول متغیر کلیدی نـــــرخ ارزاســـــت. کدام کشور چنین سیاســـــــتی اتـــــــخاذ می کند؟ این سیاسـت هــا شــما را خــلاص نمی کند وبــازهـم تکرارمی شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....