تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 - 13:35
کد خبر : 117100

نشست پشت درهای بسته برای بازار ارز

نشست پشت درهای بسته برای بازار ارز

بسیاری از اقتصاددانان باور دارند بازار در شرایط فعلی گرفتار هیجان و ترس شده است و راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا شاید بتواند اثر محدودی در تعادل بازار ارز داشته باشد، اما در کنار آن دولت باید جهت انتظارات را تغییر دهد. اقتصاددان: به دنبال تداوم نوسانات ارزی کشور، نهاد مرکزی بازار ساز تصمیم

بسیاری از اقتصاددانان باور دارند بازار در شرایط فعلی گرفتار هیجان و ترس شده است و راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا شاید بتواند اثر محدودی در تعادل بازار ارز داشته باشد، اما در کنار آن دولت باید جهت انتظارات را تغییر دهد.

اقتصاددان: به دنبال تداوم نوسانات ارزی کشور، نهاد مرکزی بازار ساز تصمیم گرفت که نقشه جدید خود برای کاهش هیجانات ارزی را پیاده سازی کند و در همین راستا مرکز مبادله ارز و طلا در دومین روز اسفند ماه سال جاری افتتاح شد.

هدف از تشکیل مرکز مبادله‌ ارز و طلا

دولت با راه اندازی این مرکز به دنبال این است تا نیازهای واقعی را شناسایی کند و دست دلالان ارزی را در مسیر عرضه و تقاضا کوتاه کند.

رشد دلار همزمان با انتشار سرفصل ۶۳ گانه مصارف ارزی

در روزهای پایانی هفته قبل جزئیات جدیدی از فعالیت مرکز مبادله و سرفصل ۶۳ گانه مصارف ارزی منتشر شد.

همزمان با انتشار جزئیات جدید در روز پنجشنبه گذشته برخی از سایت ها و کانال ها مدعی بودند که نرخ دلار رشد کرده بود.

تقاضاهای جامانده از مرکز مبادله

به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی سرفصل‌های ارائه شده از جانب مرکز مبادله می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز‌های جامعه را پوشش دهند، اما همچنان نیاز‌هایی وجود دارد که در این لیست به آنها اشاره نشده و متقاضیان برای رفع نیاز خود ناچارند به بازار آزاد روی بیاورند.

از جمله این نیاز‌های ذکر نشده می‌توان به تقاضاهای جا مانده از مرکز مبادله اشاره کرد.

در نتیجه با برطرف نشدن انگیزه‌های این‌چنینی در بازار رسمی، افراد ناچارا به معاملات غیر‌رسمی روی آورده و نه تنها شرایط بازار ارز کنترل نشده، بلکه تجمیع متقاضی با عدم وجود عرضه‌کننده مناسب مواجه شده که این خود زمینه‌ساز رشد قیمت می‌شود. چرا که هدف اصلی عرضه‌کنندگان بازار غیر‌رسمی یا همان دلالان بازار آزاد کسب سود شخصی بوده و عموما این افراد از نوسانات قیمتی نسبت به شرایط ثبات، سود بیشتری کسب می‌کنند.

در نتیجه به عقیده تحلیلگران در صورت تمایل نهاد بازار‌ساز به کاهش هرچه بیشتر نوسانات ارزی، تشکیل سامانه‌ای برای تجمیع تمامی نیاز‌های جامعه و تک نرخی کردن ارز در بازار باید به گونه‌های غیر‌خدماتی نیاز‌های ارزی نیز توجه شده تا از شلوغ شدن بازار غیر‌رسمی جلوگیری شود.

بازار ارز گرفتار ترس و هیجان

بسیاری از اقتصاددانان باور دارند بازار در شرایط فعلی گرفتار هیجان و ترس شده است و راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا شاید بتواند اثر محدودی در تعادل بازار ارز داشته باشد، اما در کنار آن دولت باید جهت انتظارات را تغییر دهد و برای مدیریت تورم و به تبع آن انتظارات تورمی هم برنامه داشته باشد.

سیگنال دهی درهم به بازار ارز

از نگاه تحلیلگران ارزی یکی از دلایل رشد دلار در چند وقت گذشته ناشی از پیشروی قیمت درهم و رشد ارزش دلار در بازارهای مجاور تهران بوده است.

اولین شرط کاهش قیمت دلار؛ افزایش حواله ارزی

به باور این دسته از فعالان، در صورتی که نهاد سیاستگذار در بخش حواله ارزی چاره ای بیندیشد و عرضه در این بخش را افزایش دهد این امر ممکن‌ است تا حدودی از التهابات ارزی کشور کم کند.

مُسکن کوتاه مدت در بازار ارز

از سوی دیگر تحلیلگران ارزی باور دارند عرضه ارز صرفا به عنوان یک مُسکن کوتاه مدت عمل خواهد کرد و دلیل اصلی رشد دلار ناشی از عدم اطمینان مردم به مسائل سیاسی و اقتصادی بوده است.

دومین شرط کاهش نرخ دلار

به باور این دسته دولت تا زمانی که چشم انداز روشنی از مسائل داخلی و بین المللی ارائه ندهد کاهش چشمگیر نرخ دلار در بلند مدت دور از انتظار خواهد بود.

رشد دلار در پشت خط

روز گذشته برخی از معامله گران پشت خطی با برجسته کردن اخبار منفی از جمله تحریم ها، برجام، مسائل آژانس و… سعی کردند با جوسازی نرخ دلار پشت خطی را بالا ببرند. بنابراین عده ای از معامله گران نرخ دلار در روز جاری را صعودی پیش بینی کردند.

دلار از ریل صعود خارج می شود؟

با این حال شماری از معامله گران انتظار دارند بازارساز در ابتدای هفته جاری برای جلوگیری از رشد بی رویه دلار، عرضه خود را به شکل معنادار بالا ببرد و قیمت دلار را از ریل صعود خارج سازد.

نشست پشت درهای بسته برای بازار ارز

طبق خبرهای منتشر شده قرار است امروز شنبه ۶ اسفند ماه نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی بازار ارز و نوسانات موجود در این بازار، با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، برگزار شود.

این نشست بنا بود در روز چهارشنبه سوم اسفند ماه برگزار شود که به دلیل فوت یکی از منسوبان رییس کل به هفته بعد موکول شد.

این دومین استیضاح دلار در دولت رئیسی است. پیش از این نیزصالح آبادی، رییس اسبق بانک مرکزی در ۴ دی ماه برای ارائه توضیحات در رابطه با نوسانات ارزی به بهارستان فراخوانده شده بود.مدتی بعد از اولین استیضاح صالح آبادی عزل شد و فرزین آمد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....