تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 13:34
کد خبر : 123646

نخستین نمونه خودرو ملی با نام «طلوع آزادی» به زودی به بازار می‌آید!

نخستین نمونه خودرو ملی با نام «طلوع آزادی» به زودی به بازار می‌آید!

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم. اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۳؛ سازمان پست ایران تشکیل می‌شود

به موجب لایحه‌ای که دولت آماده تقدیم به پارلمان کرده است، اداره کل پست تهران منحل می‌گردد و به جای آن سازمان پست ایران تشکیل می‌شود که وابسته به وزارت پست و تلگراف خواهد بود.

هدف این سازمان توسعه و نگاهداری و بهره‌برداری شبکه پست در داخل کشور، همچنین برقراری ارتباط پست با سایر کشورهای جهان است و علاوه‌بر قبول و حمل و توزیع مرسولات مانند نامه‌های سرباز و سربسته، کارت پستال‌ها، اعلانات، اوراق چاپی، هرگونه آگهی و فهرست‌های قیمت و انواع مطبوعات به ایجاد سرویس اشتراک روزنامه‌ها و مجلات مبادرت خواهد کرد.

سازمان پست ایران به موجب لایحه جدید موظف است نمونه‌های بازرگانی، بسته‌های کوچک، امانات پستی را به مقصد برساند و حوالجات پستی و چک‌های پستی را صادر و پرداخت نماید و هر خدمت دیگری که براساس قانون یا توافق بین سازمان و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی یا عام المنفعه و یا شرکت‌های دولتی و یا موسسات وابسته به دولت و یا موسسات خصوصی به سازمان محول می‌شود، انجام دهد.

پنجم اردیبهشت ۱۳۷۳؛ نخستین نمونه خودرو ملی با نام «طلوع آزادی» به زودی به بازار می‌آید

مهندس رضا ایرانخواه، «مدیرعامل سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» جزئیات طراحی و ساخت خودرو ملی کشور را تشریح کرد.

وی گفت: نخستین نمونه‌های خودرو ملی در سال‌جاری تحت‌عنوان «طلوع آزادی» عرضه می‌شود تا در مراکز مختلف مورد تست قرار گیرد.

وی افزود: طرح سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از امکانات موجود برای تولید خودرو ملی تدوین و تقدیم مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا شد و مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، سازمان جهاد خودکفایی سپاه بر روی ساخت خودرو ملی سرمایه‌گذاری کند تا اقشار مختلف مردم بتوانند از این نوع خودرو بهره‌مند شوند.

مهندس ایرانخواه یادآور شد: اجرای پروژه ساخت خودرو ملی از ۶ ماه قبل شروع شده است و در آینده نزدیک نمونه‌های خودرو ملی با نام «طلوع آزادی» برای تست در آزمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: جهاد خودکفایی سپاه پاسداران با مساعدت مسوولان بلندپایه کشور و به‌منظور تولید خودرو ملی با راندمان بالا، قیمت تمام‌شده و کیفیت بالادست به تولید انبوه این خودرو خواهد زد.

تلاش شده است تمامی قطعات خودرو ملی در واحدهای مختلف صنعتی کشور تولید شده؛ به‌گونه‌ای که نیاز به سرمایه کلان نداشته باشد. بررسی‌های کارشناسان ما نیز نشان می‌دهد این امکان در داخل کشور امکان‌پذیر است.

وی با قدردانی از دو تن از استاندان دانشگاه علم و صنعت به اسامی مهندس نبوی و مهندس فرخ‌نیا گفت: طرح ساخت خودروی ملی را این عزیزان طراحی کرده‌اند و برای نخستین بار است که در میان کشورهای جان سوم، ایران به این مهم دست یافته است.

پنجم اردیبهشت ۱۳۸۳؛ ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهای وارداتی

پنج شرکت تویوتا، بی‌ام‌و، میتسوبیشی، هیوندایی و لادا آماده ورود به بازار ایران و رقابت سخت با یکدیگر می‌شوند. قیمت ارزان‌ترین خودروی وارداتی لادا و هیوندایی اکسل است که لادا با قیمت کارخانه مادر که در حدود سه میلیون تومان است، با جمع سود و عوارض گمرکی، حقوق ورودی، مالیات و هزینه حمل‌و‌نقل حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. این خودرو کیفیتی در حد پراید دارد و از نظر موتور قدرتی مانند پژو ۴۰۵ دارد.

گران‌قیمت‌ترین خودروی وارداتی نیز بی‌ام‌و AX5 و تویوتا لکسوس ۴۳۰ خواهند بود.

بی‌ام‌و AX5 با قیمت کارخانه‌ای ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با اعمال ۱۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق ورودی و عوارض گمرکی، سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عوارض، احتمالا قیمتی در حدود ۲۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد.

تویوتا لکسوس ۴۳۰ لوکس‌ترین خودروی ژاپنی نیز با قیمت کارخانه‌ای ۳۶ میلیون تومان با اعمال عوارض گمرکی و حقوق ورودی به میزان ۱۲۱ میلیون تومان و عوارضی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مالیاتی در حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمتی بدون اعمال سود و هزینه حمل و نقل در حدود ۱۶۱ میلیون تومان خواهد داشت.

هم‌اکنون شرکت بی‌ام‌و تقریبا به انتهای مراحل سخت واردات خودرو به ایران رسیده است و شرکت تویوتا نیز وضعیتی مشابه بی‌ام‌و دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....