تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1402 - 11:33
کد خبر : 161243

نبود نقدینگی در دست مردم عامل کسادی بازار

نبود نقدینگی در دست مردم عامل کسادی بازار

دیگر از آن همه شور و شوق برای رسیدن فصل بهار در جامعه خبری نیست. این روزها در اکثر خیابان‌ها و بازارهای شهر مردم با لبخندی بر لب در حال خرید مایجتاج خود بودند. نه خیلی زیاد و مفصل که حتی در حد دلخوشکنکی برای بچه‌ها و خانواده اما حالا هر چه بیشتر به چهره

دیگر از آن همه شور و شوق برای رسیدن فصل بهار در جامعه خبری نیست. این روزها در اکثر خیابان‌ها و بازارهای شهر مردم با لبخندی بر لب در حال خرید مایجتاج خود بودند. نه خیلی زیاد و مفصل که حتی در حد دلخوشکنکی برای بچه‌ها و خانواده اما حالا هر چه بیشتر به چهره آدم‌ها نگاه می‌کنی غم‌ها سنگین‌تر و بی‌تفاوتی نسبت به از راه رسیدن بهار بیشتر به چشم می‌آید. حتی استقبال از رمضان هم مثل سال‌های گذشته نبود. خیلی‌های این روزها را با سختی روزه می‌گیرند چرا که سفره‌های سحر و افطارشان دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد و به حداقل‌ها بسنده کرده‌اند. خیلی از افراد وقتی قیمت‌هایی که روی اجناس خودنمایی می‌کنند را می‌بینند فقط آهی می‌کشند و می‌گذرند چرا که توان خرید خیلی وقت است از زندگی بسیاری از افراد رخت بربسته است. علی‌رغم همه شعارها و وعده‌هایی که مسوولان می‌دهند نه می‌توان به عنوان یک بازنشسته با دریافت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی به دنبال خرید مایحتاج شب عید رفت و نه به عنوان یک کارگر با حقوقی که به سختی ۹ میلیون تومان می‌شود و عیدی که اغلب کارفرما به سلیقه خودش آن را کم و زیاد می‌کند برنامه خاصی برای روزهای عید داشت. وقتی قیمت آجیل شب عید از کیلویی یک میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به کیفیت و نوع آجیل‌های موجود در آن به بیش از یک میلیون ۸۰۰ هزارتومان هم می‌رسد برای خیلی‌ها درک این رقم‌ها بسیار سخت است. اصلا خیلی‌ها هستند که از پس خرید یک کیلو تخمه آفتابگردان به قیمت ۴۰۰ هزار تومان هم برنمی‌آیند چه برسد به اینکه بخواهند آجیل چندمیلیونی خریداری کنند.

ایستادن در صف گوشت در شأن مردم ایران نیست

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، همین وقت پیش بود که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اظهارنظری عنوان کرد ایستادن در صف گوشت دور از شأن مردم ایران است آن هم در این سرمای زمستان و البته این قضیه ربطی به تحریم‌ها ندارد.

او همچنین با اشاره به این مساله که دولت سیزدهم افتخار خود را کاهش تورم می‌دانست و الان قیمت برخی اقلام به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد افزود: ۹۰ درصد مشکلات موجود در جامعه مربوط به مدیریت است و باید این مساله هر چه زودتر مورد توجه قرار بگیرد.

ایستادن در صف‌های طولانی  و دست خالی برگشتن به منزل

این روزها اما اتفاق دیگری رخ داده است. شاید عزت‌الله ضرغامی ایستادن در صف گوشت را دور از شان مردم ایران بداند اما نکته غم‌انگیز‌تر این است که بسیاری از افراد که عمدتا قشر بازنشسته و کارگر جامعه هستند ساعت‌ها در این صف‌های طویل می‌ایستند و در نهایت هم به دلیل کمبودها دست خالی به منزل می‌روند. از سوی دیگر قطعا دست به یقه شدن برای دریافت ۲ کیلو گوشت به نرخ دولتی هم اصلا در شان مردم نیست اما وقتی پای فقر به میان بیاید دیگر شان و منزلتی برای کسی باقی نمی‌گذارد. این اتفاقات هر روز در جامعه ما رخ می‌دهد. بسیاری از اصناف مختلف کاهش قدرت خرید مردم طی سال جاری را بی‌سابقه می‌دانند. در واقع خیلی‌ها دیگر حتی به خرید لباس و کفش شب عید هم فکر نمی‌کنند و تنها تلاششان این است که بتوانند معیشت خود را به هر شکلی شده سر و سامان بدهند.

کالا هست اما مشتری نیست

طی این سال‌های اخیر هر بار مردم از مشکلات معیشتی خود گلایه کرده‌اند مسوولان با افتخار اعلام کرده‌اند که هیچ کمبودی در بازارهای کشور وجود ندارد و اقلام خوراکی و… به وفور یافت می‌شود اما هیچ کدام از این مسوولان به قدرت خرید مردم که هر روز بیشتر از روز قبل کاهش می‌یابد اشاره‌ای نکرده‌اند. حالا هم در روزهای پایانی سال بسیاری از کاسبان بر مساله وجود کالا تاکید دارند اما آنها از نبود مشتری گلایه می‌کنند.

علیرضا یکی از کسبه بازار میوه و تره بار به «تعادل» می‌گوید: این روزها قیمت تمام شده میوه‌ها برای ما هم زیاد است چه برسد مردم که قرار است با چند دست واسطه آن را خریداری کنند. البته مساله اینجاست که قیمت‌ها در تمام سطوح افزایش پیدا کرده از بذر گرفته تا قیمت کارگر برای کار در مزارع و باغ‌ها تا قیمت حمل و نقل و… به همین خاطر بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند اگر امکان حمل و نقل دارند به‌طور مستقیم از بازار تره بار خرید کنند وگرنه این میوه‌ها وقتی به مغازه‌های داخل شهر برسد قیمت‌های نجومی خواهد داشت.

او می‌افزاید: حتی خرید از اینجا هم برای خیلی‌ها دیگر امکان پذیر نیست. بسیاری افراد اینجا می‌آیند برای اینکه میوه‌های لهیده و مانده ته بار را از ما بخرند. اکثرا افراد سالمند هستند و می‌گویند با حقوق ناچیز بازنشستگی توان خرید میوه‌های تازه و رسیده را نداریم.

وقتی بازار خوراکی‌ها خراب است – بازار پوشاک افتضاح است

مازیار یکی از کسبه حاضر در بازار تهران که مغازه فروش پوشاک دارد در این باره به «تعادل» می‌گوید: مردم قدرت خرید مایحتاج زندگی خود را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند به فکر خرید لباس و کفش باشند. سال‌های گذشته در این روزها اکثر اجناسی که در مغازه داشتیم فروش رفته بود به آخر باری که برای شب عید آورده بودیم می‌رسیدیم اما طی سه سال گذشته هر سال وضعیت بدتر می‌شود.

او می‌افزاید: به جرات می‌توانم بگویم یک سوم بار امسال را هم نفروختیم و از همین الان دلشوره و اضطراب چک‌های فروردین را داریم. همه می‌آیند قیمت می‌کنند و می‌روند. از هر ده نفری که قیمت می‌پرسد شاید یک نفر خریدی ارزان انجام بدهد. خیلی از کاسب‌ها در همان سه سال کرونا ورشکسته شدند و مغازه‌هایشان را جمع کردند اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند عاقبت ما هم همین می‌شود.

نبود نقدینگی در دست مردم باعث کسادی بازار پوشاک

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز درباره میزان فروش پوشاک در بازار شب عید گفت: تفاوت بازار امسال با سال‌های گذشته این بود که بعد از یک بازار تابستانه متوسط رو به ضعیف و یک بازار زمستانه بسیار ضعیف با بازار شب عید ضعیف‌تری مواجه شدیم.

مجید افتخاری با بیان اینکه برای طرح فروش اعتباری «عید تا عید» پیش از اجرا به فعالان اقتصادی فراخوان نداده بودند، گفت: بنابراین بازیگران اصلی حوزه پوشاک در این طرح حضور ندارند و محتوای سایت فروش اعتباری هم بسیار پراکنده است، اما این ظرفیت وجود داشت که طرح خیلی بهتر اجرا شود.

او با بیان اینکه به جز دو پنجشنبه آخر سال استقبال قابل توجهی از بازار پوشاک نشد، گفت: نبود نقدینگی در دست مردم به دلیل شرایط اقتصادی و سیاست‌های انقباضی دولت در پایان سال از جمله مهم‌ترین دلایل کمبود نقدینگی است. در اصل در دو ماه پایانی سال که اوج کار صنایعی مثل پوشاک بود، علاوه بر نوسان نرخ ارز، عرضه اوراق قرضه ۳۰ درصدی و پیش فروش خودرو بخش زیادی از نقدینگی را از طبقاتی که هنوز توان خرید پوشاک را دارند گرفت. همچنین عوامل مخل در نظام عرضه از جمله قاچاق و حضور گسترده دستفروشان از جمله عوامل مهم کاهش تقاضای واحدهای صنفی در بازار شب عید بود، اما مهم‌ترین عامل این است که پوشاک دیگر در اولویت بخشی از دهک‌های جامعه نیست و مردم منابع درآمدی خود را در بخش‌های مهم‌تری هزینه می‌کنند.

افتخاری با اشاره به اینکه اگر بخش‌هایی مثل پوشاک، آجیل، خشکبار و غیره بازار شب عید مناسبی نداشته باشند کل سال دچار مشکل می‌شوند، تصریح کرد: بنابراین باید از این صنایع حمایت کرد و دلیل ندارد که در آستانه بازار شب عید با این حجم نمایشگاه بهاره برگزار شود.

او در ادامه با اشاره به برخی مشکلاتی که سامانه مؤدیان برای واحدهای صنفی ایجاد می‌کند، گفت: دولت اعلام کرده از تاریخ اول دی ماه کسانی که در سال بیش از ۱۸ میلیارد تومان گردش مالی داشتند باید هر هفته خریدهای خود را در سامانه جامع مالیاتی ثبت کنند و در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند، اما بخش قابل توجهی از اصناف از این موضوع هیچ اطلاعی ندارند. همین موضوع اخیرا بازار طلا را دچار مشکل کرد و این تجربه نشان می‌دهد که باید پیش از اجرای طرح به ذی‌نفعان آگاهی داده شود.

به گفته عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک بخشی از افزایش قیمت ارز و طلا به دلیل همین چالش دولت با طلافروشان بود که باعث شد که آنها بخشی از سرمایه خود را از کشور خارج کنند. در اصل بخشی از این قوانین درست هستند اما زمان مناسبی برای اجرای آنها انتخاب نشده است، بنابراین باید در این حوزه تدبیری اندیشیده شود. نکته دوم نظارت‌های اماکن در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برخی از آنها منجر به پلمب واحدهای صنفی می‌شود، اما در مقابل بر فعالیت کالاهای قاچاق محرز نظارت کافی صورت نمی‌گیرد. در اصل در همه طرح‌های نظارتی سازمان‌های مربوطه اول به سراغ واحدهایی می‌روند که به شکل قانونی فعالیت می‌کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....