تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1402 - 20:33
کد خبر : 160406

مهار تورم در روسیه با سیاست های اقتصادی نابیولینا

مهار تورم در روسیه با سیاست های اقتصادی نابیولینا

اگر بخواهیم عملکرد بانک مرکزی روسیه و به‌طور کلی اقتصاد این کشور را در نزدیک به بیست سال گذشته بررسی کنیم، از کنار یک اسم نمی‌توانیم به سادگی عبور کنیم؛ الویرا نابیولینا زنی اقتصاددان با اصالت تاتار که از سال ۲۰۰۰ خود را در حلقه نزدیکان پوتین جای داد. قبل از اعمال اصلاحات در اقتصاد

اگر بخواهیم عملکرد بانک مرکزی روسیه و به‌طور کلی اقتصاد این کشور را در نزدیک به بیست سال گذشته بررسی کنیم، از کنار یک اسم نمی‌توانیم به سادگی عبور کنیم؛ الویرا نابیولینا زنی اقتصاددان با اصالت تاتار که از سال ۲۰۰۰ خود را در حلقه نزدیکان پوتین جای داد.

قبل از اعمال اصلاحات در اقتصاد روسیه، خطراتی از جمله سقوط بهای نفت، تضعیف ارزش پول ملی، افت شدید حجم ذخایر ارزی، تورم دورقمی، رشد بانکداری سایه، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا خصوصا تشدید تحریم‌های صنعت نفت و انرژی، افت شدید نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و در نهایت بدتر شدن وضعیت جنگ تجاری در جهان مهم‌ترین خطرها برای اقتصاد این کشور بودند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اندیشکده سرآمد، نابیولینا از سال ۲۰۱۳ میلادی ریاست بانک مرکزی روسیه را برعهده گرفت و ظرف ۵ سال ابتدایی فعالیت خود با چالش‌های اشاره شده دست و پنجه نرم کرد اما با اعمال اصلاحات به تدریج توانست اقتصاد روسیه را اصلاح و به مرحله ثبات برساند به نحوی که در برابر شوک‌های اقتصادی خارجی تاب آور کرد. خانم نابیولینا معتقد است که بانک مرکزی کشورش مجموعه‌ای از مقررات را توسعه داده است که هر بانک بزرگی در وضعیت مواجهه با تحریم‌های شدید واشنگتن به آن‌ها نیاز دارد.

بانک مرکزی روسیه در زمان مدیریت نابیولینا در تلاش برای توقف جریان کاهش ارزش روبل، نرخ بهره را بالا برد، تورم را مهار کرد و از نوامبر ۲۰۱۴ نرخ شناور برای ارز برقرار شد. به این ترتیب بود که نظام مالی روسیه به تدریج به ثبات رسید و همین مقدمه‌ای برای بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به بازار بزرگ این کشور شد. دست‌آخر نابیولینا توانست تورم این کشور را در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به نصف کاهش دهد و به پایین‌ترین میزان خود از زمان فروپاشی شوروی برساند. نابیولینا به طور قابل توجهی کار خود را برای پاکسازی بخش بانکی روسیه از بانک های پر ریسک و ناپایدار افزایش داد، او از هدف گذاری تورمی حمایت کرد و به عنوان رئیس بانک مرکزی روسیه، انتقال به این رژیم را کامل کرد.

پیش از نابیولینا، شیوه برخورد با بحران‌ها تابع یک الگوی تکراری بود. برای نمونه در بحران ارزی فقط به تزریق ذخایر و افزایش نرخ بهره بسنده می‌شد. نابیولینا گرچه این الگوی تکراری را در کوتاه‌مدت به کار گرفت، اما در ادامه به سراغ هسته‌های ایجادکننده بحران رفت. ابرتنظیم‌گر شدن بانک مرکزی روسیه، استفاده از دو ابزار نرخ بهره و شناور سازی نرخ دلار، اصلاح ساختار بودجه، ارتقای وضعیت حاکمیت شرکتی و بهبود فضای کسب و کار کانون اصلاحات صورت گرفته توسط این رئیس‌ کل موفق است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....