تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 - 14:58
کد خبر : 56384

📋🖊️درس هایی از مراسم تحلیف، مشت فیدل کاسترو یا مغز مهاتیر محمد؟!!

📋🖊️درس هایی از مراسم تحلیف، مشت فیدل کاسترو یا مغز مهاتیر محمد؟!!

چکیده:
در دنیای امروز دیپلماسی دارای آداب و مهارت هاتی است که تقریباً بُعد بین المللی و عرف پذیرفته شده ای دارد. ایرانیان از دیرباز مهارت ارتباطات بین المللی را داشته و این در فرهنگ ایران باستان نهادینه شده است. در جهان سیاست امروز هر یک کلمه و حتی یک کاما و نقطه مفهوم و تفسیر خاص خود را دارد.ضرورت تهیه سخنرانی های مقامات دولت بویژه ریاست جمهوری در عرصه بین المللی با دقت و حساسیت فراوان بیش از همیشه ضروری به نظر می رسد که گفته ها و ناگفته ها و بایدها و نبایدها را بایستی با دقت نظر فراوان در آن جست و جو کرد به گونه ای که خروجی کار به حفظ و تقویت منافع ملی ما بینجامد.

🗓️🗒️📖📚📙✏️🖋️

به نام خداوند لوح و قلم
حقیقت نگار وجود و عدم
خدایی که داننده رازهاست
نخستین سرآغاز آغازهاست

20200504 000429 اقتصاددان نوشته

✍️دکتر سیدیعقوب موسوی
عضو شورای سیاستگذاری اقتصاددان و متخصص بیوانرژی و فیزیولوژیست گیاهان زراعی

✅روز سه شنبه مراسم تنفیذ و روز پنج شنبه مراسم تحلیف را به طور زنده از تلویزیون تماشا کردم و نکاتی به ذهنم رسید که برای عبرت آیندگان تذکر و یادآوری می نمایم:

🟢۱- مسئولیت ها در این دنیا امانت هستند. بر اساس آموزه ای از امیرالمومنین علی (ع):
الفرصه تمُّر مرّ السحاب فانتهرزوا فُرَصَ الخَیّر. فرصت‌ها مانند ابر از افق زندگی می گذرند مواقعی که فرصت‌های خیر پیش می آیند غنیمت بشمارید و از آن ها استفاده کنید.
رسم قدرشناسی حکم می کند که در مقام پذیرش مسئولیت یادی از گذشتگان برای انجام کارهای خیری که انجام داده اند بشود خاصه آن که برخی از روسای جمهور محترم الان در این دنیا نیستند و اگر خدای ناکرده هم کم کاری ها یا اشتباهاتی هم از آنان سر زده در این جلسه رسمی بین المللی به روی آنان نیاوریم.

🔴۲- دنیا دار مکافات عمل و سخن است هر گونه که با قبل از خود برخورد نمائیم بدون کم و کاست بعد از ما نیز با ما برخورد می نمایند. بر اساس تعالیم مرحوم پدر و هرآنچه مادرم در تربیت من کوشیدند و آنان همواره از این فرزند کوچکشان خواستند و همچنین در درسی که از جانشینی مهندس سیدمحمد حسین شریعتمدار به جای شادروان مهندس مطهری آموختم و در جلسه ای که با غم و اندوه از مهندس مطهری یادی کردند و به قول خودشان بر روح آن سید بزرگوار درود فرستادند من از ته دل ایشان را به سبب این قدرشناسی تحسین کردم و اگر حمل به خودستایی نباشد فقط و فقط به خاطر بیان یک تجربه موفق زنده و در عالم واقعی می پردازم. به خاطر می آورم در دو سازمان در دو استان مختلف که مسئولیت گرفتم وظیفه خودم دانستم فضایی به وجود آورم که سازمان به حرکت رو به جلوی خود استمرار بخشد و از تکاپو نیفتاده و درگیر حاشیه نشود و به همین سبب در همان روز اول گفتم رییس سازمان قبلی هر چه در توان داشت انجام داد و از امروز بنده جانشین ایشان هستم و اگر نقطه ضعفی وجود دارد من مسئولم و گناه او نیست و من مقصر هستم و اجازه ندادم کسی پشت سر ایشان حرفی بزند و دقیقا دو رییس سازمان بعدی جانشینم در همان استان ها هم همین برخورد و بلکه بهتر از آن را با من داشتند و مرا عزیز شمردند و کرامت نمودند که البته از اصالت خانوادگی و بزرگی خودشان بود و این رسمی است که باید سرمشق و درس این سرای کهنی شود که ادب و احترام و عزت انسان ها پایه آن است. بنا به آموزه سعدی صاحب سخن:
هر که به تأدیب دنیا راه صواب نگیرد، به تعذیب عقبی گرفتار آید. وَلَنُذیقَنَّهُم من العَذاب الأدنی دوُنَ العَذابِ الأکبرِ
 و بدین سبب از آقای رییس جمهور محترم هم که سید بزرگواری است تقاضامندم حتماً با کسانی که پشت سر اسلاف و روسای خود در عدم حضورشان صحبت می نمایند برخورد کنند.

🗒️۳-متن تهیه شده برای سخنرانی رییس جمهور محترم در مراسم تحلیف حاوی نکات مهم و امیدوار کننده ای بود در عین حال دارای ضعف ها و کاستی هایی هم بود که بدان اشاره می نمایم:

🗓️الف- این متن یک انشاء برای یک کلاس ۲۰ نفره نیست!! با توسعه وسایل ارتباط جمعی آقای رئیس جمهور قرار است از این تریبون با کل جمعیت بشری یعنی حدود بیش از ۷ میلیارد و هشتصدهزار نفر و بر اساس آمار رسمی و به رسمیت شناخته سازمان ملل متحد تعداد ۴۶ کشور در قاره آسیا، ۵۴ کشور در قاره افریقا، ۴۷ کشور در قاره اروپا،۲۷ کشور در آمریکای شمالی و مرکزی، ۱۲ کشور در امریکای جنوبی و ۱۹ کشور در اقیانوسیه صحبت کنند که احتمالاً دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی شان اگر حتی نماینده ای در جلسه نداشته اند، حتما سخنان رییس جمهور یک کشور را شنیده و ضبط کرده و روی کلمه کلمه ی آن بحث و تفسیر و تحلیل می نمایند و این اولین و مقدماتی ترین اسباب شناخت یک دولت جدید در عرصه ارتباطات بین المللی است.

🖋️ب- آیین دیوانی حکم می کند حتی به جهت حفظ ظاهر هم که شده (که البته این چنین نیز نباید باشد) از دولت و دولت های قبلی (حداقل در انظار جامعه جهانی) در جای خود تقدیر شود تا ذهنیت اختلاف شدید و شکاف عمیق درون حکومتی به بیرون از مرزها سرایت نکند و از تبعات منفی آن مصون بمانیم.

🔴ج- بیان مشکلات عدیده کشور توسط رییس جمهور و رییس مجلس و آثار و تبعات تحریم دقیقاً تحریم کنندگان را بیشتر به نیل به اهدافشان رهنمون می سازد و فشارهای آنان بر گلوی ما را افزونتر خواهد ساخت که گفته اند جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت؛ بیان این مسائل در این جلسه که هدفش انجام تشریفات رسمی تحویل و تحول رسمی دو دولت است نه ضرورت دارد و نه نتیجه می دهد که دقیقاً نتیجه عکس هم در پی خواهد داشت.سعدی شیراز می فرماید:

مگوی اندُه خویش با دشمنان
که لاحول گویند شادی کنان

🚫د-شأن  و جایگاه والای ریاست محترم جمهوری حکم می نماید که در آداب سخنوری و سخنرانی طرز بیان آرام، شمرده و با اعتماد به نفس را پیشه بگیرد و نه با تحکم و فریاد و دنیا باید آرامش و اعتماد به نفس را در کلام و رفتار یک رییس جمهور کشور ۸۴ میلیونی احساس کند نه سرآسیمگی و به هم ریختگی  و عصبانیت را!!!

🗒️ ❤️و- آیین سخنرانی و تکلم حکم می کند که متون تهیه شده به اختصار تهیه شده و از اطاله کلام خودداری شود و ساختار آن باید منبعث از آداب برگرفته از تمدن کهن ایرانی و آموزه های دینی ما باشد که برجسته ترین آن ها رعایت احترام و مهمان نوازی و خوشامدگویی و سپس اعلام آمادگی برای گسترش صلح و دوستی و صفا از همسایه ها گرفته تا قطب شمال و اقیانوسیه و کاناداست و هر گونه بحثی که شائبه غیر از این را در ذهن متبادر سازد آثار و تبعات منفی را در پی خواهد داشت و کل این سخنان حداکثر باید دریک تا دو صفحه خلاصه شود و نه بیشتر.

📖🌹ح-با توجه به ادبیات کهن و تمدن بی نظیر سرزمین ما بایسته می بود که در ابتدای دست نوشته چند بیتی از شعرای والامقام ایران باستان در باب آغاز گفت و گو خوانده می شد.

🚫ط-در دنیای امروز روش های فیدل کاسترویی و مشت های گره کرده رنگ باخته و دنیای پر از رقابت و انحصار امروز منطق گفت و گوی مهاتیر محمد را خیلی بهتر می پسندد و می پذیرد.

اما چند پیشنهاد برای جناب آقای رییس جمهور:

🔶۱-هیچ کجای دنیا رییس جمهور متن سخنرانی اش را خودش تهیه نمی کند از لحاظ محتوایی، در متون سخنرانی تیمی مرکب از نویسندگان، استادان ادبیات و آیین نگارش پارسی و انگلیسی، حقوقدانان، اقتصاددانان، جامعه شناسان، مورخان، استادان علوم سیاسی، استادان روابط بین الملل، استادان روانشناسی و متخصصان آن موضوع خاص برگزینید و قبل از نهایی شدن متن تاییدیه آنان را بگیرید.

🔷۲- از نظر شکلی نیز در باب آیین سخنوری و متخصصان سخنرانی و آداب آن از جمله تنظیم تُن صدا و فحوای کلام و زبان بدن ( Body language ) و نحوه تکلم و سکوت و بالابردن و پایین آوردن به موقع نوانس و حتی مایه یا تونالیته صدا در کنار سایر تکنیک ها مانند نورپردازی و موقعیت ایستادن یا نشستن و نوع و رنگ لباس بس مهم بوده و بر مخاطب موثر است.

🟩۳- پیشنهاد می شود تیمی قوی برای انتخاب متون سخنرانی در فضای عمومی جامعه انتخاب نموده و تا جایی که ممکن است سخنان خود را از روی این نوشته ها در مجامع اعلام کنید تا سخنرانی های شفاهی و فی البداهه که احتمال بیان نکاتی دور از موضوع به صورت سهوی در آن بیشتر است (مولانا می فرماید:
نکته ای کان جست ناگه از زبان
همچو تیری دان که جست از آسمان)

و نیز مدیریت زمان در سخنرانی که بسیار بسیار مهم است نیز محقق می شود.
 
🟥۴-در سخنرانی ها لزومی به بیان بسیاری از مسائل تنش زا حتی واقعیات موجود که بر کارکرد و تاثیر سخنرانی اثرات ناخوشایند دارد؛ نبوده  و طبق فرمایش قرآن کریم:
وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ. (اسرا -۵۳) و به بندگانم بگو سخنى که بهتر است بگوئید.

و سیاستمدار موفق کسی است که از ظرفیت های گردهم آوری آب و برکه برای ملت خود ماهی بگیرد نه آب را کدر کند و ماهی ها را به دریای همسایه فراری دهد.
 
🔻۵- یک لحظه تصور کنید در میدان ولی عصر در میان مردم کوچه و بازار ایستاده اید و می خواهید این متن را با صدای بلند بخوانید و فکر کنید آن جمعیت چه واکنشی نسبت به شما دارند و چه درصدی از آنان از آن ۷۰ درصدی از جامعه هستند که به شما رأی نداده اند!!!
 مهمتر از منافع ملی هیچ چیزی در آداب گفتگوهای بین المللی و حتی داخلی وجود ندارد و صحبت از آرای مردم هم نمک بر زخم هایشان می پاشد چرا که همین جمعیتی که از خواسته های آنان با تحکم صحبت می شود بیش از نیمی از واجدین شرایط برای رأی از حق قانونی خود علی رغم همه تاکیدات صرفنظر کرده و حدد ۷ درصدشان هم آرای باطله دادند که جمعا در حدود ۶۰ درصد جمعیت می شود. بنابراین هر گونه بازگشائی این گره کور و بیان این مسائل درون جامعه نمک بر زخم های آنان پاشیده و آثار و تبعات و بازخوردهای خوبی به همراه نخواهد داشت و حاکمیت باید به میان لایه های اجتماعی برود و صدای همنوا با آن ۶۰ درصد رای ناداده و باطله را بشنود به قول خدای سخن شیخ اجل :

آن که در راحت و تنعم زیست
او چه داند که حال گرسنه چیست

حال درماندگان کسی داند
که به احوال خویش در ماند

ای که بر مرکب تازنده سواری هش دار
که خر خارکش مسکین در آب و گل است

آتش از خانهٔ همسایهٔ درویش مخواه
کآنچه بر روزن او می‌گذرد دود دل است؛

و دولت جدید باید با آرامش و مطالعه علل رویگردانی مردم از دو جناح حاکم را به دور از تعصبات و جانبداری خطی و جناحی ریشه یابی نموده و سبب و موجبات این رویگردانی از صندوق و استفاده از حق مسلم خود بویژه در کلانشهرها و نسل جوان و فرهیخته جویا شود و سپس در پی علاج آن با عمل در دعوت به آرامش و جذب ملت و بازگشت اعتماد عمومی از دست رفته و نه حرف و شعار بتواند مسیر موفقیت جامعه را در پیش بگیرد.
توصیه آخر من این است که جناب آقای رئیس جمهور و دولت محترم ایشان عملکرد اخذ ۳۰/۰۱ درصد آرای خود از کل جامعه را در دور بعد با کار و تلاش و شایسته گزینی و پرهیز از ملاحظات و انحصارگرایی احزاب و گروه های سیاسی و اجتناب از به گروگان گرفتن پست ها و مناصب حساس اقتصادی و حاکمیتی، این مقبولیت را در جلب بیش از ۸۰ درصد از أرای مردم در صندوق ها به طور عام و جذب رأی بیش از ۹۰ درصد از آنان به عملکرد دولتشان به طور خاص را در دور بعدی در عمل اثبات نمایند و گر نه مصداق پندهای شیرین سعدی شیراز می شوند که گفته است:

هر چه زود بر آید، دیر نپاید

و همچنین دولت آغاز و پایانی دارد که ابتدا و انتهای آن ۴ تا حداکثر ۸ سال است و اگر خواهند که نامشان در ذهن تاریخ، ماندگار شود باید نان و آرامش مردم را تضمین کنند:

هر که در زندگانی نانش نخورند، چون بمیرد نامش نبرند
و گدای نیک انجام به از پادشای بدفرجام.

از صمیم قلب برای آقای رییس جمهور و دولت و ملت ایران آرزوی توفیق روزافزون دارم.

🌹🌷💐🌸🌴🌻🌾

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....