تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 10:03
کد خبر : 166172

هنرمندان گیلانی می توانند گیلان زمین را مهد هنر ایران کنند

هنرمندان گیلانی می توانند گیلان زمین را مهد هنر ایران کنند

سیدرضا اورنگ با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  سرزمین وسیع ایران در طول تاریخ ،قوم های مختلفی را در آغوش خود پناه داده است. متاسفانه در گذشت زمان و بر اثر جنگ هایی ویران کننده ،بخشی از این قوم ها را از مادر وطن جدا کرده و در سرزمین خود به اسارت کشیدند، اما

سیدرضا اورنگ با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  سرزمین وسیع ایران در طول تاریخ ،قوم های مختلفی را در آغوش خود پناه داده است. متاسفانه در گذشت زمان و بر اثر جنگ هایی ویران کننده ،بخشی از این قوم ها را از مادر وطن جدا کرده و در سرزمین خود به اسارت کشیدند، اما با این وجود همچنان فرهنگ ایرانی را فریاد می زنند.
ایران کشوری چهار فصل است با مردمانی شریف و فرهنگی غنی. هر گوشه ای از این سرزمین پهناور، قومی جای دارد که با فرهنگ و هنر خاص آن منطقه خودنمایی می کند. به جرات می توان گفت، غنا و تنوع فرهنگی ای که در ایران وجود داشته و دارد در جهان بی نظیر است.
یکی از قوم های ایرانی که سابقه ای دیرین و غیر قابل انکار دارد، قوم گیل است.
گیلانیان از دیر باز مردمی، وطن پرست، متدین، سخت کوش، بادانش و هنرمند، بوده و هستند. زبان شیرین گیلانی که گویش های مختلفی دارد از شاخصه های فرهنگ این منطقه از ایران بزرگ است.
گیلانیان هنرمندانی عاشق بوده و هستند که با هنر زندگی کرده و می کنند. موسیقی غنی این سرزمین در طول تاریخ گوش جان مردم را نوازش داده و می دهد. بزرگانی در این عرصه فعالیت کرده و می کنند. آنان، نه تنها در گیلان، بلکه در کل ایران شهره خاص و عام هستند.
هر گوشه این سرزمین محفلی برپاست که هنر در آنجا هنرنمایی می کند. مردم این سرزمین همواره فرهنگ و هنر غنی این سرزمین را پاس داشته و با جان و دل آن را حفظ کرده و می کنند.
گیلان خاستگاه بسیاری از هنرها بوده که تئاتر یکی از آنهاست. اولین نمایش نوین در گیلان زمین روی صحنه رفت و از آنجا به سراسر ایران گسترش یافت.
بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر ایران اصلیتی گیلانی دارند که تا ابد باید به آن ببالند. کمتر نمایشی است در پایتخت روی صحنه برود که یک یا چند هنرمند گیلانی در آن هنرنمایی نکنند.
هنرمندان این قوم قدیمی و فهیم،نه تنها در تئاتر، بلکه در عرصه سینما و تلویزیون نیز یکه تازی کرده و گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.
جای تاسف است که جمع بیشماری از هنرمندان گیلان زمین در پایتخت به فعالیت مشغول هستند. آنان باید در سرزمین مادری خود هنرنمایی کرده و دیگران را وادار کنند برای دیدن هنرشان از پایتخت و سرتاسر ایران به گیلان بیایند.
اگر هنرمندان گیلانی پایتخت را ترک کرده و به شهر و دیار خود بازگردند، تئاتر، سینما و تلویزیون در تهران آسیب جدی دیده و حرکت آن بسیار کند خواهد شد.
این درست است که امکانات در پایتخت قابل مقایسه با گیلان و دیگر مناطق ایران نیست، اما با همیاری هنرمندان و کمک مردم هنردوست و فهیم گیلان می توان بر کمبودها غلبه و هنر نمایش را در این منطقه به اوج رسانده و شهره خاص و عام کرد.
هنرمندان بسیاری هنوز در رشت و دیگر شهرهای گیلان زندگی می کنند، اما به دلیل محدودیت امکانات و برخی تنگ نظری ها، آن گونه که شایسته است نتوانسته و نمی توانند هنرنمایی کنند. باید استانداری، شهرداری ها و بخش خصوصی به مدد هنرمندان بیایند و دست آنان را بگیرند.
هنرمندان گیلانی توانایی و هوش بالایی دارند و می توانند با خلاقیت خود گیلان زمین را مهد هنر ایران کنند.
متاسفانه اختلافات و گاهی دشمنی هایی که بین هنرمندان عرصه های مختلف هنر در ایران و گیلان وجود دارد، باعث شده پیشرفت هنر کند شده و از سرعت پیشرفت آن کاسته شود. اگر این درگیری ها هرچه زودتر به پایان نرسد، هنر ایران زمین و به تبع آن گیلان آسیب های بیشتری خواهد دید.
هنرمندان باید اختلافات و دشمنی ها را کنار بگذارند و با اعتقادات و افکار مختلف حول محور هنر جمع شوند و چرخ های آن را به حرکت در آورند.
گیلان سرزمین هنر است، اما کمبود امکانات، چشم و هم چشمی ها، اختلافات عقیدتی، سیاسی، جبهه گیری ها و تنگ نظری ها موجب شده ،فعالیت های هنری در رشت و دیگر شهرهای استان کند و یا از حرکت بیفتد.
هنرمندان گیلانی، مسوولان و مردم، باید دست به دست هم بدهند و یکدل و یک زبان بر مشکلات و اختلافات فائق آیند تا هنر این سرزمین دوباره شکوفا شده و عطر افشانی کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....