تاریخ انتشار : شنبه 16 مهر 1401 - 16:39
کد خبر : 103882

مسئولیت اجتماعی چالشی در محصولات فناوری اطلاعات

مسئولیت اجتماعی چالشی در محصولات فناوری اطلاعات

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اجتماعی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: مسئولیت اجتماعی یک چالش مداوم در سراسر زنجیره تامین فناوری اطلاعات است. از استخراج مواد خام تا مونتاژ نهایی، ساعات کار، بهداشت و ایمنی و کار اجباری نمونه‌هایی از مسائل صنعت هستند. مانند صنایع نساجی و مبلمان، بیشتر تولید محصولات فناوری اطلاعات

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اجتماعی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

مسئولیت اجتماعی یک چالش مداوم در سراسر زنجیره تامین فناوری اطلاعات است. از استخراج مواد خام تا مونتاژ نهایی، ساعات کار، بهداشت و ایمنی و کار اجباری نمونه‌هایی از مسائل صنعت هستند.

مانند صنایع نساجی و مبلمان، بیشتر تولید محصولات فناوری اطلاعات در کشورهای کم‌هزینه و کم دستمزد انجام می‌شود، جایی که کارگران اغلب کمتر از کشورهای توسعه‌یافته‌تر حمایت می‌شوند و اشتغال کمتری تنظیم می‌شود. چرخه‌های محصول کوتاه‌تر و تقاضای فزاینده برای فناوری‌های جدید، فشار بیشتری را بر صنعت و زنجیره تامین پیچیده آن وارد می‌کند تا دستگاه‌های جدید را سریع‌تر و با هزینه کمتر ارائه کنند. نتیجه می تواند شرایط کاری نامناسب در سراسر زنجیره تامین باشد که سلامت انسان و جان کارگران را به خطر می اندازد.

چند موضوع عمده مسئولیت اجتماعی:

نقض قانون کار

ساعات کاری بیش از حد

کمبود وقت

کارگران زیر سن قانونی

تبعیض علیه زنان و کارگران مهاجر

کسر دستمزد به دلایل انضباطی

سطح دستمزد برای پوشش هزینه های اولیه زندگی بسیار پایین است

پرداخت های بیمه اجتماعی به درستی توسط کارفرما انجام نمی شود

سیستم های نامناسب برای ثبت ساعات کاری

فقدان مقررات بهداشتی و ایمنی کارگران

نداشتن مجوزهای لازم

عدم رعایت بهداشت صنعتی

محافظت ناکافی در برابر مواد خطرناک

خروجی های اضطراری نامناسب و غیر قابل دسترس

اقدامات ایمنی ناکافی در محل

کار اجباری

فقدان رویه هایی برای محافظت در برابر قاچاق انسان

تهدید به خشونت فیزیکی
محدودیت حرکت

کار تعهدی (بردگی بدهی)

کسر دستمزد

حفظ پاسپورت، شناسنامه یا فارغ التحصیلی

تهدید گزارش به مقامات

آزادی تشکل

محدودیت برای کارمندان برای سازماندهی آزادانه و مذاکره با مدیریت

زنجیره های تامین پیچیده دسترسی و شفافیت را دشوار می کند

برای کسانی که می خواهند مسئولیت اجتماعی بیشتری داشته باشند، یک مسئله اصلی پیچیدگی زنجیره تامین محصولات فناوری اطلاعات است. رایانه یا تلفن هوشمند می‌تواند شامل هزاران قطعه باشد و شبکه پیمانکاران فرعی که قطعات و مواد اولیه را تامین می‌کنند، شرکت‌های زیادی را در چندین قاره تحت پوشش قرار می‌دهد.

تولید یک فرآیند گام به گام است از معادن و میادین نفتی گرفته تا کارخانه های ذوب که در آن مواد خام تصفیه می شود، تا تولید موادی مانند پلاستیک که به نوبه خود در اختیار سازندگان قطعات قرار می گیرد. در نهایت، قطعات در یک یا چند کارخانه مونتاژ نهایی به محصول نهایی مونتاژ می شوند. صاحب برند که لوگوی او را روی محصول می بینید، به ندرت مالک کارخانه هایی است که محصول در آن تولید می شود. کدام کارخانه‌هایی که استفاده می‌شوند ممکن است در طول زمان متفاوت باشند.

پیچیدگی زنجیره تامین به این معنی است که تقریباً غیرممکن است که یک سازمان خرید بتواند منشا یک محصول را ردیابی کند یا بر شرایط تولید آن نظارت کند. به دست آوردن بینش در مورد این مسائل نیاز به تخصص، منابع و دسترسی متخصص دارد.

آنچه شما می توانید انجام دهید:
از فروشنده خود بپرسید که آیا کارگران کارخانه می توانند مشکلات را به صورت ناشناس و بدون خطر تلافی گزارش کنند.

تقاضا کنید که تامین کننده محصولات IT شما ریسک های پایداری را مدیریت کرده و باعث بهبود مستمر در زنجیره تامین شود.

اطمینان حاصل کنید که ادعاهای مسئولیت اجتماعی تامین کننده شما توسط یک طرف مستقل تأیید شده است. اگر منابع لازم برای انجام آن را خودتان ندارید، از یک گواهینامه پایداری قابل اعتماد استفاده کنید.

چگونه TCO Certified باعث مسئولیت اجتماعی بیشتر می شود؟

معیارهای موجود در TCO Certified چارچوبی را ایجاد می‌کنند که صنعت فناوری اطلاعات می‌تواند از آن برای بهبود مستمر و سیستماتیک محیط‌ها و شرایط کاری در زنجیره تامین استفاده کند.

تولید باید از هشت کنوانسیون اصلی ILO و کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و همچنین قوانین ملی حقوق کارگران، بهداشت و ایمنی، حداقل دستمزد و امنیت اجتماعی در کشور سازنده پیروی کند.

صاحبان برند باید یک سیستم مدیریت ضد فساد داشته باشند که به طور مستقل ارزیابی می شود. این به آنها کمک می کند تا کار خود را در برابر فساد ساختار دهند.

هفته های کاری نباید بیش از ۶۰ ساعت با احتساب اضافه کاری، صرف نظر از قوانین محلی باشد. کارکنان باید هر هفت روز متوالی یک روز مرخصی داشته باشند.

ما با دسته‌بندی کارخانه‌ها بر اساس ریسک و نیاز به ممیزی بیشتر در کارخانه‌های پرخطر نسبت به کارخانه‌های کم خطر، تغییرات را در جایی که بیشتر مورد نیاز است، هدایت می‌کنیم.

ما با دسته بندی کارخانه ها شفاف هستیم تا به صاحبان برند این فرصت را بدهیم تا کارخانه هایی را انتخاب کنند که به طور فعال با مسائل پایداری کار می کنند.

صاحبان برند باید اطمینان حاصل کنند که تامین کنندگان یک سیستم مدیریت برای نظارت مستمر و بهبود شیوه های بهداشت و ایمنی در کارخانه ها (ISO 45001 یا OHSAS 18001) و یک سیستم مدیریت زیست محیطی (ISO 14001 یا EMAS) دارند.

صاحبان برند باید یک خط مشی عمومی و جهانی برای تامین منابع معدنی مسئولانه داشته باشند که حداقل ۳TG را پوشش دهد. آنها باید مواد معدنی پرخطر را از طریق زنجیره تامین، تا کارخانه های ذوب و پالایشگاه ها ردیابی کنند و در یک برنامه جهانی که برای حمایت از معادن قانونی و جوامع محلی کار می کند، شرکت کنند.

کارگران در کارخانه ها باید از تجهیزات حفاظتی استفاده کنند و در مورد خطرات استفاده از مواد شیمیایی فرآیندی خطرناک آموزش ببینند.

استفاده از مواد خطرناک در محصولات محدود شده است.

TCO Certified همچنین از توسعه مثبت مسئولیت اجتماعی با جمع آوری و به اشتراک گذاری بهترین نمونه های عملی که صنعت می تواند از آنها بیاموزد، حمایت می کند.

ح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....