تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 13:21
کد خبر : 143403

مرز مهم در بازار دلار

مرز مهم در بازار دلار

فعالان اقتصادی معتقدند قیمت دلار به مرز حساس ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شده و درصورتی‌که این مرز را از دست دهد فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد. اقتصاددان: بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در چند روز گذشته حکایت از آن دارد که تب‌وتاب خرید و فروش اسکناس آمریکایی فروکش کرده و

فعالان اقتصادی معتقدند قیمت دلار به مرز حساس ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شده و درصورتی‌که این مرز را از دست دهد فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد.

اقتصاددان: بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در چند روز گذشته حکایت از آن دارد که تب‌وتاب خرید و فروش اسکناس آمریکایی فروکش کرده و از تعداد خریداران کاسته شده است.

در شرایط کنونی معامله‌گران معتقدند مهم‌ترین اتفاق پیش‌ روی بازار، روز ۲۶ مهر ۱۴۰۲ یعنی موعد لغو تحریم‌های موشکی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. به باور تحلیلگران سیاسی و اقتصادی اگر در این روز سیگنال منفی به بازار برسد قیمت دلار می‌تواند آرایش صعودی به خود بگیرد. در غیر این صورت بر قدرت جناح کاهشی افزوده خواهد شد.

علاوه بر این اخبار تنش بین حماس و اسرائیل نیز در تیررس معامله‌گران است. ساعتی پیش خبرگزارش رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصر مدعی شده است که توافقی در خصوص آتش‌بس موقت در نوار غزه بین آمریکا، رژیم صهیونیستی و مصر حاصل شده است؛ خبری که البته دقایقی بعد تکذیب شد. ایرنا به نقل از رویترز و به استناد اعلام دفتر نتانیاهو، هرگونه توافق آتش بس را رد کرد.

جنگ اسرائیل و حماس در حال نزدیکی به فاز جدیدی ست که تحرکات حزب الله در مقابله با اسرائیل در مرزهای جنوب لبنان گواهی بر این مدعاست.

از سوی دیگر، تحلیلگران اقتصادی به تبعات این جنگ برای ایران هم توجه دارند. اندیشکده بروگل در گزارشی نوشت: بازار جهانی انرژی آشفتگی در خاورمیانه را دوست ندارند زیرا این منطقه یک‌سوم نفت دنیا را تأمین می‌کند و همچنین نگران نقش بالقوه ایران در مناقشه بین حماس و اسرائیل هستند. ایران طی سال گذشته با افزایش تولید و صادرات به بازار نفت بازگشته است. بنابر تحلیل ارائه شده، بازارهای جهانی انرژی همچنین از این بیم دارند که دخالت بالقوه ایران می‌تواند قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار رسانده و جرقه تغییر سیاست‌ها در تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین نقطه انسداد انرژی جهان زده شود.

در کنار این عوامل، بازار ارز هرات کماکان به دلیل وقوع زمین‌لرزه تعطیل است و نرخ حواله درهم نیز در مسیر نزول قرار گرفته است. قیمت درهم امارات در معاملات یکشنبه با ۱۴ هزار شروع به کار کرد؛ اما در عصر امروز با کاهش در ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با عصر شنبه ثابت بود.

به عقیده تحلیل‌گران فنی، محدوده ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان محدوده حمایتی مهمی محسوب می‌شود که اگر از دست برود فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد و ریزش قیمت تا کف ۵۰ هزار تومان محتمل است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....