تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 فروردین 1401 - 18:19
کد خبر : 82232

مراحل جرم پولشویی، مقابله با پولشویان به زبان ساده

مراحل جرم پولشویی، مقابله با پولشویان به زبان ساده

پولشویی چیست؟ چرا به آن می گویند “پولشویی” پول شویی فرآیند «شست و شوی» پول به دست آمده غیرقانونی به پول پاک است تا منبع اصلی آن پنهان شود. پولشویی۳ مرحله دارد این مراحل فرآیندی را ایجاد می کند که از یک جنایت انتفاعی اساسی، مانند جنایت سازمان یافته، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر. پولشویی در واقع اختفا، انتقال

پولشویی چیست؟

چرا به آن می گویند “پولشویی” پول شویی فرآیند «شست و شوی» پول به دست آمده غیرقانونی به پول پاک است تا منبع اصلی آن پنهان شود. پولشویی۳ مرحله دارد این مراحل فرآیندی را ایجاد می کند که از یک جنایت انتفاعی اساسی، مانند جنایت سازمان یافته، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر.
پولشویی در واقع اختفا، انتقال یا تبدیل عواید از نتایج حاصل از این جرم است.  
هدف از پولشویی این است که پول “کثیف” را به سیستم مالی عادی بازگرداند و به مجرمان اجازه دهد از وجوه غیرقانونی سود ببرند و زندگی کنند. مجرمان می خواهند منشاء پول را پنهان کنند تا به مردم اجازه دهند و از آن به همان روشی استفاده کنند که بیشتر ما از پولی که به سختی به دست آورده ایم استفاده می کنیم. 
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) تخمین می زند که تقریباً تنها ۱٪ از کل پول های شسته شده کشف می شود. این مساله یک مشکل جهانی است و به مردم اجازه می دهد از جنایات سازمان یافته، قاچاق انسان و قاچاق اسلحه سود ببرند. 

خلاصه مراحل پولشویی

سه مرحله متمایز از پولشویی وجود دارد:  

جایگذاری

لایه گذاری

ادغام  

هر مرحله در فرآیند پولشویی بسیار مهم است. هر یک از سه مرحله می توانند به طور همزمان، جداگانه اتفاق بیفتند یا می توانند هم پوشانی داشته باشند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که جرم پولشویی در هر مرحله جداگانه رخ خواهد داد. FATF هر مرحله از این فرآیند را توضیح می دهد:

۱.جایگذاری:

اولین مرحله در فرآیند پولشویی است و جایی است که درآمدهای حاصل از فعالیت مجرمانه و پول نقد وارد سیستم مالی می شود. در این مرحله پول کثیف به دست آمده از فعالیت های غیرقانونی که مقدار زیادی وجه نقد است، در ابعاد کوچک جای گذاری یا از کشور خارج می شود. در این بخش است که پول نامشروع بیش از هرزمان دیگری در معرض کشف قرار می گیرد چراکه وارد کردن این وجوه نقد باعث مشکوک شدن مقامات قانونی می شود. این کار را می توان از طریق سپرده گذاری، حواله های بانکی یا سایر روش ها انجام داد. پول از طریق بانک‌ها، کازینوها، مغازه‌ها، کسب‌وکارهای فراساحلی و سایر کسب‌وکارها در مرحله قرار دادن وارد سیستم مالی می‌شود. 
این مرحله را می توان با تقسیم مبلغ اصلی به مبالغ کوچکتر و واریز مستقیم آن به حساب های بانکی انجام داد. این می تواند به پنهان کردن پول به دست آمده غیرقانونی و کاهش خطر کشف کمک کند. همچنین می‌تواند شامل انتقال پول نقد از طریق مرزها برای واریز پول در موسسات مالی خارج از کشور یا خرید کالاهای گرانبها مانند آثار هنری، عتیقه‌جات، الماس و طلا باشد.  

۲. لایه گذاری:

مرحله دوم پولشویی است و اغلب دشوارترین مرحله این فرآیند است و می تواند شامل جابجایی بین المللی وجوه باشد. این مرحله شامل پنهان کردن منبع پول از طریق یک سری معاملات و ترفندهای حسابداری است. این هدف با افزودن لایه‌هایی از تراکنش‌های مالی برای خنثی کردن مسیر حسابرسی به منظور قطع ارتباط با جرم اصلی محقق می‌شود. 
لایه گذاری، اقدامی برای مخفی کردن منشا مالکیت پول است. به نحوی که با ایجاد لایه های پیچیده از طریق معاملات چندگانه از هر گونه حسابرسی در امان باشد. در این مرحله پول نامشروع در درون موسسه مالی که در ابتدا به آنجا سپرده شده است، به چندین شاخه منشعب می شود یا از درون چندین موسسه عبور داده می شود یا به نحوی دستکاری می شود که تنها یک چهره حقیقی از مبدا و ماخذ ایجاد  پول برجای نماند. اعلام قیمت های گران برای کالاها جهت حمل از کشوری به کشور دیگر یا استفاده از کارت های اعتباری با ارزش زیاد جهت پرداخت برای خرید کالا و خدمات و نیز پرداخت صورتحساب کالا از طریق کارت اعتباری با پول های سپرده شده در بانک های امن ، از جمله راهکارهایی است که توسط پولشویان اتخاذ می گردد.

این مرحله در مراحل پولشویی شامل جداسازی عواید حاصل از فعالیت مجرمانه از طریق لایه‌بندی تراکنش‌های مالی پیچیده است و اجازه می دهد تا مبلغی از پول گم شود و ارتباط آن با جرم اصلی از بین برود. این فرآیند به تدریج به پول مشروعیت می بخشد و شناسایی آن را تا حد امکان دشوار می کند. در این قسمت پولشو به طور عمدی شامل چند واسطه مالی و معاملات می شود تا چک های ضد پول شویی را اشتباه بگیرد. فرآیند لایه‌بندی، مجرمان را از منبع خود دور می‌کند، اما در درجه اول به تقویت ظاهر مشروعیت از طریق عبور پول از طریق «لایه‌های» معاملات یا ابزارهای مالی کمک می‌کند.

۳. ادغام:
ادغام یا یکپارچه سازی آخرین مرحله فرایند پولشویی است. در این مرحله پول غیرقانونی و کثیف دوباره وارد سیستم مالی رسمی و قانونی می شود به گونه ای که به نظر می رسد از راه قانونی تحصیل شده است. این مرحله ممکن است از طریق خرید اموال غیرمنقول، اتومبیل، فلزات گرانبها، جواهرات و عتیقه انجام گیرد. استفاده از پول های نامشروع جهت تامین سرمایه یک شرکت سهامی عام یکی دیگر از روش هایی است که پولشویان حرفه ای از آن استفاده می کنند.

ذکر مراحل سه گانه به این معنی نیست که پولشویان حتما باید این مراحل را طی کنند ولی بررسی فعالیت های مجرمانه پولشویان نشان داده که فعالیت های پولشویان این مراحل را در بطن خود داشته اند.

اکنون که پول مجرمانه از جرم فاصله گرفته است، فرآیند نهایی در مراحل پولشویی، مستلزم جذب مبلغ آن در اقتصاد قانونی است. با استفاده از معاملات مشروع برای پنهان کردن عواید نامشروع، به پول قانونی تبدیل می شود و به مجرم اجازه می دهد تا پول کثیف را تمیز کند، آن را سرمایه گذاری کند و از آن سود ببرد. در این مرحله تشخیص ثروت قانونی و غیرقانونی بسیار دشوار است. 
در حالی که هزینه های لایه بندی ممکن است ارزش وجوه قرار داده شده را کاهش داده باشد، در طول ادغام، احتمالاً همچنان برای خریدهای با ارزش بالا، مانند املاک، کالاهای لوکس، یا املاک مسکونی یا تجاری استفاده می شود.

تشخیص پول شویی:  

علیرغم قصد سردرگمی و ناکام گذاشتن کنترل های AML، استراتژی هایی برای شناسایی فعالیت های لایه بندی وجود دارد. برنامه‌های مبارزه با پولشویی( AML) و نظارت بر تراکنش  ممکن است.
برخی از علائم هشدار دهنده پولشویی عبارتند از: 

تراکنش های مکرر که با مبالغ دقیق به پایان می رسد. 

سرعت تامین مالی: واریز پول به حساب هایی که به سرعت برداشت می شوند. 

نقل و انتقالات مکرر بین حساب ها در همان موسسه.  

استفاده مکرر از حواله های سیمی به داخل و خارج از حساب ها. 

مقصد و منبع وجوه: به یا از کشورها یا حساب‌های پرخطر. 

چگونه جلوی پولشویی را بگیریم؟

با پیشرفت تکنولوژی، اقدامات ضد پولشویی نیز در حال توسعه است. FATF و همچنین نهادهای نظارتی ملی مقررات اجباری مبارزه با پولشویی را برای کاهش خطر پولشویی وضع کرده اند. مبارزه با پولشویی به فرآیندها، اقدامات، قوانین و مقررات انطباق اطلاق می شود که به گونه ای طراحی شده اند که سود بردن از جرم را برای مجرمان دشوارتر کند.  
نظارت مستمر تراکنش و غربالگری تحریم‌ها به مؤسسات مالی دارای مجوز امکان می‌دهد تا فعالیت‌های مشکوک را بهتر شناسایی کرده و از طریق SAR (گزارش فعالیت مشکوک)گزارش دهند. انطباق با AML فرآیندها، خط‌مشی‌ها و کنترل‌هایی هستند که برای اطمینان از پیروی شرکت‌ها از الزامات مقررات ضد پولشویی و درک خطرات مربوط به AML در انجام تجارت طراحی شده‌اند. هدف از نظارت بر معاملات این است که اولین گام در کاهش خطر پولشویی و سایر اشکال جرایم مالی باشد. مهم است که یک کشور دارای چارچوب نظارتی قوی با شرکت های مالی که به طور موثر سیستم ها و کنترل های AML را اجرا می کنند، دیده شود زیرا مجرمان را از هدف قرار دادن آن سیستم مالی منصرف می کنند.از موثرترین فناوری برای کاهش خطر پولشویی در تمام مراحل استفاده می کند. یک برنامه نظارت موثر تراکنش LFI ها (موسسات مالی دارای مجوز) را قادر می سازد تا تراکنش های مشکوک را شناسایی، بررسی و گزارش کنند. DX Compliance  نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) را ارائه می‌کند و یک راه‌حل کامل برای نظارت بر تراکنش از طریق فناوری‌های مختلف ترکیبی ارائه می‌کند. هدف DX کمک به دستیابی به انطباق AML نظارتی با توانمندسازی افراد سازگار در AML است. ما از فناوری برای کمک به تکمیل حجم کاری آنها با سرعت بیشتر، کاهش هزینه ها و اجازه دادن به افراد برای تمرکز بر فناوری می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....