تاریخ انتشار : جمعه 23 تیر 1402 - 17:44
کد خبر : 132172

مخالفت دولت با حذف بهره مالکانه

مخالفت دولت با حذف بهره مالکانه

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۳ تیر ۱۳۶۳؛ آیت‌الله منتظری: بعضی‌ها با پولدار شدن بعضی دیگر مخالفند

رئیس سازمان تعاون روستایی به همراه معاونین و کارکنان این سازمان و همچنین چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله منتظری دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

ایشان هشدار دادند: این تفکر غیراسلامی در گوشه و کنار جامعه هنوز احیانا دیده می‌شود که بعضی‌ها با پولدار و متمکن شدن بعضی دیگر مخالفند و چنین می‌پندارند که اگر امر دایر شود که همه مردم فقیر باشند یا عده‌ای فقیر و عده‌ای متمکن و آن عده متمکن از طریق اعانات و خیرات و نوع‌دوستی به دیگران کمک کنند به نظر اینها بهتر آن است که همگی فقیر و غیرمتمکن باشند و به نظر من این یک چپ‌گرایی و کوته‌نظری است که در جامعه ما هنوز آثار آن دیده می‌شود و تفکر درستی نیست.

ایشان افزودند: این گونه افکار در زمان حضرت امیر هم بوده و ایشان با آن مبارزه کرده است. حضرت امیر در خطبه ۲۳ نهج‌البلاغه می‌فرماید: «اگر شما دیدید بعضی از برادران شمال مال زیادی دارند شما وسیله فتنه برای او نشوید و ناراحت نباشید.»

ایشان با توجه به فرض ذکرشده تاکید کردند: اگر به جای فقیر بودن همه افراد، بعضی‌‌ها متمکن باشند و به دیگران نیز کمک کنند و محرومیت و فقر آنها را برطرف سازند بهتر است، تا اینکه همه افراد فقیر و محروم باشند.

آیت‌الله منتظری آنگاه به مساله عرضه و تقاضا اشاره کردند و گفتند: در زمان پیامبر اکرممدتی قحطی شد و پیامبر دستور دادند تمام انبارهایی را که در آنها جنس احتکار شده بود، مامورین باز کنند و در اختیار مردم قرار دهند و حضرت در جواب اینکه بعضی گفتند: یا رسول ا… قیمت اجناس را شما تعیین نمایید، فرمودند: قیمتش را خدا تعیین کرده و مراد حضرت همان عرضه و تقاضا بود. یعنی وقتی جنس زیاد در معرض فروش قرار گرفت خود به خود قیمت آن ارزان می‌شود. بنابراین ما اگر به جای تعیین قیمت برای کالاهای غیرضروری، ترتیبی دهیم تا آن کالاها بدون مانع و محدودیتی در معرض دید و خرید مردم قرار گیرد، قطعا قیمت‌ها پایین می‌آید و اگر احتکار هم شد، همان دستور پیامبر را باید انجام دهیم.

۲۳ تیر ۱۳۸۳؛ مخالفت دولت با حذف بهره مالکانه

دبیر و سخنگوی هیات وزیران با اشاره به مخالفت دولت با حذف بهره مالکانه در برنامه چهارم توسعه ازسوی مجلس گفت: دولت از نمایندگان محترم مجلس انتظار دارد که خود را از بنیه کارشناسی بسیار قوی دولت محروم نکنند.

عبدا… رمضان‌زاده افزود: از نظر دولت «بهره مالکانه» که تعریف جدیدی از رابطه بین دولت و شرکت ملی نفت برای بهره‌بردازی از منابع نفتی کشور می‌باشد، یک ضرورت است که دو هدف را دنبال می‌کند. وی «حفظ بخشی از درآمدها و منافع نفتی به عنوان سرمایه بین نسلی برای اجرای برنامه‌های توسعه ای کشور» و «استفاده از بخشی از درآمدهای نفتی برای برنامه‌های روزمره و بودجه جاری کشور» را دو هدف دولت از پیگیری و اجرای بهره مالکانه ذکر کرد.

سخنگوی دولت افزود: دولت در ماده ۳ برنامه چهارم توسعه بهره مالکانه شفاف‌ترین نوع بهره‌برداری از درآمدهای نفتی را مشخص کرد به طوری که امکان هرگونه پنهان‌کاری در استفاده از منابع نفتی منتفی می‌شد و هرگونه شبهه در این خصوص برطرف می‌گردید.

۲۳ تیر ۱۳۹۳؛ تکلیف به بانک‌ها برای خروج از بنگاه‌داری

رئیس‌کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌‌داری ظرف مدت معین تاکید کرد.

سیف در نامه خود در اولتیماتومی از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواست ظرف مدت یک ماه نسبت به «تهیه برنامه و جدول زمانی مناسب جهت فروش سهام و شرکت‌های متعلق به خود» اقدام کنند. بنابر اعلام رئیس‌کل در این جدول زمانی بانک‌ها موظفند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که طی یک دوره سه ساله از بنگاه‌داری خارج شوند.

بر این اساس بانک‌ها در هر سال باید حداقل یک سوم از دارایی‌های خود را واگذار کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از بانکها خواسته برای رسیدن به حدود مقرر، اموال منقول و غیرمنقول خود را طی دوره زمانی پنج ساله (هر سال حداقل ۲۰ درصد) به فروش برسانند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....