تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 11:41
کد خبر : 156574

مخالفت با ورود چینی ها به مسکن‌سازی در پایتخت

مخالفت با ورود چینی ها به مسکن‌سازی در پایتخت

آن‌گونه که علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز گزارش سفر خود به چین را برای اعضای شورای شهر تهران گزارش کرد، او در ۵ دسته مختلف از جمله ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت، ۵ هتل ۵ ستاره، ساخت سه ورزشگاه و مجتمع ورزشی، دو مجموعه آبی، احداث دو شهربازی، خرید واگن مترو، حفر تونل

آن‌گونه که علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز گزارش سفر خود به چین را برای اعضای شورای شهر تهران گزارش کرد، او در ۵ دسته مختلف از جمله ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت، ۵ هتل ۵ ستاره، ساخت سه ورزشگاه و مجتمع ورزشی، دو مجموعه آبی، احداث دو شهربازی، خرید واگن مترو، حفر تونل بزرگراهی و تونل مترو، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی تفاهم‌ها و قراردادهایی را در دومین سفر خود به چین در سال جاری با شرکت‌های این کشور به ارزش ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو امضا و منعقد کرده است. به گفته شهردار تهران، بخشی از این خریدها با تهاتر دلارهای نفتی ایران نزد چین تامین خواهد شد و برخی دیگر از طریق تهاتر ملک با یک شرکت ایرانی مورد وثوق طرف چینی پرداخت خواهد شد. بخشی نیز در قالب یوزانس (وام) دریافت و به چینی‌ها بازپرداخت خواهد شد.

انتقاد از اظهارات هیجانی معاون شهردار

در برابر این اظهارات اما، برخی از اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه علنی این شورا درخصوص حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در تهران واکنش نشان دادند. ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه خبری از قول معاون شهرسازی شهرداری تهران مبنی بر حضور شرکت‌های چینی برای ساخت مسکن در بافت فرسوده تهران اعلام شده است که بازتاب منفی زیادی داشته، گفت: ایران در مساله مسکن وابستگی به خارج از کشور ندارد، اگر شورای شهر در این دوره پذیرفته که واردات اتوبوس و قطار از چین داشته باشیم از روی اضطرار بوده است چرا که بررسی‌ها نشان داد خودروسازان داخلی توانایی لازم برای ساخت این حجم از اتوبوس و واگن مترو را ندارند؛ اما در مورد مسکن نیازی به حضور شرکت‌های خارجی نیست، چرا که هم تولید‌کننده و هم سرمایه‌گذار داخلی وجود دارد و اگر قرار باشد این اقدام انجام شود باید دلایل قانع‌کننده به شورای شهر ارایه شود.

امکانات صنعتی‌سازی مسکن نادیده گرفته شده است

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز با بیان اینکه ایران در صنعت ساختمان‌سازی پیشرو است، اظهار کرد: هم در تولید مصالح و هم مباحث فنی و مهندسی ایران در سطح بالایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز در وزارت دفاع کارخانه‌ای وجود دارد که صنعتی‌سازی ساختمان را انجام می‌دهد و سبب شده که ایران در زمره چهار کشور برتر در صنعتی‌سازی ساختمان قرار گیرد، گفت: آقایان اول ظرفیت‌های ملی را ببینند و بعد در مورد ظرفیت‌های خارجی صحبت کنند و اساسا یک معاون چه صلاحیتی دارد که در مورد اینگونه مسائل صحبت می‌کند و مگر از شورای شهر اجازه‌ای در این خصوص گرفته شده است که با فکر و ذهن مردم بازی می‌شود.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در واکنش به این دو تذکر عضو شورا گفت: گویا قرار است که سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام بگیرد اما واقعیت این است که چند نفر از من هم در این خصوص سوال پرسیدند اما چون اطلاعی نداشتم باید نسبت به ارایه گزارشی در این خصوص به شورای شهر اقدام شود.

پرویز سروری نیز در تذکر پیش از دستور خود در این باره گفت: در صحن به گونه‌ای صحبت شد که گویا اولین‌بار است از یک کشور خارجی برای ساخت مسکن استفاده می‌شود. اگر در مسکن به ویژه در بافت فرسوده اقدامی انجام می‌شود، باید مورد تقدیر قرار بگیرد نه اینکه به عنوان یک ضعف قلمداد شود، اگر شهرداری بتواند این کار را انجام دهد، باید دستش را بوسید.

شرط خرید خودروی داخلی توسط شهرداری

زاکانی در بخشی از جلسه علنی دیروز شورای شهر با تاکید بر اینکه خرید داخلی برای ما در اولویت است و بر همین اساس برای ۲۵۰۰ اتوبوس پول و ملک دادیم اما اینکه انتظار داشته باشند که مردم را اسیر آنها کنیم هیچ کس راضی نیست و باید بگویم که برخی از تولیدات داخلی برخی شرکت‌ها کیفیت ندارد؛ اما اگر خودروی با کیفیت تولید داخل را با قیمت خوب بدهند؛ می‌خریم. زاکانی در واکنش به سوالات اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه این قراردادها ۵ دسته است و بخشی از این تعهدات برای دولت است، گفت: در مورد برنامه‌های هتلی و رفاهی باید بگویم که زمین داریم که می‌توانیم خام مثل دوران قبل بفروشیم و مولدسازی کنیم و از طریق بورس در اختیار مردم قرار دهیم و ما تصدی‌گری نمی‌کنیم و کمک می‌کنیم. مثلا در مورد ۲۰۰ هزار مسکن به جای ۵ ساله، دوساله به دستشان می‌رسد و ما زمین‌های خودمان را به عنوان قابلیت خودمان می‌آوریم. ما در بهترین نقطه ۱۰ هکتار زمین داریم که ۵۰ سال است که افتاده و می‌توانیم آن را بسازیم و در اختیار شهر بگذاریم و ما در محضر خدا مسوول هستیم که مسیر نو برویم. شهردار تهران گفت: هدف‌گذاری ما بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری است که مردم خانه‌دار می‌شوند و می‌توانند در بورس متری یا کلی بخرند و پول درآمدی نیز خرج شهر می‌شود و ما کارسازی می‌کنیم نه تصدی گری. وی با بیان اینکه در مورد ساخت ورزشگاه نیز باید بگویم که تصدی‌گری با ماست چراکه سود ندارد و همه‌اش خدمت است البته آماده واگذاری هم هستیم، ادامه داد: مجموع این سخنان ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو می‌شود و تأمین مالی خارجی کردیم که ما به ازای آن توسط دولت و شهرداری تضمین می‌شود و زمینه عملی آن فراهم شده است.

شرط تحقق قراردادها

شهردار تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قراردادهای شهرداری در سفرش به چین منوط به دریافت مجوزها از شورای شهر و پیگیری امور توسط وزارت صمت و وزارت امور خارجه است، گفت: چین اعلام کرده که چهار تا شش ماه پس از عقد قرارداد وسایل حمل و نقل عمومی را تأمین خواهد کرد. قرار شد ما ظرف ۱۰ روز مجوزها را دنبال کنیم. مجوز تراموای چرخ لاستیکی از شورای عالی ترافیک دریافت شده؛ اما هنوز در مرحله تفاهم است و در سفر چینی‌ها به تهران موارد بررسی خواهد شد. امیدواریم عدد ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار را با موافقت شورا به نتیجه برسانیم. وی با بیان اینکه تراموا مصوبه شورای عالی ترافیک دارد و به شورای شهر نمی‌آید، گفت: ما مشاور گرفتیم و مطالعات تکمیلی مبنای تصمیم‌گیری شد. در مجموع ۶ خط مترو، دو خط سریع السیر ضربدری از کرج به ورامین و پردیس به شهریار، دو خط تراموا، دو خط بی‌آرتی و یک خط سریع السیر «تی آر تی» بررسی شد.

شهردار تهران با بیان اینکه سرعت، کیفیت و قابلیت ساخت مسکن توسط چینی‌ها مدنظر است، گفت: با این اقدامات کمر غول قیمت مسکن در تهران شکسته خواهد شد و اگر سفر چینی‌ها به تهران به تفاهم برسد، تراموا در پایتخت ایجاد خواهد شد. تراموا دو پنجم ظرفیت مترو انتقال مسافر دارد و هزینه آن یک دهم مترو است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....