تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 آذر 1398 - 16:31
کد خبر : 3706

مجلس در راس امور است

مجلس در راس امور است

مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام جمهوری اسلامی جایگاه و نقش بسیار با اهمیتی دارد تا جایی که حض رت امام(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند:” مجلس در راس همه امور است”. اختصاص یافتن بیش از ۱/۳ از اصول قانون اساسی، یعنی حدود ۶۰ اصل به مسائل مربوط به قانونگذاری و قوه مقننه و وظائف

مجلس شورای اسلامی در ساختار نظام جمهوری اسلامی جایگاه و نقش بسیار با اهمیتی دارد تا جایی که حض رت امام(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند:” مجلس در راس همه امور است”.
اختصاص یافتن بیش از ۱/۳ از اصول قانون اساسی، یعنی حدود ۶۰ اصل به مسائل مربوط به قانونگذاری و قوه مقننه و وظائف این قوه نشان دهنده اهمیت این نهاد در جمهوری اسلامی است.
از منظر قانون اساسی مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها و برنامه ریزی هاست. چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد و پایگاه اساسی نظام و مردم می باشد و موجب حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملت است.
مجلس صالح دولت صالح و مجلس فاسد دولت فاسد را موجب می گردد و صلاح و فساد مملکت در مجلس رقم می خورد. مجلس برای دولت ریل گذاری می کند و به وسیله تحقیق و تفحص می تواند نظارت بر انجام امور محوله به دولت را داشته باشد. با توجه به اهمیت در راس امور بودن مجلس، حضور افراد صالح، شایسته، متخصص، انقلابی، مردمی ، ولایتمدار و پاکدست می تواند تداوم انقلاب و نظام اسلامی را تضمین نماید.
هر گفتار و کرداری در مجلس که به فرسایش نظام و چالش های جناحی بیانجامد همبستگی ملی را سست و دشمن را به نفوذ در صفوف ملت و مسئولان امیدوار کند، مردم را از کارگشائی نمایندگان خود ناامید و در راستگوئی آنها به تردید افکند، بی گمان با وظایف نمایندگی مغایرت دارد.
نماینده مجلس باید نیازها و مطالبات واقعی مردم را بشناسد و اولویت ها را در نظر بگیرد.
مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم با تاکید بر لزوم حفظ اقتدار، هیبت و جایگاه در راس امور بودن مجلس شورای اسلامی، به الزامات قانونگذاری خوب در مجلس اشاره کردند و با برشمردن اولویت های کاری مجلس در عرصه های اقتصاد مقاومتی ، فرهنگ ، سیاستهای داخلی، منطقه ای و بین المللی فرمودند: مجلس شورای اسلامی ضمن دمیدن روح آرامش در کشور، انقلابی باشد و در قانون گذاری انقلابی عمل کند. همچنین جایگاه قوه مقننه را بالا و رفیع دانسته و تاکید بر اولویت های اشتغال، مبارزه با فساد مالی، زدودن محرومیت از مناطق محروم، مهار تورم، مقابله با گرانی، روان شدن چرخه خدمت رسانی و گسترش و اعتلای فرهنگ و اخلاق مسئولیت پذیری و پاسخگوئی مسئولان حکومتی را در شمار برجسته ترین این نیازها دانسته و فرمودند این ها می توانند عدالت اجتماعی را ممکن و پیشرفت و توسعه را محقق سازند.
و اینک سخنی با نمایندگان زن مجلس:
این روزها شاهد رفتارهای دوگانه ای از طرف نمایندگان زن مجلس بوده ایم.
یکی می گوید نمی آیم چون نظارت استصوابی موجب گردیده چنین مجلسی داشته باشیم که نمایندگانش نتوانستند آن را در راس امور قرار دهند و به دلیل این نظارت استصوابی جای افراد شایسته تر را گرفته اند.
سوال اینجاست که آیا شما اخیرا و در روزهای پایانی مجلس و پس از چهار سال اشغال این جایگاه متوجه شدید که دیگران برای این کرسی شایسته ترند؟؟؟!!!
از مادران داغدار اعتراضات پائیز ۹۸ گفتید!
سهم خودتان را در این فاجعه بسنجید و بدانید که نمایندگان مجلس در بوجود آمدن چنین وضعیت اسف بار و تلخ و مصیبتی که بر مردم وارد شده شریک هستند .
از اقلیت های برخوردار از امتیازات می گوئید، مگر نه اینکه همین اقلیت ها نمایندگان مجلس و دولتمردان هستند، مخاطبان شما چه کسانی اند؟
بهتر است از مردم، بالاخص زنانی که با امید به آینده ای بهتر و رسیدن به حقوق حقه خود به شما رای داده اند عذرخواهی می کردید نه آنها که از شما دعوت به حضور نموده اند . بهتر است از پیشگاه ملت عذرخواهی کنید و برای آرامش وجدان خود در حد توان جبران کنید.
و اما آنان که مجدد ثبت نام کردید !!!!!
از شما می پرسیم که اگر به گفته خودتان مجلس در جایگاه واقعی خود قرار ندارد چرا مجدد ثبت نام کردید؟؟
بهتر بود قبل از ثبت نام کارنامه عملکرد چهارساله و برنامه های پیش روی خود را به مردم و علی الخصوص زنان که شما را نماینده خود می دانستند ارائه می کردید.
بگوئید آیا برای اشتغال، بهداشت ، امنیت اجتماعی ، اقتصادی و روحی زنان سرپرست خانوار طرحی به مجلس ارائه داده اید؟
برای فرزندان زنان سرپرست خانوار که از حداقل های زندگی هم برخوردار نیستند چه کرده اید؟
اینان آینده سازان این مرز و بوم هستند و مانند فرزندان خودتان حق زندگی دارند اما حتی از حقوق اولیه خود محروم اند.
برای زنان مطلقه چه کرده اید؟ چه طرحی جهت حمایت از زنان و فرزندان طلاق به مجلس ارائه داده اید؟
جز اینکه آمار این زنان آسیب دیده را به سازمان های جهانی داده اید تا در کشور های دیگر با ذلت و از روی ناچاری تن به هرکاری بدهند ؟ یا اینکه طرح عقیم سازی زنان خیابانی را می دهید .
این ها شد راه حل؟؟؟؟؟؟؟
مگر چند درصد از زنان دغدغه دوچرخه سواری، موتور سواری و رفتن به استادیوم ورزشی را دارند؟ نمی گویم اینها حق و مطالبه زنان نیست اما در اولویت نبوده و حتی کسانی که چنین مطالباتی دارند هم راضی بودند به اولویت ها پرداخته می شد.
سالها به عنوان یک حزب زنان تلاش کردیم سهم زنان از کرسی های مجلس افزایش یابد و مدیریت های کلان به زنان سپرده شود، زین پس هم تلاش خواهیم کرد . اما علاوه بر کمیت به کیفیت حضور زنان نیز میپردازیم .
بگویید با همین اندک ثمره تلاشمان چه کرده اید؟
متاسفانه اثبات شده در تمام انتخابات ها اعم از ریاست جمهوری و مجلس از موضوعات زنان استفاده ابزاری میشود . اما ملت فهیم علی الخصوص زنان تیز بین و دقیق خوب می دانند و ترجیح می دهند زنانی در مسند قدرت و کرسی های مجلس قرار بگیرند که علاوه بر انجام وظایف کلی، به طور اخص به مطالبات و موضوعات زنان بپردازند. در غیر این صورت حضور یا عدم حضور زنان تاثیری نداشته و فقط با حضور بیشتر زنان در مجلس و مدیریت های کلان، ژست دموکراسی و توسعه یافتگی را گرفته ایم.
از مهمترین ابزاری که بتواند نهادهای سیاسی را به گونه ای سازمان دهد که دولت مردان ناکارآمد و یا ناصالح را از آسیب زدن به مردم و مملکت بازدارد و از گردونه قدرت خارج نماید و مجلسی را ایجاد کند که در راس امور بوده و به دو وظیفه مهم تقنینی و نظارتی خود به نحو احسن عمل نماید، پر رنگ شدن نقش احزاب در انتخابات هاست.
در پایان به جمله ای کاربردی از امام خمینی(ره) اشاره میکنم که فرمودند:
” از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهیم که اگر خدائی ناخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند مجلس اعتبار نامه آنان را رد کند و نگذارد حتی یک عنصر خرابکار و وابسته به مجلس راه یابد.”
با امید به برپائی مجلسی که در راس امور باشد و فردای بهتری رابرای ملت شریف ایران رقم بزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....