تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 15:56
کد خبر : 159563

معرفی 5 کشوره واردکننده کالا از ایران

مبادلات تجاری ایران از ۱۳۸ میلیارد دلار عبور کرد

مبادلات تجاری ایران از ۱۳۸ میلیارد دلار عبور کرد

حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به ۱۳۸ و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است. به گزارش اقتصاددان به نقل از اکوایران، داده‌های منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی مجموع صادرات‌ غیر نفتی کشور به استثنای صادرات

حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال جاری با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به ۱۳۸ و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اکوایران، داده‌های منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی مجموع صادرات‌ غیر نفتی کشور به استثنای صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی برابر با ۱۲۴ میلیون و ۷۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار بوده است. سهم نفت در سبد صادراتی هم در ۱۱ ماه سال جاری ۳۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار برآورد شده و صادرات بخش خدمات فنی و مهندسی هم به یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار رسید؛ با این شرایط می‌توان گفت مجموع صادرات کشور در این مدت به رقم ۷۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار رسیده است.

از سوی دیگر ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌ دهد در ۱۱ ماهه سال جاری ۳۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزنی ۶.۴ درصد و از حیث ارزش ۱۱.۱۱ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت ۶۰ میلیون دلار برق وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش تراز تجاری در ۱۱ ماه

به گفته محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران، میزان کالاهای صادراتی بدون احتساب صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸.۸۷ کاهش داشته است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن صادرات نفت ۱۹ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی داریم، تاکید کرد: تجارت خارجی کشور بدون احتساب صادرات نفت ۱۵ میلیارد دلار کسری دارد . البته باید توجه شود شیب منفی کسری تجاری بدون نفت در بهمن ماه کاهشی بوده است.

به گفته رضوانی‌فر، متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۱۸ درصد کاهش به ۳۶۰ دلار رسید.

عمده کالاهای صادراتی در ۱۱ ماه ۱۴۰۲

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است در این مدت زمان مورد بررسی «گاز طبیعی مایع شده» با ۳ میلیارد دلار، «پروپان مایع شده» با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و «متانول» با ۲ میلیارد دلار در میان سه قلم عمده کالاهای صادراتی قرار داشته‌اند.

از سوی دیگر در بین اقلام عمده کالاهای صادراتی، «سنگ آهن» با ۶۴ درصد، گازهای نفتی و «هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده» با ۵۴ درصد، «محصولات نیمه تمام از آهن یا از فولاد» با ۲۸ درصد از بیشترین رشد به لحاظ ارزشی در بین اقلام عمده کالای صادراتی برخوردار بوده اند. با توجه به داده‌های اعلام شده سهم صادرات «گاز طبیعی مایع شده» برابر با ۵۵ درصد، «پروپان مایع شده» ۲۲ درصد و «بوتان مایع شده» ۹.۲۱ درصد به لحاظ ارزشی در ۱۱ ماهه سال جاری بیشترین کاهش در ارزش را در بین اقلام عمده کالای صادراتی به خود اختصاص دادند.

همچنین صادرات کالاهای پتروشیمی با ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش حدود ۱۸ میلیارد دلار، از نظر وزن ۹.۴ درصد کاهش و از حیث ارزش حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است که ناشی از کاهش قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی بوده است.

عمده کالای وارداتی در ۱۱ ماه سال

با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک این سوال مطرح می‌شود که کدام کالاها در میان اقلام عمده وارداتی قرار داشته‌اند؟ در این مدت «ذرت دامی» با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، «گوشی تلفن همراه هوشمند» با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و «دانه سویا» با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سه قلم عمده کالای وارداتی بودند.

از سوی دیگر در این مدت واردات طلا به اشکال خام، تراکتور ها و قطعات منفصله اتومبیل های سواری در بین اقلام عمده کالای وارداتی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش و برنج و گندم از بیشترین کاهش برخوردار بودند.

کشورهای واردکننده کالا از ایران

داده‌های منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی «امارات متحده عربی» با ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، «چین» با ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، «آلمان» با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و «هند» با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات در ۱۱ ماهه سال جاری بودند.

از سوی دیگر روند صادرات کالا نشان می‌دهد، صادرکنندگان داخلی در ۱۱ ماه سال جاری ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به «چین»، ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به «عراق»، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به «امارات متحده عربی»، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به «ترکیه» و ۲ میلیارد دلار به «هند» صادرات داشته‌اند. بدین ترتیب ۷۵ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور در ۱۱ ماهه سال جاری به ۵ کشور صورت گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....