تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 18:34
کد خبر : 69159

ابعاد و پیامدهای طرح مالیات بر املاک

ابعاد و پیامدهای طرح مالیات بر املاک

اقتصاددان: از هزاران سال پیش حاکمان با دریافت مالیات توانسته اند کشور خود را ادراه کنند ولی هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته رضایت حداکثری را به وجود بیاورد حال ما امروز بعد از چندین سال تحقیق و بررسی دقیق به راه حل هائی رسیده ایم که می توان با دریافت مالیات منظم و بسیار

اقتصاددان: از هزاران سال پیش حاکمان با دریافت مالیات توانسته اند کشور خود را ادراه کنند ولی هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته رضایت حداکثری را به وجود بیاورد حال ما امروز بعد از چندین سال تحقیق و بررسی دقیق به راه حل هائی رسیده ایم که می توان با دریافت مالیات منظم و بسیار عادلانه هم صندوق دولت را پر رونق نمود و هم رضایت حداکثری را . چگونه ؟

ما کشورخودمان ایران را در نظر می گیریم اگر تمام املاک کشور را دارای یک شناسنامه مالیاتی ملک شخصی از دولتی را جدا از هم قرار دهیم و متراژ تمام املاک را با مرزبندی دقیق مشخص کنیم و روی هر ملکی یک قیمت کارشناسی قراردهیم با بررسی های انجام شده ایران دارای حدودا” یکصد میلیون قطعه ملک شخصی در شهرها و روستاها فعال و غیر فعال می باشد . به جراعت می توان گفت که بالای ۲۰ درصد این املاک بدون استفاده رها می باشد .

در جائی که ارزش مالی این املاک بالای ۱۰۰ هزار هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است و با بررسی انجام شده حدودا” ۴۰۰ هزار هزار میلیارد تومان ملک فعال جمعا” پانصد هزار هزارمیلیارد تومان ارزش کل املاک کشور می باشد . حال اگر ما یک درصد از ارزش هر ملک را در سال مالیات در نظر بگیریم سالیانه پنج هزار هزار میلیارد تومان درآمد صندوق مالیاتی کشور می باشد . حتی می توان به جای دریافت یک درصدی ده درصد ارزش ملک را به صورت امانت در صندوق قبول کرد اگر نیمی از مالکان یک درصد را مالیات پرداخت کنند ما سالیانه ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان و اگر ده درصد از ارزش ملکشان به صورت امانت در صندوق باشد مادر شروع کار ۲۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ی بسیار با ارزش در صندوق خواهیم داشت .
حالا ما می خواهیم با این سرمایه چند گره کور را باز کنیم .

۱- تولید ، کارگر ، کارمند ، را از پرداخت مالیات معاف کنیم .
۲- افراد بالای ۵۵ سال چه خانم و آقا را بازنشسته و دارای حقوق و کلیه ۸۵ میلیون ایرانی را دارای بیمه تامین اجتماعی کنیم به صورت رایگان
۳- بذر- کود- سم – خوراک دام و طیور را برای کلیه تولیدی های صنعتی بالای ۵ هزار متر رایگان تهیه و توزیع کنیم .
۴- وام پانصد میلیون تومانی برای خرید مسکن و اشتغال در شهرها با سود ۱۵ درصدی و در روستاها با سود ۱۰ درصدی با ضمانت شناسنامه مالیاتی در مدت ۴۸ ساعت پرداخت کنیم .
۵- بعد از قیمت گذاری روی ملک به مقدار ۱۰ درصد آن به عنوان رهن یا سود ۱۰ درصد بابت اجاره تعیین می گردد .
به طور مثال یک آپارتمان و غیره با ارزش ۱ میلیارد تومان فقط می تواند با ۱۰ درصد ارزش ملک یعنی ۱۰۰ میلیون تومان امانت بگیرد و یا سود آن یعنی ده درصد ۱۰۰ میلیون یک میلیون تومان اجاره دریافت کند .
که سالانه می شود ۱۲ میلیون تومان و چون این ملک باید در سال ۱۰ میلیون تومان مالیات به صندوق پرداخت کند دیگر اجاره ملک برای مالک سودی ندارد و مجبور به فروش ملک می شود با مجبور شدن مالک برای فروش ملک و یا آپارتمان موجر یا مستجران و یا افراد جویای ملک و کار و تولید وارد میدان شده و باحمایت صندوق مالیاتی دولت وام دریافت کرده و ملکهای مازاد را خریداری نموده به کار خواهند انداخت و دولت به سادگی با یک جابجائی ملک بین مستاجر و صاحبخانه مشکل میلیونها نفر از بی خانمان ها را حل خواهد کرد . زمین کارگاه و ملک تجاری و غیره که در حال حاضر بدون استفاده هستند مالکان برای فرار از مالیات هیچ راهی جز واگذاری آن به افراد حقیقی نمی بینند و یا می توانند با شراکت در راه اندازی با افراد حقیقی و کاربلد از بار مالیاتی خود کم کنند و صاحب یک سود معقول گردند. با معاف کردن تولید ، کار، کارگر کارمند از مالیات و بیمه قیمت تمام شده تولیدات پایین آمده تولید رونق گرفته و دیگر کسی شاهد تعطیلی هزاران کارگاه و تولیدی نمی باشد و چون دریافت مالیات راه ساده ای را پیدا

کرده است لازم نیست برای شناسائی افراد فراری از مالیات هزاران نیرورا به کار گرفت . با دریافت یک درصد مالیات از ملک ما می توانیم به راحتی یک کارخانه تولیدی با هزار کارگر را از پرداخت مالیات ملک هم معاف کنیم .

به طور نمونه کارخانه (نسیم ) با زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در شهر تهران حداقل دویست میلیارد تومان ارزش ملکی دارد و با قانون مالیاتی جدید باید یک درصد یعنی ۲ میلیارد تومان مالیات در سال پرداخت کند حال اگر این کارخانه به یک منطقه محروم و دوراز پایتخت منتقل شود می توان این کارخانه ۱۰ هزار متری را با ده درصد قیمت یعنی ۲۰ میلیارد تومان راه اندازی کرد و مالیات آن را از ۲ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رساند حال صندوق مالیاتی وارد میدان می گردد و برای استخدام هر کارگر به کارخانه دار به اندازه حقوق یک ماه یعنی ۵ میلیون تومان تخفیف مالیاتی در نظر می گیرد یعنی اگر کارخانه ده کارگر استخدام کند در سال ۵۰ میلیون تومان تخفیف حالا چون کارخانه نسیم یک صد کارگر مشغول به کار دارد با کم کردن ۲۰۰ میلیون تومان مالیات ملکش ۳۰۰ میلیون تومان طلب مالیاتی نصیبش شده است و می تواند مالک کارخانه این طلب را در بدهی های مالیاتی در هر جای کشور جابجا کند این روش شامل تمام کارگاه های تجاری و مسکونی در کشور خواهد شد .

و هر مالک به ازای استخدام هر نفر ایرانی بالای بیست سال وزیر ۵۵ سال از معافیت یک ماه حقوق استاندارد یعنی حدودا” ۵ میلیون تومان در ماه از مالیات سالیانه ملکش کم کند یعنی یک ملک تجاری در هر شهری به ارزش ملکی ۵ میلیارد تومان با استخدام و معرفی ۱۰ کارگر و کارمند از پرداخت مالیات معاف می گردد و این یعنی سرمایه گذاری در تولید و کار و ایجاد اشتغال برای جوانان .

با دریافت ۱ درصد مالیات دولت به قدری صاحب ذخیره مالی می گردد که دیگر لازم نیست در وقوع حادثه مانند سیل ، زلزله ، کرونا ، دست نیاز به سوی مردم دراز کند و کارهایی انجام دهد که به هیچ وجه در اندازه حکومت اسلامی نیست . وقتی دولت ثروت خوبی دردست داشته باشد به راحتی می تواند تورم ،نقدینگی و قیمت ارز و ارزش پول ملی خودرا حفظ کند این دقیقا” همان چیزی است که ما چندین سال است از اجرای آن عاجزیم وقتی دولتی بتواند این چند مورد را کنترل کند آرامش اقتصادی در کشور حاکم خواهد شد و اولین کسانی که از این آرامش سود خواهند برد همان کسانی هستند که از پرداخت مالیات از املاک زیادشان احساس ضرر می کردند با باز نشسته کردن تمام افراد بالای ۵۵ سال توسط صندوق مالیاتی یک فرد بازنشسته که امروزه حداکثر ۵ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد و سرمایه ملکی او حداکثر ۳ میلیارد تومان می باشد حالا با این قانون جدید خود و همسرش در سال ۶۰ میلیون از صندوق مالیاتی حقوق دریافت می کنند . و چون ۳۰ میلیون تومان را باید بابت ملک ۳ میلیاردی مالیات پرداخت کنند پس ۳۰ میلیون تومان برای آنها باقی خواهد ماند .

یعنی با دریافت حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی خودشان که همان ماهیانه ۵ میلیون تومان یعنی سالیانه ۶۰ میلیون تومان است می گردد ۹۰ میلیون تومان یعنی حدودا” ۵۰ درصد افزایش حقوق امروزه اگر این فرد بازنشسته ملکش را از شهر دور کند و از ارزش آن بکاهد مجبور به پرداخت مالیات کمتری خواهد شد و پول بیشتری برایش خواهد ماند به طور مثال پدر بازنشسته من می تواند ملک ۱۰ میلیاردی خوددر شهر را که باید در سال ۱۰۰ میلیون تومان بابت آن مالیات پرداخت کند را بفروشد وبرود در یک روستا یک باغچه پانصد متری به ارزش حداکثر یک میلیارد تومان تهیه کند و از مزایای روستا هم بهره مند شود و باقیمانده پول مازاد خودرا یا در تولید سرمایه کند و یا نزد بانک قرار دهد .

و ده درصد سود کار آفرینی دریافت نماید بنابراین نتیجه خواهیم گرفت که هر فردی اختیار پرداخت مالیات کم و یا زیاد را دارا می باشد یا در شهر و خانه های گران زندگی کند و مالیات بالا پرداخت کند و یا در روستا و شهر و خانه های کوچک و ارزان زندگی کنند و مالیات کمی پرداخت کند البته در این قانون افراد می توانند هم کارخانه های بزرگ و خانه های لوکس و گران قیمت داشته باشند و هم یک ریال مالیات پرداخت نکنند یعنی با استخدام هر کارگر کم شدن از پرداخت مالیات تا عدد صفر. حالا تصور کنیداگر دولت بذر ، کود ، خوراک طیور و غیره را درروستاها و کارگاه های صنعتی بالای ۵ هزار متر رایگان توزیع کند چه اتفاقی رخ می دهد ما یک سوم درآمد مالیاتی را برای این برنامه در نظر می گیریم در شروع کار تمام زمینها در کل کشور و روستاها ارزشمند می شوند . جوانان و مردم بی کار از شهر به روستا ها هجوم می آورند کارگاه های کشاورزی و دامداری صنعتی به سرعت شکل خواهند گرفت . .
حالا اگر دولت توانائی مدیریت داشته باشد در مدت ۴ سال ایران تبدیل به بزرگتری صادرکننده محصولات کشاورزی و دامی در خاورمیانه خواهد گردید ودیگر خبری از فقر و بی کاری و غیره نخواهد بود .

والسلام .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....