تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 11:13
کد خبر : 135519

ماجرای اختلال روزهای اخیر در GPS تلفن‌های همراه چه بود؟

ماجرای اختلال روزهای اخیر در GPS تلفن‌های همراه چه بود؟

بعضی از کاربران از روز پنجشنبه ۱۹ مرداد از اختلال در GPS گزارش دادند. در واقع این افراد برای یافتن مسیر خود از طریق اپلیکیشن‌های مسیریاب یا گرفتن تاکسی اینترنتی با مشکل مواجه می‌شوند. به نظر می‌رسد سیستم جی‌پی‌اس با اختلال مواجه شده است و در نتیجه نقشه‌ها و اپ‌هایی که به مسیریابی نیاز دارند،

بعضی از کاربران از روز پنجشنبه ۱۹ مرداد از اختلال در GPS گزارش دادند. در واقع این افراد برای یافتن مسیر خود از طریق اپلیکیشن‌های مسیریاب یا گرفتن تاکسی اینترنتی با مشکل مواجه می‌شوند.

به نظر می‌رسد سیستم جی‌پی‌اس با اختلال مواجه شده است و در نتیجه نقشه‌ها و اپ‌هایی که به مسیریابی نیاز دارند، موقعیت مکانی کاربران را اشتباه و در نقطه‌ای دیگر نشان می‌دهند که گاه با محلی که آنها در آن حضور دارند، فاصله زیادی دارد.

کاربری در توییتر نوشته است که «وسط چهارراه ولیعصر اسنپ و تپسی رو می‌زنیم هر دو لوکیشن رو سمت محلاتی نشون می‌دن! باز دارن با اینترنت وgps چه کار می‌کنن؟»

شخص دیگری تاکید کرده است که این اختلال برای دو اپلیکیشن مسیریاب نشان و بلد هم وجود داشته است. کاربری نیز در توئیت خود نوشته که قصد داشته است از تئاتر شهر به سمت میدان ولی عصر برود اما اپ مسیریاب موقعیت او را در مکانی نشان داده که فاصله بسیار زیادی با موقعیت او داشته است. کاربران دیگری همین مشکل را در نواب و مکان‌های دیگری از شهر تجربه کرده بودند.

همچنین برخی از مخاطبان هم از اختلال در جی‌پی‌اس تلفن همراه خود در مناطقی دیگری از جمله حوالی خیابان‌های حافظ، نوفل لوشاتو و کارگر شمالی خبر داده‌اند.

دلیل اختلال در GPS چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز  ، این اختلال برای نخستین بار نیست که رخ می‌دهد. در سال‌های گذشته نیز همین مشکل به ویژه برای رانندگان اسنپ و تپسی رخ می‌داد که موقعیت مکانی مسافران خود را به اشتباه دریافت می‌کردند.

هنوز هیچ مقام رسمی در مورد اختلال روزهای اخیر توضیحی نداده است. اپ‌های ایرانی درگیر در ماجرا هم واکنشی به موضوع نداشته‌اند. اما نقشه و مسیریاب نشان، سه سال پیش که سیستم جی‌پی‌اس‌ با همین اختلال مواجه شده بود، در این مورد توضیح داد: «ما در تیم نشان زمان زیادی را برای بررسی جوانب مختلف این اختلال صرف کرده‌ایم و بعد از تست‌های میدانی و صحبت با شما متوجه شدیم این موضوع ناشی از نوعی اختلال در سیگنال GPS است؛ به این صورت که موقعیت مکانی کاربر در مناطق خاصی به جای دیگری منتقل می‌شود. برای مثال تعداد زیادی از کاربران به ما گزارش دادند که موقعیت‌شان بر روی فرودگاه مهرآباد نمایش داده می‌شود در صورتی که در واقعیت چندین کیلومتر از فرودگاه دور هستند.»

در سال ۱۳۹۹ همزمان با گزارش‌های متعدد کاربران از اختلال در GPS، حادثه‌ای مرگبار در کوه‌های شمال تهران رخ داد که برخی آن را به همین موضوع مرتبط دانستند. اما رئیس فدراسیون کوهنوردی موضوع را رد کرد. در آن زمان ایرنا، به نقل از رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی نوشت: «به جرات می‌گویم که حوادث روز جمعه کوه‌های شمال تهران هیچ ربطی به اختلال در جی پی اس نداشته است.»

او گفته بود: « اختلال جی پی اس در کوه‌های شمال تهران وجود دارد ولی به جرات می‌گویم که هیچکدام از افراد حادثه‌دیده به خاطر این مشکل گم نشده‌اند. کنار یکی از اجساد، یک دستگاه جی‌پی‌اس هم پیدا شده است اما مشخص نیست این فرد از دستگاه خود استفاده کرده بود یا نه.»

GPS چه کاربردی دارد؟

بر اساس توضیح ویکی‌پدیا، «سامانه موقعیت‌یابی جهانی با سرواژه جی‌پی‌اس (به اختصار: GPS) سامانه‌ای برای یافتن موقعیت جغرافیایی است. این سامانه متشکل از ۲۴ ماهواره است که زمین را دور می‌زنند و در هر مدار ۴ ماهواره قرار دارد. راکت‌های کوچکی این ماهواره‌ها را در مسیر درست نگاه می‌دارد.

سامانه جی‌پی‌اس بدون وابستگی به گیرنده‌های تلفن یا اینترنت عمل می‌کند. با این فناوری‌ها می‌توان اطلاعات دریافتی از این سامانه موقعیت‌یاب را بهتر و کاربردی‌تر کرد. سامانه جی‌پی‌اس می‌تواند توانایی حیاتی در زمینه موقعیت‌یابی برای کاربری نظامی یا همگانی در سراسر جهان فراهم کند.»

نشان هم در توضیح سه سال پیش خود در مورد این سامانه نوشته بود: «سامانه موقعیت‌یابی جهانی که به اختصار به آن GPS گفته می‌شود، سامانه‌ای برای یافتن موقعیت جغرافیایی است که روی گوشی هوشمند حداکثر ۳ تا ۵ متر خطا دارد. سیستم عامل تلفن همراه شما با استفاده از این سامانه موقعیت مکانی کاربر را پیدا کرده و آن‌را در اختیار نقشه‌ی نشان قرار می‌دهد اما گاهی این ارتباط در نقاطی با اختلال مواجه می‌شود.»

مشکلاتی که در دو روز اخیر از سوی کاربران گزارش می‌شود، بیشتر از خطای معمول در این سامانه است و هنوز به صورت رسمی مشخص نیست که دلیل اختلال در GPS چیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....