تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 12:16
کد خبر : 153888

مؤسسه بزرگمهر حکیم و شناساندن فرهنگ و شکوه ایران

مؤسسه بزرگمهر حکیم و شناساندن فرهنگ و شکوه ایران

مهندس خسرو رفیعی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی فارغ‌التحصیل مکانیک خاک و آبیاری با بیش از چهل سال فعالیت در حوزه روابط‌ عمومی به‌عنوان کارشناس و مدیراز جمله؛ مدیر روابط‌ عمومی سازمان آب تهران، مدیر روابط ‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مدیر روابط‌ عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیر روابط‌ عمومی

مهندس خسرو رفیعی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی فارغ‌التحصیل مکانیک خاک و آبیاری با بیش از چهل سال فعالیت در حوزه روابط‌ عمومی به‌عنوان کارشناس و مدیراز جمله؛ مدیر روابط‌ عمومی سازمان آب تهران، مدیر روابط ‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مدیر روابط‌ عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیر روابط‌ عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیر روابط‌ عمومی بانک پاسارگاد به فعالیت پرداخته است.

 رفیعی در حال حاضر رئیس انجمن روابط عمومی ایران است. وی همچنین از جمله افراد علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران است و در این خصوص نیز، اقدامات قابل توجهی را صورت داده است. خسرو رفیعی ضمنا از جمله مدیران مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم می‌باشد. این مجموعه اخیرا «پیش‌همایش یعقوب لیث» را برگزار کرده است. در خصوص این برنامه و سایر فعالیت‌های مؤسسه بزرگمهر حکیم با او به گفت‌و‌گو پرداختیم.

 مؤسسه بزرگمهر حکیم در چه حوزه‌هایی به فعالیت می‌پردازد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از آسیانیوز  ،   مؤسسه بزرگمهر حکیم از جمله مجموعه‌های فرهنگی این کشور است که به ایران زمین، مفاخر و بزرگان آن می‌پردازد و تلاش می‌کند تا شاعران، فرهنگ دوستان و دانشمندان ایران را به شکل‌های مختلف به جامعه معرفی کند. این مجموعه همچنین کتاب‌های ارزنده ای در رابطه با فرهنگ ایران به چاپ رسانده است. آشنایی با آقای دکتر رسولی مدیر مؤسسه بزرگمهر حکیم برای مجموعه ما باعث افتخار است. ایشان علی رغم اینکه دارای مدرک دکترای حقوق هستند ولی شاهنامه پژوه وشاهنامه شناس قابلی هم می‌باشند که به نحوی موثر و مثبت این مؤسسه را اداره می‌کنند و این آمادگی را دارند تا با سایر انجمن‌ها مانند «انجمن روابط عمومی ایران» همکاری صمیمانه و نزدیکی داشته باشند.

یک تفاهم نانوشته میان این دو مجموعه وجود دارد که باعث می‌شود یکدیگر را از برنامه‌های جاری خود مطلع کنیم. در مؤسسه بزرگمهر حکیم این اعتقاد وجود دارد که دوستی بهتر از هر اتفاق دیگری است، نکته‌ای که شاعران بزرگ ما هم به آن اشاره داشته‌اند. ما برنامه‌های مختلفی نظیر جلسات مربوط به شاهنامه‌خوانی و دیگر مسائل فرهنگی را پیگیری میکنیم. دوستانی که به شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی مشهور هستند، در این مؤسسه گرد هم آمده‌اند و این اتفاق به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. پیش همایش یعقوب لیث صفاری توسط این مؤسسه وبا همکاری ومشارکت انجمن روابط عمومی ایران برگزار شد. اقدامی بسیار ارزشمند که آقای دکتر رسولی به بهترین نحو آن را برنامه ریزی و اجرایی نمود، و این مسئله نشان از توانمندی این مجموعه دارد.

همچنین در رابطه با سایر مفاخر و بزرگان فرهنگ ایران نظیر مولوی، حافظ و سعدی نیز این مؤسسه برنامه‌های مختلفی را در نظر دارد. ما ایرانیان دچار یک فراموشی فرهنگی شده‌ایم و مؤسسه بزرگمهر حکیم در راستای حل این معضل حرکت می‌کند. متاسفانه بسیاری از ما از فرهنگ خود غافل هستیم و یکی از کارهای بزرگی که در این مجموعه پیگیری می‌شود این است که فرهنگ کهن ایران را به مردم معرفی می‌کند. من این افتخار را دارم که از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه هستم و با دکتر رسولی همکاری دارم. این مجموعه ریشه‌های مربوط به اصالت ما ایرانیان را معرفی می‌کند. ما می‌توانیم دوباره شکوه خود در گذشته را به دست آورده و کارهای بزرگی را صورت دهیم و این مؤسسه در حال آموختن مواردی این چنینی می‌باشد.

نظر شما در خصوص پیش‌همایش «یعقوب لیث صفاری» که اخیرا آن را برگزار کردید چیست؟

ما در نظر داشتیم امسال همایش یعقوب لیث صفاری را برگزار کنیم، اما اینطور احساس کردیم که اگر این همایش را امسال برگزار کنیم، باید به دنبال همکاری با ارگان‌های بزرگی مانند وزارت میراث فرهنگی، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی باشیم. اما فرصت کافی برای رقم زدن این مهم وجود نداشت. اما به پاسداشت و نکو داشت امسال پیش‌همایشی را در خصوص این شخصیت برجسته برگزارکردیم و درفرصت یک ساله پیش رو نیز با ارگان‌ها گفت‌وگو کرده تا بتوانیم سال آینده همایشی بزرگ و در شان یعقوب لیث صفاری را اجرا کنیم. متاسفانه یعقوب در جامعه ما چندان شناخته شده نیست.

این شخصیت به لحاظ صبر، قدرت، همراهی، به دست آوردن دل مظلوم و حمایت از آنان شخصیتی ویژه در تاریخ ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل، در مؤسسه بزرگمهر حکیم در تلاش هستیم تا مراسمی در شأن و جایگاه یعقوب برگزار کنیم. یعقوب فردی بود که فرهنگ ایران را حفظ کرده و پس از دویست سال سکوت، از کشورمان در مقابل دشمنان دفاع کرد. باید مردم جامعه با چنین فرد بزرگی آشنا شوند چراکه همه ما سخن گفتن به زبان پارسی را مدیون یعقوب لیث هستیم. فردوسی به دلیل وجود یعقوب بود که توانست اثری همچون شاهنامه را خلق کند و این نکته را کم تر کسی می‌داند.

زمانی که متوجه می‌شوم مؤسسه بزرگمهر حکیم در این مسیر حرکت می‌کند، من به عنوان فردی مشتاق در کنار این مجموعه قرار می‌گیرم. پیش همایش یعقوب لیث بسیار خوب برگزار شد و افراد مهمی در این زمینه همچون استاد دکترهوشنگ طالع و دکترمحمدتقی رخشانی و سایر بزرگواران سخنان ارزشمندی را درباره یعقوب لیث مطرح کردند. پیش همایش یعقوب نشان داد در عصر حاضر انسان‌های فرهیخته و بزرگی در کشور داریم که برای تمدن ایران همچنان تلاش میکنند که متاسفانه آن‌ها را نمی‌شناسیم و تعدادی از این افراد در مراسم حاضر بودند. صدا و سیما باید از ظرفیت این بزرگان در برنامه‌ سازی استفاده کند.

 با توجه به این‌که شما رئیس انجمن روابط عمومی ایران هستید و ضمنا به عنوان یکی از مدیران مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم به‌شمار می‌آیید، درباره انجمن روابط عمومی ایران و تعامل و همکاری‌اش با مؤسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم لطفا توضیحاتی ارائه کنید.

انجمن روابط عمومی ایران کم‌تر در کشور شناخته شده است. این انجمن اولین نهاد مدنی است که بعد از انقلاب شکل گرفت. در حال حاضر هشتاد هزارسمن در وزارت کشور ثبت شده است که ما اولین مورد بودیم. این انجمن از سال ۱۳۴۶ تشکیل شده و رئیس آن وزیر نفت بوده است.

شرکت ملی نفت، اولین روابط عمومی را در ایران تاسیس کرد و این انجمن پیرو آن تشکیل شد. بزرگانی همچون ابوالقاسم حالت، فریدون مشیری، مهندس علی اکبر دیباج در این مجموعه فعالیت کرده‌اند. بعد از آن نیز در نتیجه فعالیت‌های صورت‌گرفته، دانشکده علوم ارتباطات راه‌اندازی می‌شود و در راستای ارتقاء ارتباطات قدم برمی‌دارد. آقای دکتر رسولی عضو این انجمن نیز می‌باشد. ما برای ایجاد دوستی و همدلی همواره آماده‌ایم. ما در این انجمن اعتفاد داریم باید از فرهنگ دفاع کنیم و به روابط عمومی‌ها می‌آموزیم که به مناسبت‌های ملی بیشتر پرداخته و از آن‌ها غافل نشوند. اتفاقی که چندان به آن توجه نمی‌شود.

اولین شهید ایران در زمان هخامنشیان، آریو برزن بود که در مقابل امپراطوری روم قد علم کرد. ما وظیفه خود می‌دانیم که چنین بزرگانی را به جامعه معرفی کنیم. تعامل و هم‌فکری این دو مجموعه باعث می‌شود که بتوانیم هرچه بهتر در راستای شناساندن فرهنگ ایران زمین قدم برداریم. باید بتوانیم مشارکت انجمن‌های دیگر را نیز به خود جلب کنیم تا در همراهی با یکدیگر اتفاق‌های مثبتی را رقم بزنیم.

 پیش‌بینی می‌کنید همایش اصلی یعقوب لیث سال بعد در چه زمانی برگزار شود؟

هنوز درباره زمان برگزاری این همایش تصمیم نگرفتیم اما پیش بینی ما این است که در نیمه دوم سال، و در روزی که هم زمان با تولد یا فوت یعقوب و یا مناسبت ملی دیگری درارتباط با یعقوب، این همایش برگزار ‌شود. بهترین زمان برای برگزاری این همایش اواخر پاییز سال آینده است چراکه دانشجویان نیز می‌توانند در آن شرکت کنند. در این فرصت از عزیزانی که مایل به همکاری هستند دعوت می‌کنیم. همچنین باید فیلمی از مقبره یعقوب و درباره شخصیت او تهیه کنیم.

کارهای بسیار زیادی پیش رو داریم و امیدوارم تا پاییز سال آینده تمام کارها صورت گرفته و مراحل اطلاع‌رسانی نیز به انجام رسیده باشد و توانسته باشیم فرهنگستان هنر و انجمن مفاخر فرهنگی ایران را نیز با خود همراه کنیم. آقای حداد عادل رئیس انجمن سعدی است و باید بتوانیم او را نیز با این همایش مرتبط کنیم. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و سایر نهادهای مرتبط استفاده کنیم. انجام این کارها زمان زیادی می‌برد و باید از همین امروز برای آن برنامه‌ریزی کنیم. در نظر داریم تا این همایش به صورت مداوم ادامه پیدا کند.

 در پایان اگر نکته یا مطلبی باقی مانده است بیان کنید.

از انجام این گفت‌وگو که در رابطه با بحث‌های ملی صورت گرفت بسیار خوشحالم. من به رسانه‌هایی که به مطالب فرهنگی ومیهنی می‌پردازند، علاقه‌مند و سپاسگزار آن‌ها هستم که به فرهنگ ایران می‌پردازد. امیدوارم رسانه‌های دیجیتالی و مکتوب دیگری نیز چنین امور مهمی را مورد توجه قرار دهند و بخشی از هر نشریه به فرهنگ ایران اختصاص پیدا کند. می‌گویند کشوری که تاریخ خود را نداند، نمی‌تواند آینده خود را بسازد. بنابراین ضروری است که با فرهنگ غنی خود در گذشته آشنا شویم. همچنین آموزش و پرورش باید در کتب درسی به مسائل این‌چنینی توجه کند. ما معتقدیم که روابط عمومی باید دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند و در غیر این صورت، رسالت خود را به انجام نرسانده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....