تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 14:29
کد خبر : 80631

لزوم جایگزینی تجارت ایران با روسیه و اوکراین

لزوم جایگزینی تجارت ایران با روسیه و اوکراین

قطع صادرات نهاده از اوکراین به دیگر کشورها روی قیمت‌های جهانی تاثیر گذاشته است و این حقیقتی انکارناپذیر است. با توجه به اینکه ۳۰ درصد غلات دنیا در اوکراین تولید می‌شود و درهای این بازار با وقوع جنگ روی جهان بسته شده است، این نگرانی وجود دارد که قیمت تمام شده کالاهای پروتئینی، تحت‌تاثیر کمبود

قطع صادرات نهاده از اوکراین به دیگر کشورها روی قیمت‌های جهانی تاثیر گذاشته است و این حقیقتی انکارناپذیر است. با توجه به اینکه ۳۰ درصد غلات دنیا در اوکراین تولید می‌شود و درهای این بازار با وقوع جنگ روی جهان بسته شده است، این نگرانی وجود دارد که قیمت تمام شده کالاهای پروتئینی، تحت‌تاثیر کمبود و در نتیجه افزایش قیمت نهاده‌های دامی قرار گیرد. از این رو فعالان بازار کالاهای پروتئینی اظهار امیدواری می‌کنند که بخش‌خصوصی بتواند در این رابطه کشورهای دیگر را جایگزین اوکراین برای واردات کند. در این خصوص همچنین فعالان بخش خصوصی با اشاره به افزایش شدید قیمت غلات بعد از ایجاد بحران بین دو کشور روسیه و اوکراین اعلام می‌کنند که با توجه به این شرایط، دولتمردان کشور باید تدابیر لازم برای تامین و واردات غلات مورد نیاز را داشته باشند. در این باره رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که برای جایگزینی صادرات و واردات ایران از روسیه و اوکراین باید فکر شود. در این میان گفته می‌شود که درگیری اوکراین و روسیه اگرچه تبعاتی برای بازار ایران به همراه دارد اما می‌تواند فرصتی طلایی برای صادرات هم باشد.
مسعود خوانساری در این خصوص گفت: ادامه جنگ روسیه و اوکراین برای اقتصاد جهانی بسیار خطرناک خواهد بود و امیدواریم هرچه سریع‌تر این بحران حل بشود. البته در این بین ما با خبرهای خوبی که از وین می‌رسد روبه‌رو هستیم؛ اگر توافق بین‌المللی در خصوص برجام نهایی شود و به سرانجام برسد، باتوجه به تورمی که در ترکیه به وجود آمده و بالا رفتن قیمت نفت، ما می‌توانیم از این موقعیت به خوبی بهره برده و تنگناهایی که در سال‌های گذشته وجود داشته را کاهش دهیم.

ترانزیت کالا از مسیر ایران رقم بسیار پایینی است

آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در سال ۱۴۰۰ دیروز با حضور اعضا در ساختمان اتاق تهران برگزار شد. رییس اتاق بازرگانی تهران در این نشست اظهار کرد: طبق گزارش گمرک حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه به ۹۰ میلیارد دلار رسید که در مجموع، ۳۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.
خوانساری با اشاره به افزایش ترانزیت کالا از مسیر ایران بیان کرد: ترانزیت کالا از مسیر ایران به رقم حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته است که اگرچه رقم خوبی بوده اما نسبت به جایگاه ایران و موقعیت جغرافیایی کشورمان این رقم بسیار پایین است.
رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: ایران هم می‌تواند ‌هاب دریایی و هم‌ هاب هوایی و شاهراه شرق به غرب و شمال به جنوب باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر ما غافل بوده‌ایم و مسیرهایی که طراحی شده به عنوان یک کمربند – یک جاده اغلب سعی کرده‌اند که ایران را از نظر جاده‌ای، دریایی، هوایی و زمینی و حتی لوله‌کشی‌های نفت و گاز دور بزنند.
خوانساری بیان کرد: تورم کشور منتهی به بهمن ۱۴۰۰ با یک درصد کاهش به ۴/۴۱ درصد رسیده است و اگرچه هنوز بیش از ۴۰ درصد است اما خوشبختانه یک درصد کاهش داشته است.
وی افزود: براساس گزارش رویترز تورم سالانه آمریکا منتهی به ژانویه ۲۰۲۲ در مقایسه مدت مشابه ۵/۷ درصد رشد داشته است و برای هشتمین ماه متوالی تورم آمریکا به پنج درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که توسط فدرال رزرو افزایش نرخ بهره انجام شود که اگر این موضوع تحقق یابد طبیعتا بر اقتصاد دنیا نیز تاثیر خواهد گذاشت.
رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ترکیه نیز تورم بالای ۲۰ درصد داشته است و براساس ارزیابی‌های اولیه اداره امور بازرگانان قیمت انرژی که نسبت به ژانویه سال گذشته ۲۶ دهم درصد افزایش بی‌سابقه داشته است در ماه ژانویه شاخص تورم در حوزه یورو به رکورد جدیدی رسیده است و قیمت کالاها و خدمات در این ماه افزایش ۱/۵ درصدی داشته که این رقم بالاترین شاخص تورم از سال ۹۹ یعنی تغییر سیاست پولی اروپا به یورو بوده است.

شرایط اقتصادی دنیا تیره‌تر شده است

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ، وی با اشاره به مسائل پیش آمده بین روسیه و اوکراین بیان کرد: این مساله بی‌سابقه بود و هنوز اثرات کرونا به اتمام نرسیده که مناقشات روسیه و اوکراین شرایط اقتصادی دنیا را یک مقدار تیره‌تر کرده است و افزایش قیمت انرژی، نفت، گاز، گندم، ذرت، روغن آفتابگردان و هزینه‌های حمل‌و‌نقل و بیمه کاملا خودشان را مشخص کرده‌اند.
خوانساری بیان کرد: صادرات بدون نفت‌خام ایران در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ به کشور روسیه ۵۳۹ میلیون دلار و به کشور اوکراین ۶۷ میلیون دلار بوده است و در مقابل، واردات ایران از روسیه در زمان یاد شده یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار و از کشور اوکراین حدود ۱۱۲ میلیون دلار بوده که طبیعتا با این اتفاقات باید به فکر جایگزینی واردات و صادرات باشیم.
وی افزود: هر دو کشور حدود ۲۹ درصد از صادرات گندم، ۱۹ درصد صادرات ذرت، ۸۰ درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده‌اند و کارشناسان سازمان خواربار کشاورزی معتقدند که شرایط حال و حاضر در ایجاد ناامنی در ایجاد بازار غذا و مخصوصا در کشورهای خاورمیانه که ۷۰ درصد نیاز غلات خود را از این دو کشور تامین می‌کنند خواهند داشت و با طولانی شدن جنگ، تاثیر حداکثری خواهد داشت.
خوانساری افزود: میزان صادرات نفت و گاز روسیه حدود ۲۷۵ میلیارد دلار است که از ۴۲۵ میلیارد دلار کل صادراتش حدود ۷۵ میلیارد دلار صادرات نفت و گاز است که طبیعتا هم روی اقتصاد روسیه تاثیرگذار است و هم روی اقتصاد جهان و اثر آن روی نفت و بنزین بوده و قیمت نفت روز گذشته به بالای ۱۲۰ دلار رسید.
وی گفت: ‌مسائلی که بین روسیه و اوکراین به وجود آمده است اگر ادامه یابد طبیعتا خطرناک خواهد بود و امیدواریم هر چه زودتر بحران حل شود، اما با توجه به تورم ترکیه و بالا رفتن قیمت نفت، امیدواریم از این موقعیت استفاده کنیم و تنگناهای سال گذشته را کمتر داشته باشیم.

لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای تامین و واردات غلات

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست با اشاره به افزایش شدید قیمت غلات بعد از ایجاد بحران بین دو کشور روسیه و اوکراین گفت: با توجه به این شرایط دولتمردان کشور باید تدابیر لازم برای تامین و واردات غلات مورد نیاز را داشته باشند.
کاوه زرگران در مورد امنیت غذایی کشور با توجه به بحران روسیه و اوکراین اظهار کرد: از حدود یک سال گذشته کشور روسیه محدودیت‌هایی را در مورد صادرات غلات تعیین کرد که کسی توجه نکرد کشوری که اولین صادرکننده غلات و گندم در دنیا است چرا چنین اقدامی انجام می‌دهد و تقریبا همگی در سایه کرونا فکر کردند که این اقدام ناشی از کرونا است و در نهایت متوجه شدیم که بالا بردن ذخایر کشور به علت شرایط جنگی است که توسط این کشور پیش‌بینی می‌شده است.
وی افزود: کشور ما نیز توجه خاصی به این موضوع نداشت و سیاستگذاران ما نیز مانند سایر کشورها برنامه‌ریزی خاصی برای این موضوع انجام ندادند تا اینکه امروز شاهد افزایش چشمگیری در قیمت‌های جهانی هستیم و این در حالی است که قیمت گندم در بورس شیکاگو در یک سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است که حدود ۳۵ درصد از افزایش قیمت در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

اثر مستقیم بر افزایش قیمت ذرت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: اگرچه اوکراین فقط تامین‌کننده ۱۴ درصد ذرت دنیا است اما اکنون فصلی است که تامین ذرت دنیا توسط اوکراین انجام می‌شود و در فصل برداشت کشورهای نیمه کره‌جنوبی نیست بنابراین این موضوع اثر بسیار مستقیمی در افزایش قیمت ذرت داشته و در یک هفته اخیر بالغ بر ۱۰۰ دلار قیمت ذرت افزایش یافته است.
زرگران بیان کرد: سالانه حدود ۱۰ میلیون تن ذرت به کشور وارد می‌شود و ماهانه نیز حدود ۹۰۰ هزار تن نیاز است و لذا تا اوایل جولای که بتوانیم ذرت را از کشورهای دیگری غیراز روسیه و اوکراین تامین کنیم حدود ۵/۳ میلیون تن ذرت نیاز داریم که امیدواریم دولت پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین انجام داده باشد و بتوانیم تا اردیبهشت و خرداد سال آینده نیاز دامداران و مرغداران را تامین کنیم.
وی افزود: در مورد تامین گندم با توجه به شرایط بحرانی بین روسیه و اوکراین باید گفت که اگرچه روسیه اولین صادرکننده دنیا و اوکراین سومین صادرکننده دنیا هستند اما منابع دیگری در دنیا برای تامین این محصول وجود دارد و حتی اگر ذخایر کشور تا فصل برداشت‌های آتی نیز مناسب نباشد و اگر هم محصول تولیدی گندم کشاورزان ما مناسب باشد خیلی نگرانی خاصی در زمینه تامین گندم وجود ندارد و صرفا باید این محصول گران خریداری شود.
زرگران بیان کرد: همان‌طور که اشاره شد در مورد ذرت شرایط مانند گندم نیست و حتی گران خریدن ذرت هم امروز برای کشورهای وارد‌کننده سخت شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در مورد روغن خوراکی نیز مشکلات زیادی به وجود آمده است زیرا اوکراین و روسیه هر دو جزو سه صادر‌کننده بزرگ روغن آفتابگردان هستند و پیش‌بینی می‌شود در اتحادیه اروپا تامین روغن آفتابگردان در ماه‌های آینده دچار مشکل شود.
اثر مستقیمی که بحران روسیه و اوکراین به وجود آورده افزایش شدید قیمت آفتابگردان و روغن پالم بوده است به طوری که قیمت هر تن روغن پالم از ۱۴۰۰ دلار به دو هزار دلار رسیده است.
وی افزود: با توجه به این شرایط باید دولتمردان توجه ویژه‌ای به تامین محصولات مذکور داشته باشند تا خوراک و غلات مورد نیاز کشور را بتوانیم تامین کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....