تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 10:43
کد خبر : 130654

لحظه حساس لمس سقف سال ۹۹ ؟

لحظه حساس لمس سقف سال ۹۹ ؟

شاخص کل بورس به حمایت معتبری نزدیک شده و فروشندگان در فروش های خود احتیاط بیشتری می کنند. اقتصاددان: افرادی که سهام خود را در اردیبهشت ماه فروختند، برنده خرداد ماه بورس بودند. اما حالا دیگر برای فروش زمان مناسبی نیست. این موضوعی است که سرمایه گذاران متوجه آن هستند و می دانند که پس

شاخص کل بورس به حمایت معتبری نزدیک شده و فروشندگان در فروش های خود احتیاط بیشتری می کنند.

اقتصاددان: افرادی که سهام خود را در اردیبهشت ماه فروختند، برنده خرداد ماه بورس بودند. اما حالا دیگر برای فروش زمان مناسبی نیست. این موضوعی است که سرمایه گذاران متوجه آن هستند و می دانند که پس از افت ۲۰-۳۰ درصدی قیمت سهام، دیگر الان زمان خوبی برای فروش سهام نیست.

افرادی که به هر دلیلی تا به حال سهام خود را نفروخته اند، حالا می دانند که شاخص کل به حمایت معتبری نزدیک شده و هر روزی ممکن است بازار به سمت بالا حرکت کند.

البته در برخی نمادها از جمله پتروشیمی ها که دولت اخیرا ریسک جدیدی بر آن ها تحمیل کرده، ممکن است فروشنده ها همچنان پرقدرت باشند، اما در سایر گروه ها بعید است که افت سنگینی رخ بدهد.

اثر برگزاری مجامع شرکت ها

شاخص کل بورس به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحد رسیده و در نزدیکی حمایت معتبر خود یعنی سقف سال ۹۹ قرار دارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شاخص کل پایین تر از ۲ میلیون واحد نخواهد رفت و حتی اگر برود هم مدت کمی در آن محدوده قرار می گیرد.

این دسته از کارشناسان معتقدند که افت فعلی بورس، پولبک به سقف شکسته شده سال ۹۹ است و به زودی بازار روند صعودی جدیدی را آغاز می کند یا اینکه در بدترین حالت، مدتی درجا می زند و پس از آن به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

چیزی که به پایین نرفتن بازار کمک می کند، برگزاری مجامع شرکت هاست. تقسیم سود در مجامع شرکت ها، نسبت قیمت سهم به سود شرکت ها را کاهش می دهد که این به جذاب شدن بازار کمک می کند. تا پایان تیرماه تعداد زیادی از شرکت ها به مجمع می روند و این اتفاق درمورد آن ها رخ می دهد.

خروج پول و کاهش ارزش معاملات

از طرفی گزارش های خرداد ماه هم نشان داده که وضعیت تولید و فروش شرکت ها بد نیست که این هم یکی از عوامل مثبت محسوب می شود. البته بورس معمولا چه در صعودها و چه در نزول ها، دچار بیش واکنشی است که این واکنش بیش از اندازه، می تواند دوران اصلاحی بورس را بلند مدت تر کند.

در هر صورت یکی از عواملی که می تواند نشان دهنده بازگشت رو به بالای بازار باشد، افزایش ارزش معاملات است. چهارشنبه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود که همچنان وضعیت امیدوارکننده ای از این جهت مشاهده نمی شود.

خروج پول هم فعلا به طور متوالی ادامه دارد و قدرت خریداران حقیقی نیز کاهش قابل توجهی دارد. با در نظر گرفتن این موارد می توان برای امروز هم بازاری منفی را متصور بود. البته به دلیل نزدیک شدن به حمایت معتبر شاخص کل، بعید نیست شاخص ها حرکت کوچکی در جهت مثبت داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....