تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 10:40
کد خبر : 155063

قیمت خودرو در دور تند

قیمت خودرو در دور تند

در حالی که طی روزهای گذشته بازار خودرو تقریبا روندی آرام و تقریبا بدون تغییر قیمتی را طی می‌کرد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که پراید ۱۱۱ در حدود ۴۵ میلیون تومان گران شد. آن‌طور که در روند بازار خودرو دیده می‌شود، در اولین روزهای هفته زمستان، قیمت خودروها تقریبا ایست کرده و تغییری در قیمت‌ها

در حالی که طی روزهای گذشته بازار خودرو تقریبا روندی آرام و تقریبا بدون تغییر قیمتی را طی می‌کرد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که پراید ۱۱۱ در حدود ۴۵ میلیون تومان گران شد. آن‌طور که در روند بازار خودرو دیده می‌شود، در اولین روزهای هفته زمستان، قیمت خودروها تقریبا ایست کرده و تغییری در قیمت‌ها نداشتند.به این ترتیب که پراید ۱۵۱ بدون تغییر، به قیمت ۲۸۵ میلیون تومان فروخته شد. قیمت انواع پژو نیز تغییری نکرد و به نوعی با ورود موج جدید سرما به کشور، قیمت‌ها نیز یخ کرده است. اما برخی گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت پراید ۱۱۱ است. پراید ۱۱۱ SE با مدل ۱۳۹۹ اقتصادی‌ترین خودروی حال حاضر بازار است که سرانجام پس از هفته‌ها ثبات قیمتی، ۴۵ میلیون تومان گران‌تر شد و به قیمت ۳۹۰ میلیون تومان رسید. به این ترتیب، خودروی اقتصادی و توقف تولیدخورده سایپا پنج میلیون تومان گران‌تر از کوییک ساده خرید و فروش می‌شود. در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۰ میلیون تومان گران شده و با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ در بازار با رشدی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان مواجه شده و ۷۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. مدل ۱۴۰۱ این خودرو اما ۱۱۰ میلیون تومان گران شده است و به قیمت ۷۲۵ میلیون تومان رسیده است.

۱۲۰هزار خودرو از کجا سبز شد؟

اواسط دی ماه تصویر طرحی با تصویب و امضای مسوولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود تا پایان سال هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند. در این طرح، خودروسازان مجاز شدند مازاد تولید خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن رفع مشکلات مالی قطعه‌ساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نیز با سرعت بیشتری انجام شود، امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰ همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است. اما سوال مشخص این بود؛ خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودرو‌های فروخته‌شده در سامانه یکپارچه خودرو تأخیر داشتند و مدام رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه را بهانه عدم تحویل به‌موقع خودرو‌ها به مشتریان عنوان می‌کردند چگونه با مازاد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو آن هم در دوماهه پایانی سال روبرو شدند که می‌خواهند در طرحی جدید به فروش برسانند؟ مگر نه اینکه بنا به گفته منطقی معاون حمل‌ونقل وزارت صمت؛ «۲ خودروساز بزرگ محصولاتشان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند و ظرفیت آینده را محاسبه کنند و بر مبنای آن عرضه بالا داشته باشند. »، حال چطور می‌خواهند در سال جاری ۱۲۰ هزار خودرو بفروشند؟ آیا به‌خلاف تمام ادعا‌ها در نبود تولید، خودرو‌ها در پارکینگ موجود است، اما خودروساز‌ها تمایلی به تحویل ندارند و در این طرح می‌خواهند با قیمتی بالاتر به‌فروش برسانند؟!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  منوچهر منطقی در همین ارتباط، می‌گوید: طرح پیشنهادی فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از محل ازدیاد تولید دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه بازار، یکی از روش‌های تأمین نقدینگی برای پرداخت مطالبات رو به فزونی قطعه‌سازان بود، منتها برای اجرایی شدن آن، دو گام باید انجام شود. وی افزود: نخست اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح و سپس تعیین میزان درصد اختلاف قیمت فروش با بازار است. معاون حمل‌ونقل وزارت صمت تصریح کرد: چون طرح برای فروش در حاشیه بازار، علاوه بر تأمین نقدینگی، می‌بایستی قیمت بازار را کاهش دهد، لذا در هر مرحله فروش، میزان درصد زیر قیمت بازار و تعداد خودرو‌های عرضه‌شده باید تعیین می‌شد. منطقی اضافه کرد: متأسفانه این طرح که در مراحل ابتدایی بود، به عنوان یک طرح قطعی و با اطلاع‌رسانی ناقص مطرح و باعث التهاب بازار شد، طبعاً در صورت عدم تحقق هر دو شرط فوق، طرح قابلیت اجرا ندارد. حالا هم مصرف‌کننده با بازاری روبروست که نه تنها خودرو وارداتی در آن نیست بلکه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور و کاهش تولید بر بی‌سامانی بازار اضافه کرده است.

خبری از کاهش قیمت نیست، افزایش قیمت‌ها در خودروهای داخلی با نزدیک شدن به بازار شب عید تا ۹۰ میلیون تومان رسیده است. درخودروهای مونتاژی نیز افزایش قیمت‌ها بیش از ۲۵۰ میلیون تومان است. در این شرایط مشخص نیست وزارت صنعت چه تدبیری را برای مدیریت بازار دارد مگرنه اینکه قرار بود با واردات خودرو قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کند چرا این موضوع اجرایی نشده است؟

دست‌هایی پشت پرده است

در همین حال، نماینده مردم کاشمر در مجلس نسبت به گرانی قیمت خودرو انتقاد کرد و گفت: حتما دست‌هایی پشت پرده است. سیدجواد نیک‌بین در جلسه علنی عصر روز دوشنبه دوم بهمن ماه، مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: تصمیمات سلیقه‌ای و دقیقه‌ای کشور را با مشکل مواجه می‌کند که گرانی یک‌باره قیمت گاز و کم شدن سهمیه کارت سوخت نمونه‌ای از این تصمیمات است و از رییس‌جمهور می‌خواهم که جلوی این تصمیمات گرفته شود. نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است در حالی که علتی برای آن وجود ندارد و حتماً دست‌هایی پشت پرده است، از رییس‌جمهور تقاضا داریم که مراقب نفوذی‌ها در دولت باشد.

مردم حوصله کنند، بازار رو به بهبود است!

البته وزیر صمت از تداوم واردات خودرو خبر داده و گفته است که وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است و مردم باید حوصله کنند. عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در حاشیه بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است، اما عده‌ای در این بازار به دنبال منافع خود و سودهای کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده می‌کنند. مردم باید حوصله کنند زیرا وضعیت خوبی خواهیم داشت. وی افزود: تولید خودروهای داخلی را افزایش خواهیم داد. همچنین تولید خودروهای مونتاژی افزایش یافته است. علی‌آبادی گفت: عرضه آزاد در خودروهای وارداتی داریم و تا پایان سال تعهدات انجام خواهد شد و از سوی دیگر واردات خودرو نیز ادامه دارد. وزیر صمت تصریح کرد: خودروهای برقی و وارداتی عرضه خواهد شد و مردم می‌توانند از بین این خودروها، خودروی مد نظر خود را انتخاب کنند. وی در خصوص اختصاص خودرو به جانبازان نیز گفت: این موضوع در کارگروه وزارت صمت مطرح و با نظر مثبت تأیید شد؛ منتظریم در دولت مصوب شود؛ ضمن اینکه این موضوع برای سال آینده در برنامه آمده است.

قیمت خودروها در دور تند

اما سری بزنیم به بازار خودرو و ببینیم قیمت خودروها چگونه فاکتور می‌شوند؟ رصد بازار نشان می‌دهد، از ابتدای هفته جاری علاوه‌ بر اینکه نرخ دلار در کانال‌های جدید بالا و پایین می‌شود، متقاضی چندانی هم نسبت به بازار عید سال گذشته به چشم نمی‌خورد که همین امر باعث شده میزان تغییرات نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد.

قیمت خودروهای داخلی بازار روند کم‌تلاطمی نسبت به روزهای گذشته دارد. پراید ۱۱۱ SE با مدل ۱۳۹۹ اقتصادی‌ترین خودروی حال حاضر بازار است که سرانجام پس از هفته‌ها ثبات قیمتی، ۴۵ میلیون تومان گران‌تر شد و به قیمت ۳۹۰ میلیون تومان رسید. به این ترتیب، خودروی اقتصادی و توقف تولیدخورده سایپا پنج میلیون تومان گران‌تر از کوییک ساده خرید و فروش می‌شود. شاهین G از سدان‌های لوکس و رده بالای سایپا به شمار می‌رود که روز گذشته دو میلیون تومان گران‌تر شده بود، از ابتدای روز گذشته، پنج میلیون تومان افت قیمت دارد و با نرخ ۶۶۲ میلیون تومان معامله می‌شود. سمند سورن پلاس بنزینی یکی از سدان‌های محبوب ایران‌خودروست که با افت ۹ میلیون تومانی نسبت به روزهای گذشته به نرخ ۶۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تارا اتوماتیک V۲ نسخه پیشین این سدان لوکس ایرانی محسوب می‌شود. این خودرو ۱۹ میلیون تومان گران‌تر شد و به کانال ۹۰۰ میلیون تومان رسید. در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵۰ میلیون تومان گران شده و با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. مدل ۱۴۰۱ این خودرو هم یک ماه قبل ۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود و در حال حاضر با قیمت ۵۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ در بازار با رشدی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان مواجه شده و ۷۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. مدل ۱۴۰۱ این خودرو اما ۱۱۰ میلیون تومان گران شده است و به قیمت ۷۲۵ میلیون تومان رسیده است. اما قیمت خودروهای مونتاژی از آغاز دیروز، غالباً روند صعودی دارند. به‌طوریکه جک J۴ آپشنال یکی دیگر از خودروهای اقتصادی و مونتاژی است که توسط کرمان موتور تولید می‌شود. این خودرو ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روزهای گذشته و با قیمت ۸۳۰ میلیون تومانی هفته گذشته خرید و فروش می‌شود. فردا T۵ یکی از کراس‌اوورهای مونتاژی بازار است که در هفته گذشته رشد قابل توجهی داشت. این خودرو از ابتدای امروز سقوط ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و با یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

فونیکس آریزو ۶ پرو سدان مونتاژی شرکت مدیران خودرو به شمار می‌رود که از ابتدای دیروز ۲۰ میلیون تومان گران‌تر شده و به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسید. کی‌ام‌سی J۷ کراس‌اوور جدیدالورود شرکت کرمان موتور هم با رشد ۲۰ میلیون تومانی با قیمت یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....