تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1402 - 21:02
کد خبر : 132988

قطع ۶ هزار درخت برای ساخت جاده!

قطع ۶ هزار درخت برای ساخت جاده!

تخریب و قطع درختان در مناطق حفاظت شده و جنگلی به بهانه‌های مختلف در طول سال‌ها حیات زیست کره جنگلی را نشانه‌گرفته است. جاده‌کشی، قاچاق چوب، آتش‌سوزی و تصرفات غیر قانونی در مناطق جنگلی و حافظت شده بار‌ها موجب نگرانی‌هایی شده است و در این میان فعالان زیست محیط هر بار سعی در مخالفت و

تخریب و قطع درختان در مناطق حفاظت شده و جنگلی به بهانه‌های مختلف در طول سال‌ها حیات زیست کره جنگلی را نشانه‌گرفته است.

جاده‌کشی، قاچاق چوب، آتش‌سوزی و تصرفات غیر قانونی در مناطق جنگلی و حافظت شده بار‌ها موجب نگرانی‌هایی شده است و در این میان فعالان زیست محیط هر بار سعی در مخالفت و مقابله با این قبیل از آسیب‌ها داشته‌اند.

منطقه دشت ارژن ـ تنگ بوالحیات یکی از زیست کره‌های حساس جنگلی و محیط زیست فارس است که در سال‌های گذشته ایجاد جاده برگشت در این محور به عنوان مسیر ترانزیتی و خطر قطع درختان این منطقه چالش برانگیز بوده است.

در حالی سال گذشته محور برگشت شیراز ـ بوشهر در محدوده دشت ارژن، تنگ بوالحیات به عنوان محور ترانزیتی به بهره‌برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت که به گفته فعالان محیط زیست و مسئولان محیط زیست استان در این پروژه بنا بود تنها ۶۰۰ درخت قطع شود و براین اساس مجوز‌های زیست محیطی صادر شده بود که در نهایت ۶ هزار درخت قطع شد.

هنوز زمان زیادی از این موضوع نگذشته ‌که ایجاد دوربرگردان جدید در این محور و همچنین آسفالت جاده محلی در باغستان بوالحیات و در دل منطقه حفاظت شده دغدغه‌مندان این حوزه را از جهت تخریب بیشتر درختان این منطقه نگران کرده است.

مسیر رفت و آمد روستاییان طولانی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،    با حضور معاون دادستان کوه‌چنار، معاون محیط زیست استان فارس و فعالان محیط زیست، یک بازدید میدانی از پروژه احداث جاده باغستان ابوالحیات انجام و ملاحظات مربوط به احداث این جاده و مسائل زیست محیطی آن مورد بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این بازدید، عضو انجمن میراث زاگرس و فعال محیط زیست با اشاره به دغدغه در حوزه محیط زیستی به دلیل جاده محلی و دوربرگردان در منطقه محافظت شده ارژن تصریح کرد: این منطقه زیست کره استان است و این جاده‌کشی با هدف تعریض و آسفالت مسیر محلی در منطقه حفاظت شده است.

کیان یزدان پور با بیان اینکه پروژه آسفالت جاده خاکی تنها برای ۲۰ خانوار است که به صورت فصلی و موقت در باغستان‌های تنگ بوالحیات برای برداشت محصول رفت و آمد دارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که جاده قبلی دسترسی به این باغستان‌ها با هزینه‌های زیاد و ایجاد پل تاسیس شده و همچنان مورد استفاده است.

به گفته وی ایجاد جاده دوم مسیر رفت و آمد روستاییان را طولانی می‌کند و تردد روستائیان تنگ بوالحیات از روستای کنده‌ای است که تنها ۷۰۰ متر آن در منطقه حفاظت شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....