تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 14:42
کد خبر : 137568

قطعه سازان از خصوصی سازی و حذف قیمت گذاری دستوری خودرو استقبال می کنند

قطعه سازان از خصوصی سازی و حذف قیمت گذاری دستوری خودرو استقبال می کنند

عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان: حذف قیمت گذاری دستوری و خصوصی سازی صنعت خودرو مهمترین و تاثیرگذارین راه‌حل‌های برون رفت صنعت خودرو از بحران است و قطعه سازان از عملیاتی شدن هر دو این‌ها استقبال می‌کنند. اقتصاددان: امیرحسین جلالی در واکنش به خرید بلوک سهام ایران خودرویی بانک صادرات گفت: مدتهاست بحث واگذاری ایران

عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان: حذف قیمت گذاری دستوری و خصوصی سازی صنعت خودرو مهمترین و تاثیرگذارین راه‌حل‌های برون رفت صنعت خودرو از بحران است و قطعه سازان از عملیاتی شدن هر دو این‌ها استقبال می‌کنند.

اقتصاددان: امیرحسین جلالی در واکنش به خرید بلوک سهام ایران خودرویی بانک صادرات گفت: مدتهاست بحث واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی مطرح بوده است. در سال‌های دهه ۸۰ واگذاری‌ها از طریق دورزدن قانون از طریق سهام تودلی به بیراهه رفت و دو سال پیش نیز بعد از دستور رییس جمهوری در این خصوص جدیتی دیده نمی شد حتی سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزارتخانه ها امضا شد اما عملیاتی نشد. واگذاری های اخیر نشان می دهد که اراده دولت در زمینه خصوصی سازی جدی است.

وی افزود: در دنیا بسیار مرسوم است که بخش خصوصی صنایع بحرانی و ورشکسته را می خرد و احیا می کند. در ایران تجربه‌های بدی وجود داشته که صرفا به منظور تصاحب زمین ها خریدار اقدام به خرید شرکت دولتی کرده است. اما در مواردی که فعال زنجیره تامین صنعت ورود کرده موفق شده زنجیره ارزش را قدرتمندتر کند. بنابراین اگر خریداران سهام خودروسازی کسانی باشند که دغدغه تولید دارند می توانیم به آینده صنعت امیدوار شویم و اکثر قطعه سازان از برقرار شدن جریان رقابتی و سالم در خودروسازی دفاع می کنند. این را هم اضافه کنم که تجربه واگذاری ها به خصولتی ها هیچ دستاورد مثبتی نداشته است.

جلالی گفت: اکثر قطعه سازان می دانند بار کج به منزل نمی رسد و ادامه کار خودروسازی با زیان انباشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی به دلیل قیمت گذاری دستوری و بهره وری پایین ناشی از دولتی بودن ممکن نیست. طبیعتا باید گفت و گوها و جلسات کارشناسی برای فعالیت در فضای رقابتی و غیر دستوری، بین قطعه سازان و سیاستگذاران اتفاق بیفتد و ما از گونه بحث و تبادل نظر در این خصوص استقبال می کنیم. ما فکر می کنیم چاره ای جز جراحی علمی و اثر بخش نداریم اما می توانیم عوارض آن را حدالامکان کاهش دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....