طرح جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاهها از یکشنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ آغاز شد که این امر باعث ازدحام در برخی از جایگاههای سوخت شده است. اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور در این باره به تجارتنیوز گفت: هدف از جمعآوری کارتهای سوخت مدیریت عرضه بنزین است.
طرح جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاهها از این هفته به اجرا درآمد. این طرح با حواشی زیادی همراه بود و اهداف متفاوتی، از جمله اصلاح قیمت بنزین و سهمیهها، مبارزه با قاچاق و مدیریت مصرف سوخت برای آن بیان شد. اما اصل ماجرا چیست؟
اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور، در این باره توضیح داد: هدف اصلی از جمعآوری کارتهای سوخت ساماندهی و مدیریت عرضه بنزین است. ضمن آنکه از این طریق میتوان به آمار شفافی از پایش مصرف در مناطق مختلف کشور دست پیدا کرد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز، او ادامه داد: با اجرای این طرح بهراحتی میتوان تشخیص داد که هر یک از مناطق چه میزان بنزین مصرف میکنند. همچنین با توجه به فعال شدن مجدد کارتهای سوخت شخصی میتوان مسیر سوختگیری مردم را رهگیری و سیاستهای لازم را اجرا کرد.
قلیزاده تصریح کرد: برنامه مدیریت مصرف از گذشته در دستور کار بود. اما روش اجرای آن چندی پیش به شرکت نفت تکلیف شد. در حال حاضر نیز ملزومات آن گام به گام در حال انجام است.
او عنوان کرد: گام اول در اجرای این طرح جمعآوری کارتهای سوخت از جایگاهها بود که در حال حاضر دنبال میشود. با این روند مردم از کارتهای شخصی خود استفاده میکنند و مدیریت مصرف در وهله اول به دست خودشان صورت میگیرد.
هر پمپ بنزین چند کارت سوخت دارد؟
قلیزاده تشریح کرد: اجرای سیاست جمعآوری کارتهای سوخت از گذشته در مناطق مرزی کشور دنبال میشد. در حال حاضر هم که کل جایگاههای کشور نسبت به اجرای آن اقدام کردند و در تمام ساعات شبانه روز فعال هستند.
او درباره مناطقی که اجرای این طرح در آن دنبال شده است توضیح داد: قرار شد به هر جایگاه با توجه به سکوهایی که دارد حداقل یک یا دو کارت سوخت آزاد تعلق بگیرد. همچنین روند اختصاص کارت به سکوهای بنزین سوپر طبق روال معمول دنبال میشود.
وی افزود: در گذشته برای هر نازل یک کارت سوخت اختصاص داده شده بود، اما در حال حاضر با توجه به سکوها و میزان مصرف هر جایگاه کارت اختصاص پیدا کرده است.
قلیزاده مثال زد که اگر یک پمپ بنزین چهار سکو داشته باشد، در کنار آن وجود هشت کارت سوخت لازم است. ضمن آنکه کارت تلمبههای بنزین سوپر هم به صورت جداگانه وجود دارند.
او گفت: البته کارتهای جایگزینی هم در دفتر پمپهای بنزین موجود است تا اگر مشکلی پیش آمد مردم معطل نشوند و روند خدماترسانی به متقاضیان بهدرستی انجام شود.
وی درباره شایعه افزایش قیمت بنزین با اجرای این طرح گفت: طرح جمعآوری کارتهای سوخت صرفا برای مدیریت مصرف است و هیچ ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد.
مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح جمعآوری کارتهای سوخت از پمپهای بنزین گفت: آنچه مجلس تکلیف کرده این است که دولت باید تمهید کند تا افراد از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. اما نظر مجلس این نبوده که کارتهای سوخت جایگاهها به طور کلی جمع شود چراکه اصلا امکان پذیر نیست.
با این حساب به نظر میرسد هنوز طرح مذکور با اتفاق نظر کامل متولیان همراه نبوده و مشخص نیست آیا هدف اصلی که مدیریت مصرف است در صورت اجرای آن محقق میشود یا خیر؟
آغاز جمعآوری کارتهای سوخت از جنوب شهر
بررسی میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که که پمپ بنزین شماره ۱۴۷ جردن دارای شش تا هفت کارت سوخت است و جمعآوری کارتها در این جایگاه صورت نگرفته است.
همچنین پمپ بنزین ۱۴۳ میرداماد پنج تا شش کارت سوخت آزاد دارد و هنوز اقدامی در جهت جمعآوری کارتهای آن انجام نشده است. پمپ بنزین ۱۵۳ ساعی که کارتهای سوخت آن جمع شده، دارای پنج کارت سوخت بود که جمعآوری کارتهای سوخت در آن انجام شده و در حال حاضر تنها دو عدد کارت آزاد سوختگیری دارد.
برخی مراجعهکنندگان به پمپ بنزین ساعی درباره وضعیت کارتهای موجود در جایگاههای سوخت به خبرنگار تجارتنیوز گفتند: در مناطق ۱۶ تهران تنها یک کارت سوخت برای جایگاهها بود که آن هم گاهی در اختیار مردم قرار نمیگرفت.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰