2 copy

افزایش ریسک‌های جهانی و رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده و درپی آن اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی از سوی مقامات بانک‌های مرکزی در جهان سبب شده تا بانک‌های جهانی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای حفظ دارایی‌های خود به پناهگاه امن طلا‌ روی آورند. آنها علت این جذابیت را حفظ ارزش این دارایی در شرایط تورمی می‌دانند.

در راستای این موضوع شورای جهانی طلا در گزارش اخیر خود اعلام کرد که بانک‌های مرکزی در ۹ ماهه اول سال ۸۰۰ تن طلا خریده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  در پیرامون این بحث باید به عامل دیگری که در این رویداد اثر گذار بوده، اشاره کرد. از دلایل دیگری که بانک‌های جهانی به ذخیره طلا هجوم برده‌اند، کاهش وابستگی‌ها به دلار آمریکا است. بانک خلق چین در گزارش اخیر خود تاکید کرد که چین ذخایر طلا را به ۴ درصد از ذخایر خود رساند و آن را به ۱۸۱ تن افزایش داده است. عملکرد این کشور سبب شد تا به عنوان بزرگ‌ترین خریدار طلا در سال جاری شناخته شود. خرید طلای بانک مرکزی چین، همراه با رنمینبی ضعیف، چالش‌های بخش سهام، مشکل بخش املاک و مستغلات، مصرف‌کنندگان این کشور را تشویق کرده تا برای ذخیره ثروت خود به سمت خرید شمش عجله کنند. در این میان لهستان با ۵۷ تن و ترکیه با ۳۹ تن به عنوان بزرگ‌ترین خریداران در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این درحالی است که این رقم در سایر بانک‌های جهانی به بیش از یک تن گزارش شده است. بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که نرخ رشد خرید طلای جهانی با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک نیز تشدید شده است. درگیری‌ها در خاورمیانه بین حماس و اسرائیل در طی ۱۶ روز اخیر، قیمت این دارایی را حدود ۱۰ درصد افزایش داده است. قابل ذکر است که بانک‌های مرکزی خرید طلای جهانی را به صندوق بین‌المللی پول گزارش می‌دهند، اما جریان‌های جهانی فلز زرد نشان می‌دهد که سطح واقعی خرید توسط موسسات مالی رسمی به‌ویژه چین و روسیه بسیار بالاتر از گزارش‌های رسمی بوده است. در این بحبوحه گرچه سرمایه‌گذاران

بر این باورند که کمیته بازار باز فدرال رزرو نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد، اما عوامل ذکر شده کمک کرده‌اند تا قیمت طلا از بالاترین سطح تاریخ خود یعنی ۲۰۷۲ دلار در هر اونس دور نباشد. آمارها نشان می‌دهد که این دارایی روند معاملاتی خود در روز گذشته را نسبت به روزهای پیشین خود در محدوده قرمز آغاز کرد و حمایت کانال ۲۰۰۰ دلاری را از دست داد. بر این اساس این فلز گران‌بها در ساعت ۱۶ به وقت تهران رقمی معادل ۱۹۸۵ دلار را به ثبت رساند. بی‌شک نوسانات اخیر طلای جهانی متاثر از درگیری‌های اخیر و واکنش بازارها به نشست و واکنش احتمال فدرال رزرو در هفته آتی است.

برآوردها بیانگر این است که جرمی پاول در نشست خود در ماه نوامبر به توقف سیاست‌های پولی خود ادامه می‌دهد و بهره را درسطوح سابق خود یعنی ۵٫۲۵ تا ۵٫۵ درصد حفظ خواهد کرد. با عقب‌نشینی بانک مرکزی از تشدید دوباره سیاست‌ها، نااطمینانی سرمایه‌گذاران در شرایط جنگی و هجوم بانک‌های مرکزی به این بازار، ثبت رکورد قیمتی جدید طلا در هفته‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود.