تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 - 19:14
کد خبر : 76161

طلسم دو ماهه بورس شکست

طلسم دو ماهه بورس شکست

صعود بورس با اهرم بسته حمایتی و توقف بازارگردان‌ها بورس تهران امروز را بر مدار صعود قاطع آغاز کرد و این روند را تا انتهای معاملات امروز ادامه داد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این جلسه متوقف شدن جریان خروج پول بعد از ۴۷ جلسه معاملاتی بود. مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز آخرین صعود بورس شده، بسته

صعود بورس با اهرم بسته حمایتی و توقف بازارگردان‌ها

بورس تهران امروز را بر مدار صعود قاطع آغاز کرد و این روند را تا انتهای معاملات امروز ادامه داد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این جلسه متوقف شدن جریان خروج پول بعد از ۴۷ جلسه معاملاتی بود. مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز آخرین صعود بورس شده، بسته حمایتی وزارت اقتصاد و دولت سیزدهم است که این بار به صورت مستند در رسانه‌ها منتشر شده است. با این حال برخی عوامل دیگر همچون عدم عرضه پرحجم بازارگردان‌ها در این روند اثرگذار بودند که در این گزارش به آن‌ها نیز پرداخته خواهد شد.

شاخص کل بورس تهران در اولین جلسه معاملاتی این هفته با رشد ۳۰ هزار واحدی توانست به کانال نزولی خود بازگردد و به این ترتیب امیدواری قابل‌توجهی در سهامداران ایجاد کند.

بازگشت شاخص کل بورس به کانال شکسته شده – ۹ بهمن ۱۴۰۰
db6eb4c0 24ec 42f5 9e70 dde55f276eac SatJan292022 اقتصاددان نوشته

این بازگشت به مسیر تاریخی، موضوعی نیست که به صورت طبیعی رخ داده باشد و حمایت‌های عیان و نهان زیادی را به کار گرفته است. در مهم‌ترین مورد هیئت دولت مصوب کرده است که نرخ ۵ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ ۲ هزار تومانی برای گاز سوخت صنایع به عنوان سقف قیمتی لحاظ شود.

آیا واکنش بورس به بسته حمایتی منطقی است؟

تعیین این نرخ‌ها به صورت مستقیم بر بهای تمام‌شده شرکت‌ها اثر گذار است و این در حالی است که مبلغ فروش شرکت‌ها به این نرخ بستگی مستقیمی نداشت. بنابراین این بند از مصوبه مستقیما بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود و در فرمول‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها تغییرات اساسی ایجاد می‌کند.

بر اساس محاسبات بورسان این مصوبه برخی نمادهای کالایی را از لحاظ نسبت قیمت به سودآوری در محدوده‌های جذاب ۴ تا ۵ مرتبه‌ای قرار می‌دهد. بنابراین واکنش به بورس به این تصمیمات کاملا مطابق با اصول ارزشگذاری سهام است و نمی‌توان برچسب هیجان بر آن زد.

از جمله دیگر بندهای بسته حمایتی دولت باید به بازگرداندن نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۰ درصد اشاره کرد. پیش از این نیز چنین تصمیمی به شکل دستورالعمل ابلاغ شده بود، اما به وهله عمل نرسید. اما چیزی که باعث می‌شود این بار به این بند نگاه متفاوتی کرد آن است که به نظر می‌رسد شرایط مناسب‌تری برای رسیدن به این مقصود وجود دارد.

شواهد حاکی از آن است که دسترسی دولت به دلارهای نفتی میسر شده و این موضوع می‌تواند موتور استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی را کندتر کند. همچنین آمار معاملات بین بانکی که امروز نیز منتشر شد حاکی از آن است که این نرخ اگر چه آهستگی ولی کماکان در مسیر نزولی و به سمت مرز ۲۰ درصدی در حرکت است.

در صورتی که این امر محقق شود می‌توان انتظار داشت که نرخ سود بدون ریسک در بازار بدهی نیز به این سمت میل کند و در نهایت این موضوع زمینه را برای پی به ای بیشتر بازار سهام فراهم می‌کند.

خاموشی بازارگردان‌ها زمینه‌ را برای صعود بورس فراهم می‌کند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان   ، بنا به اطلاعیه‌ای که امروز منتشر شده بود بازارگردان‌ها مجاز بودند که از عرضه سهام در نزدیکی سقف قیمتی خودداری کنند. به نظر می‌رسد این موضوع در روند معاملات امروز تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته است.

یکی از دغدغه ماه‌های اخیر سهامداران رفتار عجیب بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی بوده است که به محض شکل‌ گرفتن یک روند صعودی با عرضه حداکثری سهام خریداران را عقب می‌راندند. این رفتار یکی از محور اعتراضات سهامداران خرد در ماه‌های اخیر بوده است.

باید دید که چنین مجوزی تا کی به بازارگردانان اعطا خواهد شد و آیا به محض بازگشت وظایف ایشان به محدوده معمول قصد دارند فارغ از میزان ارزندگی سهام بازار را با عرضه‌های آبشاری سیراب کنند یا خیر.

به هر حال لازم به ذکر است که دامنه نوسان است که چنین موقعیتی را برای بازارگردانان و سهامداران حقوقی بزرگ فراهم کرده است تا بتوانند روند معاملات بازار را تغییر دهند. سیاست‌گذار بورسی اگر چه ماه‌هاست وعده رفع این مشکل را داده است همچنان قدم ملموسی در این راستا برنداشته است. شاید بد نباشد که سهامداران به جای انتظار برای حمایت دولت، مقداری از تمرکز خود را نیز صرف اصلاح ساختار بازار سرمایه کنند.

مروری بر بازار امروز

شاخص کل امروز رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کرد و شاخص هم‌وزن صعود ۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد امروز سهام ۳۲۵۵ میلیارد تومان بود که هنوز با سطوح رونق بورس فاصله دارد. ۸۲ درصد از نمادهای سهامی در محدوده مثبت معامله شدند و ۲۸۵ نماد کار خود را با صف خرید به پایان بردند.

نقشه پایانی بازار امروز – ۹ بهمن ۱۴۰۰
0cad17bb 9fc6 4e3f 8b0b 5eeafb65556c SatJan292022 اقتصاددان نوشته

مجموع ارزش صف‌های خرید ۹۰۰ میلیارد تومان بود. ۷۴ نماد نیز با صف فروش به انتهای بازار رسیدند و ارزش عرضه آن‌ها ۳۱۳ میلیارد تومان بود.

سنگین‌ترین صف‌های خرید به نمادهای پالایشی تعلق داشت. علت توجه به نمادهای پالایشی در گزارش‌های پیشین بورسان مورد بحث قرار گرفته است.

خالص ورود پول حقیقی در معاملات امروز ۱۸۵ میلیارد تومان بود و ۲۳۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

از جمله نکات مهم امروز بازار روند صعودی تعداد و ارزش صف‌های خرید بود که می‌تواند نویدبخش شروع مثبت معاملات فردا نیز باشد.

تغییرات تعداد
400df06c 8369 4110 8a1b e695fd2b1e75 SatJan292022 اقتصاددان نوشته

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....