تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 تیر 1402 - 21:04
کد خبر : 132987

صف مسافران در ایستگاه‌ها طولانی‌تر می‌شود؟

صف مسافران در ایستگاه‌ها طولانی‌تر می‌شود؟

در حالی‌که تهران حدود پنچ هزار اتوبوس کمبود دارد و مسافران در ایستگاه‌ها به انتظار اتوبوس در صف می‌مانند؛ معاون سازمان راهداری از واردات دو هزار اتوبوس و تامین اتوبوس داخلی برای برگزاری مراسم اربعین گفت. با نزدیک شدن به اربعین، مقامات رسمی از آمادگی دستگاه‌های مختلف برای برگزاری مراسم خبر دادند. مهرداد بذرپاش، وزیر

در حالی‌که تهران حدود پنچ هزار اتوبوس کمبود دارد و مسافران در ایستگاه‌ها به انتظار اتوبوس در صف می‌مانند؛ معاون سازمان راهداری از واردات دو هزار اتوبوس و تامین اتوبوس داخلی برای برگزاری مراسم اربعین گفت.

با نزدیک شدن به اربعین، مقامات رسمی از آمادگی دستگاه‌های مختلف برای برگزاری مراسم خبر دادند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اما گفته حدود ۳۰۰۰ اتوبوس برای این ایام کمبود داریم. قرار است بخشی از این کمبود، از ظرفیت اتوبوس‌های داخلی تامین شود.

هر ساله بخشی از اتوبوس‌های کشور برای برگزاری مراسم اربعین و جابه‌جایی زائران اعزام می‌شوند. علاوه بر کمبود اتوبوس در روزهای برگزاری مراسم، پیدا کردن بلیت در برخی مسیرهای بین شهری هم دشوار می‌شود. اما آیا اعزام اتوبوس‌ها برای مراسم اربعین، صف مسافران دورن شهری تهران را هم طولانی‌تر می‌کند؟

پایتخت، سال‌هاست که با معضل کمبود اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کند. تغییر شهردار و مدیران شهری هم تغییر چشمگیری در مدیریت حمل‌ونقل شهری ایجاد نکرده است.

تهران بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. آنطور که پیش‌تر جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران به تجارت‌نیوز گفت، تقریبا چهار میلیون نفر از جمعیت تهران باید با اتوبوس‌های شهری جابه‌جا شوند، اما تنها ۷۰۰هزار نفر جابه‌جا می‌شوند. علت هم کمبود اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

کمبود ۵ هزار اتوبوس در تهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،    در حال حاضر تهران به ۷۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد، ولی حدود ۲۰۰۰ اتوبوس فعال دارد. ضمن آنکه اغلب این اتوبوس‌ها به گفته تشکری هاشمی فرسوده هستند. اگرچه بارها مسئولان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر وعده واردات و ساخت ۲ هزار اتوبوس را داده‌اند، اما سرانجامی نداشت.

فرودین‌ماه سال جاری، تشکری هاشمی به تجارت‌نیوز گفت که شهرداری سال گذشته فقط ۳۲۰ اتوبوس به ناوگان تهران اضافه کرد.

اعزام اتوبوس‌های شهری برای برگزاری اربعین

صف‌های نفس‌گیر مسافران برای اتوبوس در تهران کوتاه‌تر که نشد هیچ، با افزایش جمعیت شهر و خرابی اتوبوس‌ها، طولانی‌تر هم شد. در چنین شرایطی که بارها مقامات رسمی، وعده واردات و ساخت اتوبوس را دادند و عملی نشد، حالا معاون سازمان راهداری از واردات ۲ هزار اتوبوس و تامین اتوبوس داخلی برای برگزاری مراسم اربعین گفته است.

رضا اکبری گفت: «مهم‌ترین چالش در ایام اربعین، تامین اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل عمومی است. برنامه‌های سازمان، شامل تامین واردات ۲۰۰۰ اتوبوس و همچنین تامین اتوبوس داخلی در هماهنگی با اصناف و شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی است.» (ایسنا)

دو مسئله اینجا مطرح می‌شود؛ نخست آنکه اگر واردات اتوبوس در این مدت کوتاه شدنی‌ است، چرا سال‌هاست کمبود اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران برطرف نمی‌شود؟

مسئله دوم، تامین اتوبوس داخلی برای مراسم اربعین است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قرار است از اتوبوس‌های شهری برای برگزاری اربعین اعزام شوند؟

صف مسافران برای اتوبوس طولانی‌تر می‌شود

پیگیری‌های ما برای ارتباط با مسئولان مرتبط به جایی نرسید، اما اگر رویه هر سال طی شود، اتوبوس‌های شهری هم به مرزها اعزام می‌شوند.

شهریورماه سال گذشته بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران گفت که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از ظرفیت بخش خصوصی برای شرکت در مراسم اربعین اعزام می‌شوند.

با این حساب اگر امسال هم همین رویه طی شود، مسافران شهری باید زمان بیشتری در صف‌های ایستگاه‌ها منتظر بمانند و شلوغی‌ ایستگاه‌ها بیشتر می‌شود.

مترو گنجایش مسافر بیشتر را ندارد

اما آیا متروی تهران می‌تواند در روزهای برگزاری مراسم اربعین، جایگزین اتوبوس‌های اعزامی شود و مسافران خطوط اتوبوسرانی را جابه‌جا کند؟ پاسخ منفی است.

متروی تهران همین حالا گنجایش مسافران بیشتر را ندارد. در حال حاضر هم در برخی از ایستگاه‌ها و در ساعات پرتردد، مسافران در صف و انتظار می‌مانند تا شاید به زحمت خود را در قطاری که جای سوزن انداختن نیست، جا دهند.

اگر برخی از مسافران، مترو را جایگزین کنند و این صف‌ها در مترو طولانی‌تر شود، تعدادی دیگر همچنان در ایستگاه‌های اتوبوس می‌مانند. چراکه در برخی از مسیرهایی که توسط اتوبوس‌ها پشتیبانی می‌شوند، قطارهای مترو، رفت‌وآمد ندارند.

فراموش نکنیم که حدود ۷۰۰ هزار نفر روزانه با اتوبوس‌ها جابه‌جا می‌شوند. با این تفاسیر کم کردن حتی یک اتوبوس هم کار را برای مسافران شهری سخت‌تر می‌کند. کسانی‌که صبح‌ها برای سوارشدن در اتوبوس در صف می‌مانند، پس از هشت ساعت کاری دوباره به این صف‌ها برمی‌گردند و با خستگی بسیار در ایستگاه‌ها برای اتوبوس انتظار می‌کشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....