تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 20:42
کد خبر : 115987

صفر تا صد دستاوردهای فضایی ایران در سال ۱۴۰۱

صفر تا صد دستاوردهای فضایی ایران در سال ۱۴۰۱

مهم‌ترین دستاوردهای یک ساله صنعت فضایی کشور در یک سال منتهی به ۱۴۰۱توسط وزیر ارتباطات اعلام شد. وزیر ارتباطات با انتشار ویدئویی به مرور بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای یک ساله صنعت فضایی کشور در یک سال منتهی به ۱۴۰۱، پرداخت «عیسی‌ زارع‌پور»‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار ویدئویی در صفحات مجازی خود به

مهم‌ترین دستاوردهای یک ساله صنعت فضایی کشور در یک سال منتهی به ۱۴۰۱توسط وزیر ارتباطات اعلام شد.

وزیر ارتباطات با انتشار ویدئویی به مرور بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای یک ساله صنعت فضایی کشور در یک سال منتهی به ۱۴۰۱، پرداخت

«عیسی‌ زارع‌پور»‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار ویدئویی در صفحات مجازی خود به مرور بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای یک ساله صنعت فضایی پرداخت.

پرتاب ماهواره ققنوس با ماهواره‌بر سیمرغ و آزمون موفق حمل و جدایش همزمان ۳ ماهواره (دی‌ماه ۱۴۰۰)

به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم ، دی‌ماه سال ۱۴۰۰ پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به فضا، یکی از مهمترین خبرهایی بود که رسانه‌های ایران به آن پرداخته‌اند. در همین خصوص رسانه‌های ایرانی معتقد بودند که این مأموریت فضایی برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی را به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق کرد.

پایش آنلاین پهنه‌های آبی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای؛ تحویل ۳ سامانه کاربردی پایش ماهواره‌ای به نهادهای بهره‌بردار (بهمن‌ماه ۱۴۰۰)

پهنه های آبی بدون شک از مهم ترین اکوسیستم های طبیعی کره زمین است. لذا پایش و نظارت بر سلامت آن ها، یکی از اولویت های اصلی مدیران ارشد منابع طبیعی هر کشوری محسوب می شود. پایش مستمر پهنه های آبی با روش های متداول و سنتی، امری دشوار و هزینه بر است؛ از طرفی به کارگیری فناوری های نوین مانند تصاویر ماهواره ای سنجش از دور در بسیاری از کاربردها مفید، سریع و کم هزینه ظاهر شده است. یکی از مهم ترین کاربردهای تصاویر سنجش از دور، پایش کمی و کیفی پهنه های آبی است.

تزریق مداری موفق ماهواره نور۲ توسط ماهواره‌بر قاصد (اسفندماه ۱۴۰۰)

دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور۲ توسط ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد. این دومین ماهواره نظامی ایران است که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار می‌گیرد؛ پیش از این ماهواره نور۱ در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.

پرتاب نمونه کیفی ماهواره ناهید۱ با ماهواره‌بر ذوالجناح (خردادماه ۱۴۰۱)

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز (مردادماه ۱۴۰۱)

ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیرساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود.

ماهواره خیام یک ماهواره ۶۰۰کیلوگرمی است که در مدار ۵۰۰کیلومتری قرار می‌گیرد تا به‌مدت ۵ سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده شود. ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است و تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

آغاز عملیات عمرانی پایگاه فضایی چابهار، بزرگترین پایگاه پرتاب ماهواره در غرب آسیا (شهریورماه ۱۴۰۱)

پایگاه فضایی چابهار نام پایگاه ملی پرتاب ماهوارهٔ ایران است. این پایگاه در ابعاد ۵ در ۵ کیلومتر ایجاد می‌شود. براساس مصوبات شورای عالی فضایی ، مدیریت کلان این پایگاه بر عهدهٔ سازمان فضایی است و در حال حاضر نقطه‌یابی و فعالیت آمایش سرزمینی تأسیس پایگاه ملی پرتاب انجام و نقطهٔ نهایی انتخاب شده‌است.

افتتاح مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور (مهرماه ۱۴۰۱)

نخستین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجش از دور در مهرماه سال ۱۴۰۱ با عنوان ساختمان خیام در سازمان فضایی ایران در ماهدشت با حضور «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و «حسن سالاریه»، رئیس سازمان فضایی ایران، به بهره‌برداری رسید.

پرتاب موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان (مهرماه ۱۴۰۱)

سازمان فضایی ایران با تلاش متخصصین پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع، نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابه‌جایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود، با یک فروند کاوشگر زیرمداری با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار داد.

اتمام طراحی و ساخت نمونه کیفی کپسول زیستی (آبان ماه ۱۴۰۱)

تثبیت عملکرد بهینه و اتمام فرآیند کالیبراسیون ماهواره خیام؛ دستیابی اولین‌بار کشور به تصاویر رنگی ماهواره‌ای با قدرت تفکیک یک‌متر (آبان ماه ۱۴۰۱)

آزمون موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم۱۰۰ (آذرماه ۱۴۰۱)

آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع با موفقیت انجام شد و قائم ۱۰۰ اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط دانشمندان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با آژانس فضایی روسیه (آذرماه ۱۴۰۱)

رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی در آیین امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: این سند همکاری شامل موضوعات متنوعی از جمله همکاری در ساخت ماهواره های سنجشی، مخابراتی و ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی، مونتاژ، پایگاه پرتاب و تست ماهواره است.

ثبت ماهواره خیام در سازمان ملل متحد (آذرماه ۱۴۰۱)

تکمیل نمونه پروازی ماهواره سنجشی طلوع۳ (دی ماه ۱۴۰۱)

تکمیل نمونه کیفی ماهواره مخابراتی ناهید۲ (دی ماه ۱۴۰۱)

تکمیل ۳ سامانه کاربردی پایش ماهواره‌ای محصولات استراتژیک (دی ماه ۱۴۰۱)

تصویب و ابلاغ برنامه ده‌ساله صنعت فضایی کشور در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم (دی ماه ۱۴۰۱)

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....